Nieuws

© Toyota

De Toyota Yaris GR Sport is terug – met 280 pk en snelle sequentiële achttrapsautomaat

12 januari 2024
Door Dieter Quartier

Wie bij de vorige Yaris GR Sport achter het net viste – het model was immers snel uitverkocht – kan binnenkort opnieuw zijn kans wagen. Het motorvermogen is met 19 pk verhoogd en er is een extra koppel van 30 Nm beschikbaar. Dit resulteert in een totale output van 280 pk en een indrukwekkend koppel van 390 Nm, terwijl de toevoeging van een snelle sequentiële automaat met acht verzetten een soepele en krachtige rijervaring biedt.

 

Weinig auto’s hebben zo’n indruk op ons gemaakt als de Toyota Yaris GR Sport in 2020. Als Toyota beweert dat ze het origineel nog hebben verbeterd, dan worden de verwachtingen enkel nog maar aangescherpt. Volgens de Japanners is het aantal wijzigingen zo uitgebreid dat je met recht en rede kan spreken van “nieuwe GR Yaris". 

Meer vermogen, meer koppel, meer controle

Bij de introductie was de turbomotor van de GR Yaris 's werelds krachtigste driecilinder productie-eenheid. Nu biedt hij nog meer: het vermogen is verhoogd met 19 pk en de bestuurder kan een beroep doen op 30 Nm extra koppel, met maximumcijfers die stijgen van 261 DIN-pk en 360 Nm tot 280 DIN-pk en 390 Nm.Nieuwe Toyota GR Yaris autonieuws 0013

De introductie van een gloednieuwe achttraps GAZOO Racing Direct Automatic Transmission is een van de belangrijkste veranderingen in het nieuwe GR Yaris-programma en wordt aangeboden als alternatief voor de gevestigde handgeschakelde zesversnellingsbak. Bij het ontwerp van de nieuwe versnellingsbak heeft Toyota gefocust op de hoogst mogelijke terugschakelsnelheid.

De transmissie kan trouwens je gedachten lezen aan de hand van diverse parameters. Het weet wanneer er moet worden geschakeld, zelfs nog voordat er veranderingen in het voertuiggedrag optreden, zodat de versnellingskeuze de intenties van de bestuurder weerspiegelt en vergelijkbaar is met hoe professionele bestuurders te werk gaan.

Torsen en 4x4

De wegligging wordt ondersteund door de standaard Torsen sperdifferentiëlen met beperkte slip voor en achter. Net als bij de huidige GR Yaris worden optimale grip en tractie bereikt met het elektronisch geregelde, permanente vierwielaandrijvingssysteem GR-FOUR. Dit systeem is speciaal voor de auto ontwikkeld en past de balans tussen voor- en achterwielaandrijving aan in drie standen, afhankelijk van het rijgedrag: Normaal, Sport en Track.

Het chassis van de op maat gemaakte GR Yaris is verder verstevigd en de ophanging is aangepast voor een betere beheersing en robuustere prestaties onder zware belasting, met herziene veerconstantes en een versterkte schokdemperconstructie aan de voorzijde.

De lichtgewicht carrosserie van de GR Yaris is nog stijver gemaakt met ongeveer 13 procent meer puntlassen en de toepassing van ongeveer 24 procent meer structurele lijm. Als gevolg daarvan zijn de gierrespons, stuurfeedback en het gripgevoel van de auto verbeterd, aldus de constructeur.

Hoe herken je hem?

De wijzigingen aan het exterieur van de GR Yaris zijn verre van louter cosmetisch. “Wederom hebben de feedback van professionele en meester-coureurs en de ervaring die is opgedaan in de autosport, integraal deel uitgemaakt van de herzieningen”, staat in het persbericht.Nieuwe Toyota GR Yaris autonieuws 0005

Aan de voorkant van de auto is er een nieuw stalen gaas voor de onderste grille. De grille aan de zijkant heeft een grotere opening en de onderste bumper kreeg een nieuwe splitconstructie waardoor hij gemakkelijker en goedkoper te repareren of te vervangen is.

Aan de achterkant laat een opening in de onderrand van de onderste sierstrip lucht van onder de vloer ontsnappen, wat de luchtweerstand vermindert, de wendbaarheid en stabiliteit van de auto verbetert en de warmte van het uitlaatsysteem afvoert.Nieuwe Toyota GR Yaris autonieuws 0006

De mist- en achteruitrijlichten zijn verplaatst van de bumper naar de achterlichtblokken, waardoor het risico op beschadiging vermindert. Op dezelfde manier is het hooggeplaatste stoplicht verplaatst van de achterspoiler naar lager op de achterklep, zodat alle achterlichten op één lijn liggen en in een duidelijke zichtlijn voor volgende bestuurders. De verplaatsing van het stoplicht maakt het ook eenvoudiger om de spoiler te vervangen of aan te passen.

En vanbinnen?

Het GR-team heeft zich laten inspireren door de input van race- en rallycoureurs om de bedieningselementen te herpositioneren en de bestuurder snellere en duidelijkere toegang te geven. Het gezichtsveld van de bestuurder vanaf het stuur is verbeterd door de bovenrand van het instrumentenpaneel 50 mm te laten zakken, de positie van de achteruitkijkspiegel te wijzigen en het bedieningspaneel 15 graden verder naar de bestuurder toe te kantelen.Nieuwe Toyota GR Yaris autonieuws 0012

Het instrumentenpaneel omvat een nieuwe 12,3-inch volledig digitale combimeter met twee lay-outmodi - normaal en sport, waarbij de laatste een op sportieve prestaties gerichte weergave van gegevens biedt. Nieuwe Toyota GR Yaris autonieuws 0011

Er zijn nauwkeurige wijzigingen aangebracht om de bestuurder de beste houding te geven. De stoel is 25 mm verlaagd en het stuurwiel is overeenkomstig aangepast. De schakelrichting is aangepast aan wedstrijdrijden, zodat de bestuurder de hendel naar voren duwt voor terugschakelen en naar achteren trekt voor opschakelen.

Wanneer beschikbaar?

Het is wachten tot de zomer om de nieuwe Yaris GR Sport in levenden lijve te zien. Hoeveel hij gaat kosten? Het zal toch richting € 45.000 gaan, afgaande op de vorige prijzen. Je haalt er een bijzonder verzamelbare hot-hatch met onversneden rallytechnologie mee in huis. Eentje die bovendien 10 jaar waarborg meekrijgt…

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.