De Dacia Duster is een absolute bestseller. Voor de derde generatie vernieuwde Dacia de auto volledig en gaf het merk hem een uiterst modern interieur, nieuwe uitrusting en zuinigere motoren.
De intussen dertien jaar oude Duster is een succesverhaal voor Dacia. De auto vond over de twee eerste generaties, uit 2010 en 2017, niet minder dan 2,2 miljoen klanten. Elke dag rollen er nog steeds zo’n 1.000 Dusters van de productielijn in Pitesti (Roemenië) en dat zal met de komst van de derde generatie niet anders zijn.
Het ontwerp van de nieuwe Duster is duidelijk modern en er is geen twijfel mogelijk dat dit een volledig nieuw model is. Dacia gaf hem de nieuwe merkidentiteit mee, met een moderne en geblokte stijl en gestrekte en uitgesproken lijnen. De voorkant is erg verticaal, de wielkasten hebben scherp afgeschuinde delen en de achterklep achteraan is groot. Rond de hele auto loopt een zwarte kunststofgordel om de carrosserie te beschermen. De zijdelingse beschermstrips onderaan de deuren lopen door rond de wielkasten en zijn naadloos verbonden met de voor- en achterbumpers. Zo krijgt de Duster een stoere look die helemaal in lijn is met zijn imago van betaalbare alleskunner.
Er is trouwens iets speciaals met de zijdelingse beschermstrips onderaan het koetswerk en de wielkasten. Ze zijn, net als de driehoeken van de voorbumper en de bodemplaten voor- en achteraan gemaakt van een nieuw, door Dacia ontworpen materiaal dat de naam Starkle kreeg. Het bevat tot 20 procent gerecycleerde materialen en laat toe om minder verf te gebruiken, terwijl het in de massa gekleurd is en dus niet gelakt, waardoor het materiaal mettertijd geen kleurverandering kent en bovendien veel kras- en schadebestendiger is dan klassieke lak.
Aan de binnenkant kijken de bestuurder en zijn passagier op een nieuw, hoog en breed dashboard met een brede sierlijst. Centraal prijkt een scherm van 10,1 duim dat 10 graden naar de bestuurder is gedraaid terwijl de bestuurder op een personaliseerbaar digitaal dashboard in kleur met een schermdiagonaal van 7 duim kijkt (behalve op de Essential-basisversie die met analoge tellers is uitgerust). Het aanraakscherm van 10,1 duim is standaard vanaf het Expression-uitrustingsniveau en kan worden gecombineerd met twee verschillende multimediasystemen met de namen Media Display en Media Nav Live, waarbij het tweede het meest uitgebreide is, met onder meer realtime verkeersinfo en een Arkamys 3D Sound System met zes luidsprekers.
Op heel wat plaatsen komt de nieuwe Y-vormige signatuur van Dacia terug. Zo vond de Y zijn weg naar de ventilatieroosters en de deurpanelen binnenin maar ook naar de buitenkant, met een Y-vormige lichtsignatuur en lichtmetalen velgen die eveneens getooid zijn met de nieuwe signatuur.
Na de Sandero, Logan en Jogger wordt ook de nieuwe generatie van de Duster gebouwd op het CMF-B-platform dat meer ruimte biedt binnen dezelfde buitenafmetingen. De koffer werd hoger en breder en is 6 procent groter, zodat er nu 472 liter onder de hoedenplank van de voorwielaangedreven versies past. De tildrempel is lager en de kofferopening is breder en hoger. Ook het comfort is door het nieuwe platform van een hoger niveau, zegt Dacia, terwijl het ook de kans biedt om met mild of full hybride motoren te werken.
De begin dit jaar op de Jogger geïntroduceerde Hybrid 140-full hybrid-aandrijflijn wordt nu ook verkrijgbaar op de Duster. Het gaat om de combinatie van een viercilinder op benzine van 1,6 liter die 94 pk levert met twee elektromotoren (een motor van 49 pk en een startmotor/generator op hoogspanning) en een geëlektrificeerde automatische versnellingsbak. In combinatie met een accu van 1,2 kWh waarin de bij het vertragen gewonnen energie kan worden opgeslagen om nadien gebruikt te worden zou deze motor 20 procent zuiniger zijn in de gemengde cyclus en zelfs tot 40 procent bij stadsverkeer.
