Duitse steun voor PHEV’s en EV’s geschrapt en teruggeschroefd
15 april 2022
Door Stijn Blanckaert
Het Duitse ministerie van economie wil de subsidies voor plug-inhybrides die het vandaag toekent vroeger dan gepand al eind dit jaar stopzetten en plant vanaf volgend jaar ook een daling van de cashbonus voor elektrische auto’s.
Volgens Automotive News Europe en Frankfurter Allgemeine Zeitung zou de Duitse overheid de subsidies van tot € 6.750 voor plug-inhybrides eerder dan gepland al eind dit jaar willen stopzetten en niet meer in een aangepaste vorm verlengen tot eind 2025, zoals eigenlijk voorzien. Vandaag wordt bij de aankoop van een PHEV een ondersteuning door de overheid voorzien die afhangt van de catalogusprijs, op voorwaarde dat de plug-inhybride maximaal 50 gram CO2 per km uitstoot of zuiver elektrisch minimaal 60 kilometer ver kan rijden.
Steun zou niet meer nodig zijn
Volgens het door een minister van de Groenen (Robert Habeck) geleide Duitse ministerie van economie zouden plug-inhybrides vandaag voldoende betaalbaar zijn en geen ondersteuning meer nodig hebben. Vanzelfsprekend zijn de autobouwers het daar niet echt mee eens. Ze stellen via autoverenigingen ADAC en VDA dat het stopzetten van de subsidies voor PHEV’s in Duitsland de groei van elektrische mobiliteit in gevaar kan brengen en geen rekening houdt met de realiteit van de Duitse consumenten. Plug-inhybrides zijn volgens de autosector een wegbereider voor de transitie naar elektrische mobiliteit.
Het probleem is ook dat de Duitse ondersteuning samenhangt met de leveringsdatum van de auto, die vandaag door de lange wachttijden op nieuwe auto’s niet langer binnen de subsidieperiode dreigt te vallen, wat financiële gevolgen heeft voor wie een auto bestelde maar hem niet op tijd in gebruik kan nemen.
Ook EV-steun neemt af
Daarnaast zou ook de ondersteuning bij aankoop van een elektrische auto, die vandaag tot € 9.000 bedraagt, vanaf volgend jaar worden teruggebracht naar € 4.000 en naar € 3.000 in 2024 en 2025. Ook hier is de leveringsdatum bepalend voor het steunbedrag.
Binnen de Duitse regering is echter niet iedereen overtuigd van het voornemen om de subsidies stop te zetten, waardoor het nog niet zeker is of de ondersteuning voor PHEV’s inderdaad vanaf volgend jaar wegvalt en de hulp bij de aankoop van EV’s zal dalen.
Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.