Nieuws

© Polestar

Eerste Polestar-SUV wordt te duchten concurrent voor Europese premium-EV’s

12 oktober 2022
Door Stijn Blanckaert
Vanavond stelde Polestar de “3” voor, de eerste SUV van het Zweeds-Chinese elektromerk. Met zijn accu van 111 kWh, zijn rijbereik van tot 610 kilometer en tot 518 pk gaat hij de strijd aan met de BMW iX, de toekomstige Mercedes-EQE SUV en de volgende generatie van Audi’s e-tron, maar ook met de Tesla Model Y.

Polestars SUV is voorzien van twee synchrone elektromotoren met permanente magneet, waarvan de krachtigste de achterwielen aandrijft. In standaardversie ontwikkelen ze samen 360 kW (490 pk) en 840 Nm aan koppel, maar met het optionele Performance Pack leveren de elektromotoren nog 20 kW meer (380 kW of 518 pk) en piekt het koppel op 910 Nm. Zonder Performance Pack accelereert de Polestar 3 naar de honderd in 5,0 seconden, met dat pack zou dat 4,7 seconden zijn, maar Polestar zegt dat die waarden als “streefdoel” gelden.
Polestar 3 0004De topsnelheid wordt bij Polestar – in tegenstelling tot bij Volvo – niet tot 180 km/h beperkt, waardoor wie dat wil met de Polestar 3 tot 210 km/h kan halen.

111 kWh voor 610 kilometer rijbereik

De accu is van een fors formaat. Met zijn inhoud van 111 kWh is een rijbereik van tot 610 kilometer mogelijk volgens de WLTP-methode, al vermeldt Polestar dat die waarde “voorlopig” is. De vloeistofgekoelde lithium-ionbatterij zit in een beschermde aluminiumbehuizing die versterkt is met boriumstaal. Een warmtepomp is (gelukkig maar) standaard, waardoor het rijbereik minder slinkt bij koude temperaturen. Om klaar te zijn voor de toekomst is de “3” ook uitgerust voor bidirectioneel laden, om zowel vehicle-to-grid als plug-and-charge toepassingen te ondersteunen.

Snelladen kan aan een erg puike 250 kW, aan wisselstroomladers kan de batterij aan 11 kW gevuld worden.

De Polestar 3 kan met één pedaal gereden worden indien gewenst (one pedal driving) en beschikt over een elektrische Torque Vectoring Dual Clutch-functie op de achteas, terwijl de achterste elektromotor volledig ontkoppeld kan worden om de auto enkel op de voorwielen aan te drijven en zo stroom te besparen.

Volledige uitrusting

De uitrusting is volledig en het aantal afzonderlijke opties is beperkt om de productielogistiek te vereenvoudigen. Luchtvering met twee kamers is standaard, net als actieve dempers die elke twee milliseconden elektronisch aangepast kunnen worden aan de omstandigheden. Polestar 3 0008Verder zijn alle versies voorzien van een panoramisch glazen dak, ledverlichting binnen en buiten, intrekbare deurgrepen met naderingsdetectie en lichtmetalen velgen van 21 duim. Tijdens het eerste modeljaar zijn ook het Plus Pack en het Pilot Pack standaard. Die bevatten een heel reeks luxe- en comfortfuncties zoals een Bowers & Wilkins-hifi met 25 luidsprekers en 3D-surroundgeluid, soft close deuren, een head-up display en pilot assist. De koffer achteraan kan 484 liter bevatten, inclusief 90 liter onder de vloerplaat, in de frunk past 32 liter. Met de achterbank neergeklapt biedt de “3” 1.411 liter aan koffervolume.

Als optie is het Performance Pack verkrijgbaar voor € 6.600. Dat voegt 20 kW toe aan het vermogen en verhoogt het koppel naar 910 Nm, past de luchtvering aan het hogere prestatiepotentieel aan en bevat ook gesmede lichtmetalen velgen van 22 Duim in Zweedse goudtint.

Basis gedeeld met de Volvo EX90

De Polestar 3 is de eerste auto die op de nieuwe technologische basis staat die door Volvo Cars ontwikkeld werd en ook de basis vormt voor de eveneens elektrische EX90, de opvolger van de XC90 die volgende maand wordt voorgesteld. De productie wordt halfweg 2023 opgestart in China, de eerste leveringen van de Polestar 3 zijn verwacht in het vierde kwartaal van volgend jaar. Vanaf midden 2024 zal de “3” ook in de Volvofabriek in South Carolina (Ridgeville) gebouwd worden.
Polestar 3 0003Polestar positioneert de 3 bij de dure EV’s, want de basisprijs van de Long Range Dual Motor met 360 kW en 840 Nm zonder opties werd voor ons land vastgelegd op € 89.900. Het Performance Pack kost € 6.600 extra. De auto kan bij ons vanaf vandaag online besteld worden.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.