Et voilà: de top 10 in euro per kilometer.
We baseerden onze top 10 op de Belgische catalogusprijzen inclusief btw, voor korting. In het geval van de Renault Zoé hebben we uiteraard de prijs inclusief de batterij gehanteerd – Renault biedt nog steeds de mogelijkheid om de accu apart te huren.
De VW-groep scoort bijna een driedubbele homerun met zijn elektrische drieling. Omdat hun technische kenmerken identiek zijn en de SEAT Mii goedkoper wordt gepositioneerd dan de Skoda Citigo iV en de VW e-Up, gaat de kleine Spanjaard aan de haal met het goud. De e-Up ziet het brons uit zijn handen gegrist worden door de Renault Zoé, die dankzij zijn grondig verbeterde batterij erg concurrentieel uit de hoek komt.
Opvallend is dat, als een model met twee batterijpakketten wordt aangeboden, het steeds de versie met het grootste pakket is dat het beste scoort. We hadden eerlijk gezegd de MG ZS EV ook in de top 10 verwacht, maar hij komt 60 kilometer tekort om de Peugeot e-208 naar plaats elf te verwijzen. In zijn verdediging dient het gezegd dat hij standaard al bijzonder rijk is uitgerust. Mocht je bij de andere auto’s dezelfde uitrusting aanvinken op de optielijst, dan zou de top 10 er helemaal anders uitzien.
Maar hoe zit het eigenlijk met de verkooptoppers in het elektrische segment, zoals de Tesla Model 3 en de BMW i3? Die moeten we verder naar beneden in de ranking gaan zoeken:
We zijn benieuwd naar de impact op de top 10 die de nieuwe betaalbare modellen zullen hebben. In theorie zou de VW ID3 in alle drie zijn accuversies (Pure, Pro en Pro S) in de top 10 belanden, met ratio’s tussen 73 en 91 euro per kilometer, maar alles hangt af van de finale prijs, die nog niet bevestigd is.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853