Volgens Traxio werden er in januari 2025 ruim 63.000 tweedehandswagens ingeschreven. Dat is een stijging van bijna twee procent ten opzichte van januari 2024. De sectorfederatie haalt de prijsdalingen als gevolg van een overvloedig aanbod én de grote salonkortingen op nieuwe auto’s als redenen aan. Volkswagen blijft het populairste merk en hybrides zitten duidelijk in de lift.
“Het lijkt erop dat de markt voor tweedehands auto's nog een tijd op een hoog niveau zal blijven. Opgelet echter: de mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen overschrijdt voor het eerst de 8 jaar en dat wijst op een verdere vergrijzing van het wagenpark”, aldus Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie Traxio.
De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit: liefst 90 procent van de inschrijvingen in januari 2025 gebeurden op naam van een privépersoon. Bij de zakelijke kopers gaat het veelal om startende bedrijven. Zij kiezen vaak voor een occasie hybride.
“2025 is voor ons alvast positief gestart want we kenden in januari een verkoopstijging van 10 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit succes is deels seizoensgebonden - januari is traditioneel een belangrijke maand is voor de autoverkoop - maar ook het Autosalon wist de interesse van kopers sterk aan te wakkeren. De promo-acties voor nieuwe auto’s hebben de prijzen van recente tweedehandsauto’s lichtjes onder druk gezet, zonder echter het marktevenwicht te verstoren”, verklaart Frédéric Vassamillet van autogroep Soco.
Ivo Willems van autosupermarkt Cardoen: “Cardoen heeft afgelopen maand een opmerkelijke groei gekend, waarbij de verkoop met bijna 30 procent steeg ten opzichte van vorig jaar. Dit bevestigt dat de particuliere klant meer dan ooit zoekt naar een betaalbare en snel leverbare wagen. We merken dan ook zeer goede cijfers voor de goedkopere refurbished modellen of nieuwe wagens met een zeer hoge korting.
Simon Bossuyt van autoketen DEX: “We kenden in januari een mooie verkoopstijging ten opzichte van vorig jaar dank zij een goed aanbod en veel interesse van de klant, die kan rekenen op goeie deals. We kregen – zowel online als fysiek - veel klanten over de vloer. Dat is deels een positief gevolg van de interesse die het Autosalon opwekt maar ook omdat we zelf veel promotie hebben gemaakt. […] De voorkeur op de tweedehandsmarkt gaat nog steeds uit naar benzine of benzine-hybride en daarom zit daar ons grootste stockaandeel. Nu blijft het voor de komende maanden de uitdaging om blijvend een kwalitatieve stock aan te kunnen bieden tegen een even scherpe prijs. We verwachten alvast dat de interesse van de particuliere klant hoog gaat blijven.”
Als we naar de inschrijvingen kijken, dan bestaat de top vijf in januari 2025 uit de usual suspects, met VW op kop, BMW op de tweede plaats en Mercedes op drie. Opel verliest terrein, terwijl groepsgenoot Peugeot net marktaandeel wint.
De benzinemotoren domineren nog steeds bij de tweedehandswagens: Traxio stelt vast dat ze een marktaandeel hebben van 55,3 procent. Diesel is dan weer gedaald tot 27,8 procent. Het aandeel van tweedehandse wagens met een hybride of elektrische aandrijving stijgt ondertussen wel, maar blijft bescheiden. In de eerste maand van dit jaar was 12,5 procent van de ingeschreven occasie auto’s hybride, 4 procent volledig elektrisch.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853