Zondag sloten de deuren van de 100ste editie van het Autosalon op de Heizel. Dat werd met precies 271.057 bezoekers een succes, maar dat is niet te danken aan de Stad Brussel en de uitbating van Brussels Expo, die er in ruil voor een ongehoord dure € 10 per parkeerplaats niet in slagen om een minimum aan correcte parkeerinfrastructuur te voorzien en zelfs niet één laadpaal installeerden op Parking C. De
Waalse krant La Dernière Heure had het gisteren over een absolute crisissfeer bij het bestuur van Brussels Expo, waar de CEO en twee topmanagers (waaronder de COO) met ontslag dreigen en een bemiddelaar werd aangesteld door de Raad van Bestuur.
Brussels Expo wordt beheerd door een vzw van de stad Brussel die ook de ontwikkeling van het Heizelplateau overziet. Sinds de coronacrisis verkeert ook de vzw in een acute crisis. De directieleden verwijten het Brusselse stadsbestuur een gebrek aan masterplan en het ontbreken van investeringen.
Schandvlek parking CDat gebrek aan investeringen is alvast pijnlijk merkbaar op parking C. Die megaparking van zo’n 20 hectare met 10.000 plaatsen wordt door de meeste bezoekers aan Brussels Expo die met de auto naar de Heizelpaleizen trekken gebruikt. Tijdens het voorbije Autosalon, waarvoor organisator Febiac de toegangsprijzen met € 12,5 in voorverkoop en € 15 aan de kassa schappelijk wist te houden, deed Brussels Expo (en dus de stad Brussel) exact het tegenovergestelde. Tot 2018 betaalde je voor een plaats op parking C nog € 5, sinds 2019 is dat tarief in één klap verdubbeld, zonder dat de automobilisten daar iets méér voor in de plaats krijgen.
Voor de € 10 die de bezoekers van het Autosalon per auto op de parking moesten betalen konden ze via een moeilijke en vuile toegangsweg met vaak files op zoek naar een krappe parkeerplaats op een slechts gedeeltelijk geasfalteerde, vuile parking vol met putten en plassen. Parkeren doe je er tussen scherpe betonblokken die je een aanzienlijke kans opleveren op beschadigde bumpers en velgen.
Bij het verlaten van de parking na een groot evenement zoals een nocturne van het autosalon, een optreden in het Koning Boudewijnstadion of een match van de Rode Duivels is het bovendien telkens weer erg lang geduld oefenen van de parking te raken, en verlies je er met wat pech zelfs
tot twee uur.
Aantal laadpalen ? 0 !Het toppunt van dat alles is dat op heel parking C niet één laadpaal voor elektrische auto’s te vinden is. Niet één! En dat terwijl het
Brussels gewest en ook Brussels burgemeester Philippe Close groots uitpakken met een plan om tegen 2035 in totaal 22.000 publiek toegankelijke laadpalen in het Gewest te voorzien, een aantal dat in 2022 met 2.311 nog ronduit ondermaats was. De grootste parking van het land is alvast geen prioriteit op dat vlak, blijkbaar.
Schande voor de hoofdstad van Europa Eigenlijk is dat niet meer of minder dan een schande voor de hoofdstad van Europa. Als zelfs maar één derde van de 271.000 bezoekers aan het Autosalon met de auto gekomen is en op parking C een plaatsje heeft gezocht, heeft dat de stad Brussel al een kleine € 1.000.000 opgeleverd. Voor dat bedrag moet het toch wel mogelijk zijn om een paar honderd laadpalen te voorzien en wat putten te vullen, neen? Aan het werk, stad Brussel!