FEBIAC heeft de cijfers voor de inschrijvingen van personenwagens tijdens de eerste tien maanden van 2024 bekendgemaakt. Met 393.015 auto’s valt er een daling met 4,93 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar te noteren. BMW blijft wel groeien, het mocht in 2024 al 44.729 inschrijvingen noteren.
BMW blijft dus scoren in België, het staat ondertussen al enkele jaren op de eerste plaats en dankt dat succes natuurlijk in de eerste plaats aan het grote aandeel van de bedrijfswagens in de totale autoverkoop in ons land. Het is daarbij wel opmerkelijk dat het Duitse merk ook nog altijd een groei kan realiseren, sinds begin dit jaar toch weer met 4,85 procent. De totale markt krimpt immers wel een beetje, in oktober weer met 5,48 procent en sinds begin dit jaar dus met 4,93 procent.
Volkswagen blijft hangen op de tweede plaats, met wel een terugval van 5,86 procent. De top vijf wordt vervolledigd door Audi (min 0,66 procent), Mercedes (min 7,67 procent) en Volvo. Dat is ook wel een van dé succesverhalen van 2024, met sinds 1 januari al 23,16 procent meer ingeschreven auto’s. Bij de (grote) verliezers moeten we andermaal de Stellantis-merken vermelden. Peugeot handhaaft zich op plaats 9 weliswaar nog in de top tien, maar het verkocht maar liefst 30,97 minder auto’s dan vorig jaar.
Citroën boert met 26,51 procent achteruit, bij Opel (min 33,76 procent), Fiat (min 40,72 procent), DS (min 58,38 procent) en Alfa Romeo (min 48,12 procent) zijn de rampen zo mogelijk nog wat groter. Opmerkelijk is evengoed de terugval, nu toch ook al een hele tijd, van Ford (min 30,07 procent). Dat zal voor een ‘klein’ stukje ook wel met het verdwijnen van de Fiesta te maken hebben. Nog even over de Chinese merken, nu er zoveel te doen is over de extra importheffingen die de Europese Unie hun EV’s oplegt. MG blijft hier de meest succesvolle speler, maar met een groei van maar liefst 347,30 procent (!) rukt BYD wel stevig op.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853