Naast de Hybrid 140 die als full hybrid gecatalogeerd wordt is er met de TCe 130 ook een nieuwe mild hybride turbobenzine van 1,2 liter verkrijgbaar. Die motor draait volgens de Miller-cyclus (voor een optimaal rendement en minder pompverliezen) en is voorzien van een mild hybridesysteem op 48 volt dat de motor bij het vertrekken en accelereren ondersteunt voor een verbruiks- en uitstootwinst van ongeveer 10 procent. De elektrische ondersteuning moet ook voor een alerter en soepeler motorkarakter zorgen. De TCe 130 wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.
Dacia is de onbetwiste marktleider als het gaat om af-fabriek aangeboden LPG-aandrijving. Ook bij de nieuwe Duster brengt Dacia een LPG-versie op de markt. Die heet ECO-G 100 en is als bi-fuel uitvoering geschikt om zowel op LPG als op benzine te rijden, waarbij van de ene naar de andere brandstof overschakelen uiterst makkelijk kan door een schakelaar in het dashboard. De twee brandstoftanks van 50 liter elk bieden samen 100 liter aan brandstofvoorraad, waarmee een rijbereik tot 1.300 kilometer mogelijk is volgens de WLTP-norm. Door de inbouw van de LPG-tank onder de koffervloer blijft het laadvolume identiek aan dat van de benzineversies. Wanneer hij op LPG rijdt stoot de Duster volgens Dacia gemiddeld 10 procent minder CO2 uit dan wanneer hij op benzine rijdt.
Voor een mainstream-SUV zonder korte verhoudingen kent de Duster zijn gelijke niet op het onverhard, zegt Dacia, dat op de 4x4-versie met de Terrain Control-aandrijving vijf rijmodi biedt (Auto, Snow, Mud/Sand, Off-road en Eco) en uitpakt met een bodemvrijheid van niet minder dan 217 millimeter, wat opmerkelijk is in het segment. Ook de op- en afrijhoeken van 31 graden vooraan en 36 graden achteraan geven hem samen met de snelheidsregeling voor afdalingen bovengemiddeld goede terreincapaciteiten. Alle offroad-rijinformatie kan trouwens gevolgd worden op het centrale scherm waar de zijdelingse hellingshoek, de kantelhoek en de vermogensverdeling tussen voor- en achteras worden weergegeven.
Alle versies van de nieuwe Duster krijgen standaard een snelheidsregelaar en -begrenzer en kunnen standaard of optioneel uitgerust worden met automatische koplampen, terwijl de Extreme en Journey-uitvoeringen daarbij ook over de automatische omschakeling tussen dim- en grootlichten beschikken.
Om aan de recentste veiligheidsnormen te voldoen heeft de Duster een automatisch noodremsysteem, de uiterst vervelende maar eveneens door Europa verplichte verkeersbordherkenning met waarschuwing bij overschrijding van de maximumsnelheid, een parkeerhulp achteraan, een noodstopsignaal, rijstrookwaarschuwing, een rijstrook- en waakzaamheidsassistent en een eCall-noodoproepfunctie. Handig is ook de My Safety-knop, waarmee de Duster-bestuurder onmiddellijk toegang krijgt tot de configuratie van de rijhulpsystemen en de ergerlijke snelheidswaarschuwing eenvoudig kan uitschakelen.
Het gamma van de nieuwe Duster bestaat uit drie niveaus: Essential (met onder meer manuele airco, automatische koplampen en parkeersensoren achteraan), Expression (met daarbovenop onder meer 17 duim grote aluvelgen, een digitaal dashboard, het grote aanraakscherm, automatische ruitenwissers en een achteruitrijcamera) en twee uitvoeringen die naast elkaar als topversies gepositioneerd worden en respectievelijk Extreme en Journey heten.
De Extreme is bestemd voor outdoorliefhebbers en aangepast aan intensief gebruik en beschikt standaard over een afwasbare bekleding in microcloud TEP, rubberen vloer- en koffermatten, automatische airco, mistkoplampen, een handenvrije startfunctie, elektrisch inklapbare spiegels enzoverder. De Journey mikt van zijn kant op discrete elegantie, comfort en welzijn en heeft standaard aluvelgen van 18 duim, een automatische airco, mistkoplampen, de handenvrije startfunctie, een draadloze smartphonelader, het Media Nav Live-multimediasysteem en het hifisysteem met zes speakers.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853