Het was even wachten op een tweede elektrische auto voor vier of vijf inzittenden met een prijskaartje van minder dan € 25.000, na de Dacia Spring en de elektrische Renault Twingo, maar Citroën doet dat met de nieuwe, vierde generatie van de C3. Die is er in eerste instantie enkel als elektroauto en moet in basislivrei, met een 44 kWh-accu en een rijbereik van 320 kilometer, precies precies € 23.300 gaan kosten. In Vlaanderen mag je daar volgend jaar nog € 5.000 aan premie van aftrekken. Zo wordt elektrisch rijden betaalbaar…
Citroëns C3 is een absoluut succesnummer. In ons land was het model verschillende jaren op rij de meest verkochte auto, en ook op internationaal vlak is het een bestseller, met 5,6 miljoen gebouwde exemplaren sinds de lancering van de eerste generatie van de C3 in 2002. Het model is zo belangrijk voor Citroën dat het in zijn eentje goed is voor 29 procent van het verkoopvolume van het merk in Europa. Een dergelijk succesnummer vernieuwen is dus telkens een risico. Een risico dat Citroën duidelijk niet schuwde bij het ontwerp van de nieuwe generatie.
De looks van de nieuweling zijn duidelijk anders dan die van zijn voorgangers. Dit is geen traditionele B-segmenter meer, maar een soort crossover met SUV-trekjes. Hij wijdt bovendien de nieuwe, opvallende Citroën-merkidentiteit in met onder meer het nieuwe, ovale logo en een nieuwe interpretatie van de typische Citroën-chevrons. De nieuwe designtaal heeft weinig of niets gemeen met die van de vorige generatie en is hoekiger dan tevoren. De stijl is gebaseerd op die van de opvallende “Oli”-concept car uit 2022.
De vierde C3-generatie is 4,01 meter lang en 1,76 meter breed. Hij heeft een grotere bodemvrijheid dan de andere auto’s in het segment, met 16,3 centimeter, terwijl dat bij de vorige generatie nog 13,5 centimeter was. De auto is 1,57 meter hoog maar niet meer dan 1,9 centimeter langer dan de vorige generatie en slechts 6 millimeter breder. De elleboogruimte achterin nam met 1,9 centimeter toe en voorin is er zelfs 2,1 centimeter meer elleboogruimte voorhanden. De knieruimte achterin is 2 centimeter groter dan gemiddeld, klinkt het bij Citroën.
De rijpositie in de nieuwe C3 is ook 10 centimeter hoger dan in de gemiddelde stadsauto in het segment en de hoofdruimte is 3 centimeter groter dan op de vorige generatie. De moduleerbaarheid van de koffer wordt verzekerd door een in twee delen (60/40) neerklapbare achterbank (standaard op de “Max”-variant). Met de achterbank rechtop is de koffer 310 liter groot.
Citroëns nieuwe C3 staat op het “Smart Car”-platform van Stellantis. Dat is specifiek voor elektrische auto’s ontworpen maar kan ook voor modellen met verbrandingsmotoren worden gebruikt zoals dat al het geval is voor de Indische en Zuid-Amerikaanse auto’s van het merk die in Europa niet te koop zijn. De elektrische aandrijving van de ë-C3 wordt verzekerd door een elektromotor met een vermogen van 83 kW of 113 pk die zijn energie uit een Lithium-IJzerfosfaataccu (LFP) van 44 kWh haalt en daarmee een rijbereik van 320 WLTP-kilometers biedt. Het opladen van de accu met gelijkstroom kan aan een voor een batterij van een dergelijk formaat zeer goede 100 kW, waarmee 26 minuten volstaan om aan een geschikte snellader van 20 tot 80 procent bij te laden. Met wisselstroom kan hij aan 7 of 11 kW (driefasig) worden opgeladen. In dat laatste geval volstaan 2 uur en 50 minuten om van 20 tot 80 procent te laden.
Knalprestaties levert de elektrische C3 niet, maar dat is ook geen verrassing als je kijkt naar zijn vermogen. Met een 0 naar 100-sprintje in 11 seconden en een topsnelheid van 135 km/h kan je mee met het verkeer, maar dat is het dan zowat.
Het ordewoord bij Citroën was altijd al comfort. Op de nieuwe C3 wordt dat verzekerd door voor het eerst ook in dit segment de van grotere modellen van het merk gekende Citroën Advanced Comfort-vering met progressieve hydraulische stops te introduceren en die te combineren met de Citroën Advanced Comfort-stoelen met extra schuimvulling. Het rijcomfort aan boor van de nieuwe C3 moet dan ook aan de top staan binnen het B-segment.Het interieurconcept is volledig nieuw en kreeg de naam C-Zen lounge. Daarbij wordt het traditionele dashboard overboord gegooid en vervangen door een horizontaal dashboard dat wordt geflankeerd door verticale luchtroosters en opgesplitst is in twee niveaus. De technische elementen krijgen bovenaan een plaats, onderaan is er een met stof bekleed ‘Sofa Design-stijl’-gedeelte.
Voor het eerst maakt de ë-C3 ook gebruik van een nieuw head-updisplay dat de rijinformatie toont op een glanzend zwart gedeelte tussen de bovenkant van het dashboard en de onderkant van de voorruit. Het stuurwiel is kleiner dan voorheen en kan in de hoogte en de diepte worden versteld voor een optimale rijhouding. Het infotainmentscherm meet 10,25 duim en is lichtjes naar de bestuurder gekanteld.
Verschillende rijhulpsystemen en technologische snufjes zoals een noodremsysteem, een systeem dat waarschuwt bij het onvrijwillig verlaten van de rijstrook, verkeersbordenherkenning, intelligente grootlichten, parkeersensoren achteraan, een achteruitrijcamera enzoverder tonen aan dat de nieuwe C3 ook qua technologie aan boord bij de tijd is.
Het nieuwe gamma bestaat uit twee versies. De “You”-basisversie van € 23.300 beschikt standaard over led-koplampen, de Citroën Advanced Comfort-vering, het nieuwe Citroën Head-Updisplay, elektrische spiegels, automatische koplampen, cruise control, een manuele airco, een parkeerhulpsysteem achteraan en het “My Citroën Play met Smartphone Station”-infotainment. Op de € 4.500 duurdere “Max”-uitvoering die verkrijgbaar zal zijn voor € 27.800 komen daar nog aluvelgen van 17 duim bij, een tweekleurige lak met contrasterend dak, dakrails, een kleurentouchscreen met smartphonespiegeling, de Citroën Advanced Comfort-stoelen, automatisch ruitenwissers, een in 60/40-verhouding neerklapbare achterbank, automatische airco, 3D-navigatie, een draadloze smartphonelader, een achteruitrijcamera enzoverder. Schraal uitgerust kan je de nieuwe C3 dus niet noemen.
Na de eerste variant met een rijbereik van 320 kilometer die voor € 23.300 te koop is in de You-uitvoering, volgt tegen 2025 nog een tweede, nog goedkopere elektrische variant met een rijbereik van 200 kilometer en een prijskaartje vanaf € 19.990 voor wie geen nood heeft aan een grote elektrische autonomie. Voor wie nog niet klaar is voor het volledig elektrische verhaal komen er ook twee versies met een benzinemotor, al worden daarvan nog geen details vrijgegeven.
De auto wordt in het Slowaakse Trnava gebouwd en staat vanaf het tweede kwartaal van 2024 bij de Stellantis-verdelers.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853