De Duster is sinds 2019 de Europese marktleider in het segment van de SUV’s. Het model is enorm belangrijk voor het succesvolle budgetmerk van de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi. Voor de nieuwe generatie die vanaf september van dit jaar te koop zal zijn, blijven de designwijzigingen eerder bescheiden, met vooral ter hoogte van de lichten en het radiatorrooster aanpassingen voor een meer uitgesproken persoonlijkheid én een betere stroomlijn. Binnenin springen de hoge middenconsole met verschuifbare armsteun, de twee nieuwe multimediasystemen en de EDC-automaat met dubbele koppeling in het oog.
Bescheiden designwijzigingen
De vernieuwde Duster meet zich de nieuwe visuele Dacia-identiteit aan, met stijlelementen die voor het eerst werden voorgesteld op Nieuwe Sandero en Sandero Stepway. De nieuwe lichtblokken omvatten een Y-vormige dagverlichting, een nieuwe vormgeving die ook model stond voor het 3D-reliëf van het nieuwe, verchroomde radiatorrooster. De permanente ECOLED-verlichting voor- en achteraan omvat de nieuwe lichtsignatuur van Dacia. De Duster is het eerste Dacia-model met led-richtingaanwijzers. Deze technologie wordt ook gebruikt voor de dimlichten (standaard met automatische ontsteking) en de nummerplaatverlichting.
De lagere luchtweerstand (SCx) van Nieuwe Duster verlaagt de CO2-uitstoot met 5,8 g/km op de vierwielaangedreven versie.
Herwerkt interieur
Binnenin krijgt de Duster een nieuwe zetelbekleding, nieuwe hoofdsteunen en een hoge middenconsole met een brede en over 70 mm verschuifbare armsteun met een gesloten opbergvak van 1,1 liter.
Er is naast de Dacia Plug & Music-radio met MP3, USB en Bluetooth ook de keuze tussen twee multimediasystemen met een nieuw 8”-aanraakscherm, Media Display en Media Nav.
Met Media Display omvat de uitrusting zes luidsprekers (waarvan twee ‘boomer’-luidsprekers en twee tweeters vooraan), een DAB-radio, Bluetooth-connectiviteit, twee USB-aansluitingen en smartphone-mirroring met kabel, die compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto. De specifieke bedieningselementen op het stuur maken het mogelijk om de spraakbediening te activeren en zo de iOS- of Google-assistent van de smartphone met de stem te bedienen.
Media Nav breidt het multimediasysteem uit met een geïntegreerd navigatiesysteem en (draadloze) wifi-connectiviteit voor Apple CarPlay en Android Auto.
Twee- of vierwielaandrijving
De Duster blijft ook in zijn nieuwste gedaante verkrijgbaar met alleen voorwielaandrijving of als 4X4. Daarbij biedt hij best aardige terreinprestaties voor een auto die niet als terreinwagen in de markt gezet wordt, mede dankzij een bodemvrijheid van 217 mm bij de voorwielaangedreven modellen en 214 mm bij de vierwielaangedreven modellen, een overschrijdingshoek van 21°, een oprijhoek van 30° en een afrijhoek van 34° voor de 4x2-versie en 33° voor de 4x4-versie. Bovendien is op alle 4x4-modellen met Media Display of Media Nav een 4x4 Monitor verkrijgbaar. Die geeft op het centrale scherm bij terreingebruik interessante gegevens weer zoals de zijdelingse helling, de kantelhoek, een kompas een een hoogtemeter.
Benzine, diesel én LPG
Het motorengamma bevat voortaan de TCe 150-motor, gekoppeld aan een EDC-zestrapsautomaat, die met twee koppelingen werkt voor soepele schakelmanoeuvres en een lager verbruik. Het motorengamma blijft erg compleet, met een diesel en drie benzinevarianten (waarvan dus één met EDC-automaat) én de bi-fuel-uitvoering met benzine en LPG, ECO-G genaamd.
Op diesel is er de dCi 115, voor- of vierwielaandrijving, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Benzinerijders kunnen kiezen voor de TCe 90 met voorwielaandrijving, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, voor de TCe 130, eveneens met voorwielaandrijving en gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, of voro de TCe 150. Die is er met vierwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak of met voorwielaandrijving en de reeds vermelde EDC-zestrapsautomaat
Strategische LPG-keuze
Bijzonder blijft het feit dat Dacia als enige constructeur al zijn modellen met een verbrandingsmotor ook aanbiedt met een motor op benzine en LPG onder het ECO-G-Label. Bij de nieuwe Duster gaat het om de ECO-G 100 met voorwielaandrijving, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.
Het feit dat de ECO-G 100-motor af fabriek wordt ingebouwd, staat garant voor de veiligheid en betrouwbaarheid. De duur van de constructeursgarantie, de onderhoudsintervallen en het koffervolume zijn identiek aan die van een benzineversie. De LPG-tank bevindt zich op de plaats van het reservewiel, onder de koffervloer.
Wanneer hij op LPG rijdt, stoot de nieuwe Duster ECO-G gemiddeld 9,5 procent minder CO2 uit dan een vergelijkbare benzinemotor. Bovendien biedt hij een rijbereik van meer dan 1.235 kilometer dankzij twee tanks met een totale nuttige inhoud van bijna 100 liter: 50 liter benzine en 50 liter LPG (totale inhoud van 62 liter). De nuttige LPG-inhoud werd met 16,2 liter verhoogd in vergelijking met de vorige generatie van Duster LPG, wat het rijbereik met ruim 250 kilometer deed toenemen.
Prijzen
Dacia is het aan zijn naam en imago verplicht met erg scherpe prijzen uit te pakken. Voor de nieuwe Duster betekent dat een basisprijs van niet meer dan € 13.190 voor de TCe 90 in Access-uitvoering. De beter uitgeruste Essential kost € 2.000 meer. Het diesel-instapmodel is een Essential-uitvoering. Die heeft een catalogusprijs van € 16.690. Voor meer uitrusting (en ook de krachtigere benzinemotoren of de LPG-versie) moet je voor de Comfort- of Prestige-uitvoeringen kiezen. De duurste versie is de op de vier wielen aangedreven diesel, die als Prestige € 21.690 kost, wat nog altijd een stuk minder is dan de basismodellen van heel wat concurrenten. De ECO-G op LPG kost € 16.490 als Comfort en € 17.590 als Prestige.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853