Zoals BMW traditioneel doet in de helft van de levenscyclus van zijn modellen geeft het ze een zogenaamde LCI ofte Life Cycle Impulse. Vandaag is het de beurt aan de X3 en X4 om uit te pakken met een bijgespijkerde look.
De veranderingen zijn puur esthetisch, want op technisch vlak werd bij de facelift eigenlijk niets gewijzigd. Aan de buitenzijde valt de aangepaste neus op, die gelukkig niet verpest werd met de giga-nieren van andere modellen uit het gamma, al werden de typische nieren ook hier wel groter en zitten ze nu in een eendelig frame. Bij de X4 zijn ze in combinatie met het M-Sportpakket voorzien van een honingraatmotief zoals op de M-modellen van BMW. Ter gelegenheid van de update kregen beide versies ook fijnere koplampen. Op de X4 zijn dat vanaf nu standaard adaptieve matrix-ledkoplampen, op de X3 zijn die laatste optioneel verkrijgbaar, net als de indrukwekkende Laserlight-exemplaren met een bereik tot 650 meter. Achteraan contrasteren de hertekende en van een zwarte rand voorziene nieuwe achterlichten van de X3 wat meer en is ook de achterbumper nieuw, met een nadrukkelijkere diffuser eronder en grotere uitlaatpijpen. Interieuraanpassingen
De X3 en X4 nemen de middenconsole van de 4-Reeks over. Het vrijstaande centrale Control Display met aanraakfunctie biedt standaard een schermdiagonaal van 10,25 duim, terwijl een exemplaar van 12,3 duim optioneel verkrijgbaar is. De standaarduitrusting omvat nu ook sportstoelen die minstens met Sensatec-kunstleder bekleed zijn, en een automatische airconditioning met drie zones. Het configuratieproces zou ook makkelijker zijn door het schrappen van een reeks conflicterende uitrustingsopties.
Alle motoren mild hybride en altijd xDrive
Alle motoren zijn uitgerust met mild hybridetechnologie met een startmotor/generator van 48 volt die voor 8 kW of 11 pk bijkomende kracht kunnen zorgen bij acceleraties of snelle hernemingen.
BMW stelt de X3 en X4 voor met drie “gewone” benzines en drie diesels. Het basismodel is de xDrive20i met 184 pk (135 kw) en 300 Nm, daarna volgt de xDrive30i die met dezelfde tweeliter voor 245 pk (180 kW) en 350 Nm zorgt. Er is ook een zescilinder benzinemotor in de M40i-uitvoering van de X3 en X4. Die levert 360 pk of 265 kW en 500 Nm en is de krachtigste variant van de niet M-modellen. Zowel de X3 als X4 sprinten als M40i xDrive in niet meer dan 4,9 seconden naar de honderd en halen een top van 250 km/h.
De diesels zijn de xDrive20d met een twee liter grote viercilinder van 190 pk (140 kW) en 400 Nm, de xDrive30d met een zescilinder van drie liter en 286 pk (210 kW) en een flinke 650 Nm en de M40d-uitvoering die met dezelfde drieliter 340 pk (250 kW) aan vermogen en een maximumkoppel van 700 Nm levert. Als M40d verloopt de sprint naar de 100 precies even snel dan bij de M40i, in 4,9 seconden dus. Ook de topsnelheid is identiek.
Naast de normale benzineversies is er op de X3 natuurlijk nog de xDrive30e plug-inhybride (uitstoot tussen 45 en 59 g/km) met een gecombineerd vermogen van de benzine- en elektroaandrijving van 292 pk dat tijdelijk verhoogd kan worden met 41 pk of 30 kW in een boostfunctie van de elektromotor. Het elektrisch rijbereik bedraagt met dank aan de 12 kWh-batterij tot 50 kilometer. Voor nog meer vermogen en sportieve beleving zijn er de X3 en X4 M Competition-varianten, die tegelijk werden voorgesteld.
Alle X3 én X4-varianten zijn voorzien van BMW’s xDrive-vierwielaandrijving en een Steptronic-achttrapsautomaat waarbij de M40i, de M40d en alle X4-varianten standaard over de sportvariant van die transmissie met schakelpaddels en Launch Control beschikken.
De in de Verenigde Staten (Spartanburg) gebouwde vernieuwde X3 en X4 zijn vanaf deze zomer verkrijgbaar en zullen hun wereldpremière beleven op het autosalon van Chengdu (China) van 27 augustus tot 5 september. De Europese première is voor de IAA in München die van 7 tot 12 september gepland staat.
Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.