De Belgische holding Alcopa, eigendom van de familie Moorkens, verkoopt de 40% van de aandelen van Astara Western Europe die het in handen heeft aan het Spaanse Astara, dat al 60% van het kapitaal bezat. Daarmee stapt Alcopa uit de auto-import en wordt de invoerder van Hyundai, Suzuki, SsangYong, Maxus, MG en Isuzu volledig Spaans.
Alcopa was al sinds de oprichting ervan door Albert en Constance Moorkens in de jaren dertig van de vorige eeuw actief in de distributie van auto’s en motorfietsen via Alcomotive, dat in de Benelux, Duitsland, Zwitserland en Polen de auto’s van Hyundai, Suzuki, SsangYong, Maxus, MG en Suzuki invoert en verdeelt.
In 2020 besliste Alcopa om 60% van zijn aandelen in de autotak Alcomotive te verkopen aan het Spaanse Astara, een van de grootste automobielmobiliteitsgroepen ter wereld.
Alcomotive kreeg na die transactie ook een nieuwe naam, Astara Western Europe, en een vernieuwde strategie, met een gediversifieerde portefeuille van mobiliteitsproducten en -diensten. In die context vonden de aandeelhouders dat de volledige integratie van Astara West-Europa in Astara opportuun zou zijn voor het bedrijf, om ten volle te kunnen profiteren van de integratie in de groep.
Damien Heymans en Axel Moorkens, gedelegeerd bestuurders van Alcopa zeggen over hun beslissing het volgende: “Terwijl we Alcopa omvormden tot een volwaardige investeringsmaatschappij, zijn we tot de conclusie gekomen dat het voor de onderneming, haar werknemers en haar klanten het beste zou zijn om Astara de volledige controle te geven over haar activiteiten in West-Europa. Vandaag wordt een belangrijke en transformerende stap gezet voor Alcopa, dat diepgeworteld was in de automobielsector. We zijn ervan overtuigd dat dit de juiste aanpak is, omdat we ons zo nog meer kunnen concentreren op de uitvoering van onze succesvolle gediversifieerde investeringsstrategie".
Of er in de praktijk iets zal veranderen is nog even afwachten, maar het is duidelijk dat Astara ambitieus is en – nu het de volledige controle over Astara Western Europe heeft – alle processen tegen het licht zal houden om te kijken waar efficiëntiewinst kan geboekt worden. Ook de wens van veel constructeurs om naar het agentschapsmodel over te schakelen zal ongetwijfeld een belangrijke rol spelen bij de verdere plannen van de Spaanse groep.
De transactie moet nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten, wat ongetwijfeld niet meer dan een formaliteit zal blijken.