Bentley neemt binnenkort afscheid van zijn best wel al legendarische W12-motor en doet dat natuurlijk in schoonheid. Ook heel letterlijk, de Batur Convertible is alweer een echt juweeltje. De twaalfcilindermotor in de cabrio komt met 750 pk, er worden slechts zestien exemplaren van gebouwd. Die gaan allemaal zo’n 2 miljoen euro kosten.
Batur is een vulkaan en kratermeer op het Indonesische eiland Bali, we maakten er zowaar ooit een boottochtje op. Maar Autonieuws.be is geen toeristische website, hier interesseert ons natuurlijk alleen de schitterende Bentley met die naam. De door de Mulliner-afdeling ontworpen Batur Convertible is niet veel meer en natuurlijk ook niets minder dan de cabriovariant van de gelijknamige coupé uit 2022. Van die laatste werden achttien exemplaren gebouwd, nu beperkt de productie zich zelfs maar tot zestien stuks.
De Batur Convertible is nog altijd niet de laatste Bentley met de 6 liter grote W12, maar het einde voor die machtige verbrandingsmotor komt stilaan wel in zicht. In dit nieuwe en dus weer heel exclusieve autootje is het vermogen nog verder opgevoerd tot 750 pk, het koppel bedraagt een zo mogelijk nog wat indrukwekkendere 1.000 Nm. Sinds de introductie van de W12 zowat 20 jaar geleden is zijn kracht al met bijna 40 procent gestegen, tegelijk zijn de ingenieurs er wel in geslaagd het brandstofverbruik met een kwart te drukken.
De toekomstige eigenaars van de cabrio zullen er allicht niet lang bij stilstaan, hen is het ongetwijfeld vooral om het heel exclusieve karakter van de dan ook prachtig ‘versierde’ auto te doen. Bentley gaf voorlopig alleen foto’s met open dak vrij, maar achter de zetels zit een stoffen kap die zich in 19 seconden laat openen of sluiten. Het interieur komt met slechts twee zitplaatsen, het opgeplooide dak zit netjes verstopt onder een zogeheten tonneau-cover. De velgen van 22 duim hebben een uniek design én een mix van unieke kleuren en de Akrapovic-uitlaat is vervaardigd uit titanium, de grote einddempers inbegrepen.
De oranje lak heet Vermillion Gloss en de splitter, de zijschorten en de diffusor zijn van glanzende koolstofvezel gemaakt. In de auto zijn er inzetstukken in roségoud, het dashboard met nog lekker ouderwets lijkende wijzerplaten en zelfs een analoge klok is natuurlijk een variant van dat in de ‘gewone’ Continental GTC. Met de V8 kost die laatste al minstens een kleine € 260.000, voor de Batur Convertible zou de prijs in de buurt van de twee miljoen euro uitkomen. Moeten we verder nog iets van deze dus maar voor een heel kleine elite bestemde Bentley onthouden? Ja, de fijne lichtblokken laten al vermoeden dat de ronde exemplaren die vandaag nog alle andere modellen sieren geen lang leven meer beschoren zijn.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853