Het budgetvriendelijke merk schrijft met de Spring Electric een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis. Het eerste zuiver elektrische model van het merk, waarnaar reeds werd gehint door de showcar Dacia Spring Electric in maart van dit jaar, wordt gepositioneerd in het segment van de elektrische stadswagens.
Techniek
De elektromotor van 45 pk en 125 Nm wordt gevoed door een batterij van 26,8 kWh die hem een rijbereik van 225 km (WLTP) geeft. Over de WLTP City-cyclus bedraagt het rijbereik 295 km. Hij haalt een topsnelheid van 125 km/h maar door het beperkte vermogen heeft hij hij op snelwegen niets te zoeken. In de stad en op landelijke wegen is hij echter des te meer in zijn sas. In het Europese A-segment (stadswagens) bedraagt de gemiddelde dagelijkse rijafstand 31 kilometer. Op basis daarvan zou Spring Electric slechts een laadbeurt per week nodig hebben.
Het rijbereik wordt dan met bijna 10 procent verlengd door een druk op de ECO-knop op het dashboard (het vermogen wordt beperkt tot 23 kW (in plaats van 33 kW) en de topsnelheid te begrenzen op 100 km/h. De batterij kan opgeladen worden aan een huishoudstopcontact van 220V, aan een Wallbox of aan een DC-laadpaal.
De laadtijd van de lithium-ionbatterij bedraagt minder dan 1 uur voor 80% van de batterij aan een gelijkstroomlader van 30 kW, minder dan 5 uur voor 100% van de batterij aan een wallbox van 7,4 kW, minder dan 8,5 uur voor 100% van de batterij aan een wallbox van 3,7 kW en minder dan 14 uur voor 100% van de batterij aan een huishoudelijk stopcontact van 2,3 kW.
Veiligheid
De Spring Electric beschikt standaard over onder meer een snelheidsbegrenzer, ABS, ESC, elektronische remkrachtverdeler, zes airbags, noodoproep (SOS-knop), automatische ontsteking van de lichten en automatisch remhulpsysteem dat een radar gebruikt om de afstand tot de voorligger (stilstaand of in beweging) te meten. Wanneer er een aanrijding dreigt, waarschuwt het de bestuurder met een verklikker en een geluidssignaal, alvorens de prestaties van het remsysteem te optimaliseren (als de bestuurder remt maar het risico nog steeds aanwezig blijft), of automatisch of krachtiger te remmen (als de bestuurder niet of onvoldoende remt).
Stijl en ontwerp
Zijn verhoogde bodemvrijheid, zijn wielkasten en zijn dakstangen geven hem een stoere stijl en zijn uitgesproken lijn is getooid met SUV-attributen zoals wielkastverbreders, dakstangen, een verstevigde bodemplaat vooraan, een bodemplaat achteraan en een verhoogde bodemvrijheid (150 mm). Anders dan men zou vermoeden, zijn de afmetingen beperkt: hij is 3,73 meter lang, 1,62 meter breed (zonder buitenspiegels) en 1,51 meter hoog. Vooraan heeft hij slanke led-lichtblokken waarvan de horizontale lijn doorloopt in het radiatorrooster, een generfde motorkap, een forse bumper en hoog geplaatste mistlampen. Zoals het een elektrische auto betaamt, is het radiatorrooster van Spring Electric gesloten. Het rooster heeft een 3D-reliëf en verbergt de laadklep, die vanuit het interieur wordt geopend.
De achterlichten zijn uitgerust met de nieuwe, Y-vormige lichtsignatuur van Dacia en zijn eveneens uit leds opgebouwd. Met zijn gewelfde achterruit, afgeronde achterlichten en zachte lijnen sluit het bovenste deel van de achterkant perfect aan bij de roeping van Spring Electric als een stadswagen voor het gezin. Het onderste deel biedt dan weer de geruststellende eigenschappen van een SUV en omvat een robuuste, ongelakte achterbumper en een grijze bodemplaat. De retroreflectoren bevinden zich in imitatie-verluchtingsopeningen. De achtervleugels zijn generfd. Deze stilistische addenda geven Spring Electric een extra dynamische stijl.
