2024 was een jaar om snel te vergeten voor Polestar. 2025 wordt beter zegt nieuwbakken topman Michael Lohscheller. Zijn marsbevel: kosten naar omlaag, verkoop en efficiëntie naar omhoog. Zo eenvoudig kan leidinggeven zijn.
Polestar is een van de opvallende afwezigen op de Brussels Motor Show 2025. Een bewuste keuze ingegeven door strategische en budgettaire overwegingen. 2024 was immers geen voorspoedig jaar voor het jonge Zweedse premiummerk van elektrische auto’s dat eigendom is van Volvo Cars en de Chinese Zhejiang Geely Holding Group.
In 2024 liep de wereldwijde Polestar-verkoop met 15 procent terug tot 45.000 auto’s, in ons land beperkte de terugloop zich tot 6,63 procent. Twee derde van de verkoop werd in Europa gerealiseerd. Het operationele verlies tijdens de eerste negen maanden van 2024 steeg naar 862 miljoen dollar en leidde na de zomer tot het (gedwongen?) vertrek van topman Thomas Ingenlath. Die was van vicepresident en hoofddesigner van Volvo Cars opgeklommen tot CEO van het jonge nichemerk dat in 2020 zijn entree maakte op de Europese markt.
Ingenlath, ex-Volkswagen, was erin geslaagd om Geely-topman Li Shufu te overtuigen van de potentie van een premiummerk dat focust op elektrische aandrijving, high performance, duurzaamheid en puristisch design.
De marktintroductie van de Polestar 2 behoort tot de meest spraakmakende van de voorbije decennia. Spijtig genoeg viel die samen met corona. De pandemie zorgde ervoor dat de wereldwijde autoverkoop implodeerde en dat de ontwikkeling van nieuwe modellen vertraging opliep. Daardoor liet de lancering van de Polestar 3 en Polestar 4 langer op zich liet wachten dan gepland en stagneerde de verkoop. Met slechts één model in de aanbieding kon de nieuwkomer onmogelijk opboksen tegen de Duitse premiummerken met hun ruim aanbod. De verliezen liepen almaar hoger op en dat betekende de voorbije zomer einde verhaal voor Ingenlath en zijn jong team.
De invloedrijke en visionaire Duitse designer mét een duidelijke missie werd begin oktober opgevolgd door zijn landgenoot Michael Lohscheller (56) die veel internationale ervaring heeft opgedaan als CFO en CEO bij grote merken zoals Volkswagen en Opel. In 2021 verkaste hij eerst naar het Viëtnamese VinFast en vervolgens naar het Amerikaanse Nikola Corporation. Omwille van familiale omstandigheden keerde hij in 2023 terug naar Duitsland.
De Chinese hoofdaandeelhouder verwacht van Lohscheller dat hij Polestar eindelijk winstgevend maakt. Een moeilijke maar in de ogen van de nieuwe topman geen onmogelijke opdracht. “2024 was een moeilijk jaar voor Polestar. Vanaf het derde kwartaal klaarde de hemel gelukkig langzaam op. Tijdens het vierde kwartaal steeg de verkoop met 5,3 procent en het aantal bestellingen met 37,2 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Ruim de helft van de orders in het vierde kwartaal is voor rekening van de Polestar 3 en Polestar 4, wat het beste laat verhopen voor de rest van het nieuwe jaar.”
2025 wordt volgens Lohscheller het jaar van de ommekeer met de marktintroductie van de Polestar 5 en een verwachte stijging van de omzet met 30 à 35 procent, inbegrepen een positief operationeel bedrijfsresultaat. “Wij hopen de eerste vruchten te kunnen plukken van de ingrijpende veranderingen die wij doorvoeren om de operationele, commerciële en financiële prestaties te verbeteren. In 2025 maken wij ons debuut op de Franse markt en tegen 2026 voorzien wij een uitbreiding met 75 procent van het aantal retaillocaties waar kandidaat-kopers terecht kunnen om een nieuwe Polestar te kopen. Tot voor enkele maanden kon dat enkel online. De verkooppunten in België worden uitgebaat door investeerders die ook Volvo-dealerships beheren. Het onderhoud van onze wagens gebeurt door erkende Volvo-dealers. Die zijn vertrouwd met de Polestar-technologie vermits die is ontwikkeld in samenwerking met Volvo binnen de Geely Holding.”
Om rendabel te worden wil Lohscheller niet alleen de kosten verlagen en omzet verhogen maarook nieuwe inkomstenbronnen aanboren. Naar het voorbeeld van Tesla gaat Polestar zogenaamde CO2-certificaten te koop aanbieden aan automerken die er niet in slagen de strenge Europese uitstootdoelen te bereiken waardoor zij nu hoge boetes moeten betalen. Tenzij zij alsnog een deal sluiten met een merk met zero-uitstoot zoals Tesla of Polestar. Volgens marktanalisten is de handel in CO2-certificaten een lucratieve business die Polestar behoorlijk veel geld kan opleveren.
Met de komst van de Polestar 5 in het najaar voegt de Zweedse constructeur een vierde model toe aan zijn gamma. De nieuwkomer is de eerste Polestar met 800 Volt technologie in een belangrijk marktsegment waarin de concurrentie minder sterk vertegenwoordigd is.
In 2026 volgt de lancering van de Polestar 7, een compacte SUV op het SEA-platform van Geely waarop ook de Volvo EX30 wordt gebouwd. Vanaf eind april rolt die ook in Volvo Gent van de band voor de wagens bestemd voor de Europese klanten. Op die manier ontsnapt de Volvo EX30 aan de Europese invoerheffingen op elektrische wagens uit China.
Vermits de Polestar 7 en de Volvo EX30 eenzelfde platform gebruiken, ligt het voor de hand dat ook de Polestar 7 in Gent zal worden gebouwd. Maar dat is volgens Lohscheller nog geen uitgemaakte zaak. “Polestar bezit geen eigen fabrieken en maakt gebruik van de faciliteiten van de Geely autogroep. In dit specifiek geval komen de Volvo-fabrieken in Gent en Göteborg in aanmerking maar in 2026 opent Volvo een derde fabriek in Slowakije die enkel elektrische voertuigen zal bouwen. Stand vandaag zijn alle opties nog open. De definitieve beslissing valt over enkele maanden.”
Veelbetekenend in dit verband is de uitspraak in zaterdageditie van De Tijd van de woordvoerster van de Gentse Volvo-fabriek zeggende dat “het de eerste keer is dat ik ervan hoor”. Zij benadrukt dat de Gentse fabriek al veel verschillende modellen maakt en zich volop concentreert op de productiestart van de EX30. Een goed verstaander heeft begrepen dat de kans klein is dat de Polestar 7 in 2026 in Gent van de band zal rollen wat niks afdoet aan de status en toekomst van Volvo Gent.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853