Er werden in november van dit jaar een toch wel ‘pijnlijke’ 15,2 procent minder nieuwe personenwagens ingeschreven dan in dezelfde maand in 2023. Sinds begin dit jaar kijken we al tegen een daling van 5,8 procent aan, tot nog 424.839 exemplaren. Daar hebben ze niet bij alle merken evenveel last van, marktleider BMW weet zelfs nog een groei van 3,06 procent op te tekenen.
Met nog een mooie vooruitgang op een krimpende markt en achtervolger Volkswagen die wel ‘punten’ verliest, vergroot BMW natuurlijk nog zijn voorsprong. Sinds begin dit jaar wist het al 48.528 nieuwe personenwagens in te schrijven, bij Volkswagen stond de teller eind november op 39.732. De voorlaatste maand van 2024 was wel voor heel wat merken slecht, zelfs BMW keek – altijd in vergelijking met 2023 – tegen een daling van 14,98 procent aan. Een niet eens echt verrassende nieuwkomer in de top 5 is Dacia, met een groei van 20,60 procent nestelde het zich vorige maand zelfs op de vierde plaats tussen Mercedes en Audi. Renault en Peugeot krabbelden op de plaatsen vijf en zes en met mooie maandcijfers ook weer een beetje recht.
Eén maand is en blijft echter altijd een (veel) te korte periode om grote conclusies te trekken, de resultaten zijn immers vaak onderhevig aan ‘schommelingen’ in de productie en meer nog de leveringen. Zo valt onder meer de zware en wellicht maar tijdelijke terugval van merken als Mercedes, Audi, Volvo en Toyota op, terwijl ook Citroën en Opel dan weer wel goede resultaten laten zien. Je mag daarbij niet uit het oog verliezen dat het dus altijd om inschrijvingen van reeds eerder op het jaar verkochte auto’s gaat, niet om nieuwe bestellingen.
Het is dan ook altijd een pak relevanter om de evolutie sinds begin dit jaar te bekijken. Zoals gezegd, blijft BMW met nog maar eens een lichte groei steviger marktleider dan ooit, voor nog steeds Volkswagen, Audi, Mercedes en Volvo. Op die laatste speler na zijn het alleen maar Duitse merken, aan ons land zal de crisis in de auto-industrie van onze grote buren alvast niet liggen. Toyota blijft op plaats 6 de grootste speler uit Azië, het Tesla van de ‘gekke’ Elon Musk staat nog net in de top 10. Op de 24ste plaats blijft MG de meest succesvolle Chinese autobouwer in ons land, maar BYD is wel stevig aan het oprukken. Honda zet zijn voorzichtige comeback verder, DS, Alfa Romeo, Subaru en nog wel wat andere merken blijven hun marktaandeel dan weer verder zien krimpen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853