De sierwieldoppen van Spring Electric zijn een knappe imitatie van lichtmetalen velgen. Die look is te danken aan de Flexwheel-technologie: de stalen velgen zijn opengewerkt om de installatie van elegante sierwieldoppen mogelijk te maken. Een esthetische en economische oplossing indien ze moeten worden vervangen.
Binnenin biedt de Spring Electric plaats voor vier volwassenen. De voorpassagiers beschikken over 23,1 liter opbergruimte, verdeeld over het grote handschoenkastje, de deurpanelen en het opbergvak in de middenconsole. De achterpassagiers beschikken over opbergzakjes op de rugleuning van de voorzetels. De koffer kan 300 liter bevatten (zonder de opbergruimte onder de koffer voor het optionele reservewiel) en de neerklapbare achterbank laat toe om het laadvolume uit te breiden tot 600 liter.
Uitrusting
De standaarduitrusting omvat een 100% elektrische variabele stuurbekrachtiging, een centrale vergrendeling met afstandsbediening en vier elektrische ruiten.
Om ervoor te zorgen dat de bestuurder zijn ogen op de weg en zijn handen op het stuur houdt, zit er een digitaal 3,5”-scherm tussen de wijzerplaten en kan de spraakbediening van Google of Apple CarPlay worden geactiveerd met een druk op de knop op het stuurwiel.
De bediening van de versnellingsbak gebeurt door een gebruiksvriendelijke verchroomde draaiknop met drie standen: D (drive / vooruit), N (neutral / neutraal) en R (reverse / achteruit).
Als stadswagen moet hij ook wendbaar zijn, wat lukt door zijn beperkte draaistraal van 4,8 meter en zijn parkeerhulpsysteem dat de bestuurder ondersteunt met visuele en auditieve signalen dankzij drie radarsensoren op de achterbumper en een achteruitrijcamera waarvan het beeld wordt weergegeven op het scherm van het multimediasysteem.
Het Media Nav-systeem omvat een 7"-aanraakscherm, navigatie, DAB+-radio, compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto, Bluetooth en een USB-aansluiting. De spraakbediening (via smartphone) kan worden ingeschakeld met een toets op het stuurwiel.
Ideale deelauto
De Spring Electric wordt vandaag onthuld in een standaarduitvoering : een variant voor de autodeelsector, om iedereen te laten genieten van de elektrische mobiliteit.
Als goedkoopste elektrische stadswagen op de markt wil Dacia met de Spring Electric de elektrische mobiliteit nog toegankelijker maken en het merk ontwikkelde daarom een specifieke versie voor de autodeelmarkt die voorzien is van de nodige vooruitrusting voor de technologie van de operatoren, die klanten in staat stelt om de deuren te openen met een smartphone en om de auto te lokaliseren.
Deze versie, die verkrijgbaar is in wit en lichtgrijs, zal worden aangeboden met een zwarte bekleding in TEP (sterk en weinig vuilgevoelig kunstleder), drempelbeschermers voor de voordeuren en de kofferklep, vloermatten voor- en achteraan, zwart generfde handgrepen en buitenspiegels voor een langere levensduur en 14” Flexwheel-velgen. In het interieur kan de bestuurder de omgeving van de deelwagenoperator, het navigatiesysteem en de parkeerhulpsystemen (achteruitrijcamera en parkeersensoren achteraan) gebruiken via zijn smartphone (Apple CarPlay en Android Auto) .
De bestellingen van dieuwe Dacia Spring Electric worden in de lente van 2021 geopend en de batterij zal inbegrepen zijn in de aankoopprijs. Over de andere beschikbare uitvoeringen en de prijs is momenteel nog niets gecommuniceerd door Dacia.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853