Het is telkens weer een zware opdracht voor een merk om het bestverkochte model van het gamma te wijzigen. Zeker als het om een volledig nieuw model gaat, zoals hier, en niet om een facelift. De R 1300 GS krijgt meer pk’s, meer koppel en meer snufjes dan ooit tevoren en valt qua looks duidelijk in de smaak.
Het was BMW dat meer dan veertig jaar geleden het touring-endurosegment creëerde, met de R 80 G/S. Vandaag zijn er in dat marktsegment heel wat concurrenten van KTM, Honda, Harley Davidson, Ducati en anderen, maar niemand slaagde er ooit in de absolute dominantie van de GS in de verkoopstatistieken te bedreigen. De kans dat de anderen dat in de nabije toekomst zullen kunnen wordt met de nieuwe generatie van de GS hoe dan ook weer een pak kleiner.
De nieuwe R 1300 GS heeft een volledig nieuw design en ziet er helemaal anders uit dan zijn voorganger, de R 1250 GS, terwijl hij toch onmiddellijk herkenbaar is als een BMW GS-model. Knap werk van de designers die de publiekslieveling moesten heruitvinden. Opmerkelijk is dat de nieuweling 12 kg minder weegt dan zijn voorganger, ondanks meer uitrusting en een grotere cilinderinhoud.
Het hart van de GS blijft ook nu de tweeliter boxermotor. Die krijgt nu een onder de motor geplaatste versnellingsbak en een nieuwe nokkenas en ziet zijn cilinderinhoud van 1.254 naar 1.300 cc klimmen. Ook het vermogen nam toe van 136 naar 145 pk (107 kW) bij 7.750 toeren, terwijl het koppel van 149 Nm bij 6.500 omwentelingen piekt. Dit is de krachtigste seriegebouwde boxermotor die BMW Motorrad ooit bouwde.
De ophanging werd helemaal vernieuwd en is stijver dan op de vorige GS. Het achterframe is niet langer van staal maar van spuitgietaluminium en de Telelever-voorophanging en de Paralever-achterwielophanging kregen ook een update.
De uitrustingsmogelijkheden van de nieuwe GS zijn zoals steeds bij het model erg uitgebreid, met vier packs en verschillende losse opties, zoals het nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA) met belastingcompensatie en dynamische aanpassing van de demping en veeruitslag. Ook een adaptieve hoogteregeling en een sportophanging staan op de optielijst wanneer voor de nieuwe DSA-ophanging werd gekozen.
Standaard biedt de nieuwe GS vier rijmodi: Rain, Road, Eco en Enduro. Ook de matrix-ledkoplampen zijn standaard en de nieuwe kruisvormige lichtsignatuur zal de GS onmiddellijk herkenbaar maken, zelfs in het donker. Een origineel detail zijn ook de in de handbeschermers verwerkte richtingaanwijzers vooraan, die echter ook opnieuw naar het gedeelte naast de koplamp kunnen verhuizen voor wie voor het Enduro-pack kiest om zo minder kans op beschadigingen aan de richtingaanwijzers te hebben bij gebruik buiten de openbare weg.
Voor extra veiligheid wordt gezorgd met de optie Riding Assistant die Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW) zoals op personenwagens en een dodehoekcontrole met de naam Lane Change Warning (SWW) bevat.
Naast de standaardversie, uitgevoerd in het wit, zijn er de gekende Triple Black in -u raadt het – zwarte kleur, de in racingblue metallic met rode en witte stickers uitgevoerde GS Trophy en de in Aurelius Green gespoten Option 719 Tramuntana-uitvoeringen. De verschillende versies hebben elk een ander karakter, een andere aankleding en andere uitrusting.
De nieuwe R 1300 GS is vanaf nu te configureren op de site van BMW en kan vanaf nu ook besteld worden. De basisuitvoering is verkrijgbaar vanaf € 20.150. De GS Trophy kost € 893,60 meer, de Triple Black € 866,67 en voor de Option 719 Tramuntana moet de koper minstens € 2.949,94 bij de basisprijs tellen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853