De voorbije maanden zijn heel wat fiscale voordelen rond bedrijfsauto’s en laadpalen komen te vervallen. Er liggen bovendien nog heel wat veranderingen in het verschiet. Bedrijfsautorijder, ondernemer en eigenaar van bedrijfsgebouwen: dit moet je weten.
1. Vlaamse EV-premie haalt wellicht eind 2024 niet
Als Vlaamse particulier en vzw kan je sinds februari een aanvraag indienen voor een premie van € 5.000 als je een nieuw elektrisch voertuig aanschaft. Is dat een tweedehands, dan is dat € 3.000. Ook eenmanszaken en vrijeberoepers zonder vennootschap komen in aanmerking voor de tussenkomst. Binnenkort moeten we deze zinnen in de verleden tijd schrijven, want de nieuwe Vlaamse regering doet er alles aan om de premie nog voor de voorziene einddatum van 31 december 2024 af te schaffen. Of ze daar de juridische grond voor zullen vinden, is nog onduidelijk.
2. Gedaan met verhoogde aftrek semipublieke laadpalen
Het overgrote deel van de 70.000 (deels) openbare laadpunten bevindt zich op een privéterrein van een onderneming. Bedrijven die investeerden in een semipubliek laadpunt konden van een verhoogde belastingaftrek van 150 procent genieten op voorwaarde dat de installatie operationeel was op 31 augustus 2024. Deze deadline ligt intussen achter ons. Misschien komen er nieuwe incentives, maar dat zal afhangen van de toekomstige federale regering.
3. Laadpunten verplicht op bedrijfsparking
Volgens de EPBD-richtlijn (Energy Performance of Buildings Directive), die in 2025 van kracht wordt, moeten alle bestaande gebouwen met meer dan twintig parkeerplaatsen uitgerust worden met minstens twee laadpunten voor elektrische voertuigen. Voor nieuwbouw gold sinds maart 2021 al dat bedrijven met meer dan tien parkeerplaatsen een laadinstallatie moeten voorzien per vier plaatsen.
4. Vergoeding thuisstroom voor je bedrijfsauto
Heb je een elektrische of plug-inhybride bedrijfsauto en kun je hem thuis opladen? Dan is de kans reëel dat je werkgever de kosten van de laadstroom terugbetaalt. Maar aan welk tarief mag hij dat doen? Volgens de fiscus mag de werkgever alleen de werkelijke kosten vergoeden, maar dat is erg moeilijk te berekenen bij iemand die zonnepanelen en/of een variabel contract heeft. In een overgangsfase mogen bedrijven een forfaitair tarief gebruiken. De (voorlopig nog) bevoegde minister Van Peteghem bereidt hierover een omzendbrief voor.
5. Fiscale aftrekbaarheid 2025: geen minimum meer
Hoeveel je je bedrijfsauto vandaag kan aftrekken, dat hangt vooral af van de CO2-uitstoot. De formule is nog steeds: aftrekbaarheidspercentage =120 % – (0,5 % × brandstofcoëfficiënt × aantal gram CO2 per kilometer). Diesel heeft coëfficiënt 1, benzine 0,95. De bovengrens ligt op 100 procent, de ondergrens op 40 procent. Voertuigen die meer dan 200 g/km uitstoten, belanden sowieso in die 40 procent-regeling. Aan dit forfaitaire percentage komt op 1 januari 2025 een einde. Bestel je vandaag pakweg een diesel met een uitstoot van 220 g/km, dan val je terug op 10 procent volgend jaar.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853