Iedereen elektrisch? Dat lijkt voorlopig nog niet goed te lukken, toch niet met wat we stilaan ook al ‘klassieke’ elektrische auto’s mogen gaan noemen. Sommige merken blijven ook nog andere pistes bewandelen, zo slaan BMW en Toyota nu de handen in elkaar om de efficiëntie en dus ook verkoop van auto’s op waterstof te verbeteren en promoten.
De Duitse en Japanse constructeur zullen samen een nieuwe aandrijflijn ontwikkelen, dat laat natuurlijk toe de kennis en ook de onvermijdelijk stevige ontwikkelingskosten te delen en wellicht ook nog wat sneller progressie te maken. Beide merken hebben trouwens al heel wat expertise en bouwden ook al auto’s met een brandstofcel op waterstof, bij Toyota kun je zelfs al enkele jaren terecht voor de door die technologie aangedreven Mirai (foto hieronder).
BMW moet wel nog een eerste auto op waterstof commercialiseren, het zegt dat tegen 2028 te willen doen. Die zal dan een brandstofcel krijgen van – zo noemen ze het toch – de derde generatie. Personenwagens op waterstof kunnen echter pas een alternatief of eerder ‘aanvulling’ voor verbrandingsmotoren (en klassieke EV’s) worden als je dat goedje ook op voldoende plaatsen kan tanken. BMW en Toyota willen dan ook hun sterke schouders onder de uitrol van een echt waterstofnetwerk zetten. Daar zullen natuurlijk ook andere en ter zake gespecialiseerde bedrijven bij worden betrokken.
Het gemeenschappelijke waterstofproject van de twee autobouwers mag zeker geen verrassing worden genoemd, ze werken immers ook al jaren op andere vlakken samen. Voor wie het zou vergeten zijn (of nooit geweten heeft), de leuke BMW Z4 en niet minder plezante Toyota Supra zijn samen ontwikkeld en delen dus ook dezelfde mechaniek. Dat zijn, voor alle duidelijkheid, wel nog auto’s met motoren op benzine. De constructeur uit München bouwde eerder ook al een experimentele iX5 Hydrogen op dus waterstof met een brandstofcel van Toyota. De tegen 2028 verwachte en dan wel voor verkoop bestemde waterstofauto van BMW zal een op dat moment al ‘bestaand’ model als basis hebben. De Duitsers gaan er dus geen volledig aparte auto voor ontwikkelen, zoals Toyota wel deed met de Mirai.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853