Nieuws

© Hyundai Ioniq 9

Elektrische Hyundai Ioniq 9 met originele looks, zeven zitplaatsen en groot rijbereik

21 november 2024
Door Alain Devos

Met de in Los Angeles onthulde en ook voor onze streken bestemde Ioniq 9 lanceert Hyundai zijn grootste elektrische auto. De fraai gelijnde SUV is 5,06 meter lang en biedt plaats aan zeven mensen, de wagen maakt ook indruk met zijn rijbereik.

 

Hyundai heeft al een Ioniq 5 en een Ioniq 6, had deze nieuwkomer dan niet ‘gewoon’ Ioniq 7 moeten heten? Eerder en als aanloop naar het productiemodel was er immers al een Seven Concept. Maar ondertussen lanceerde zustermerk Kia natuurlijk de EV9. De nieuwe Hyundai is voor hetzelfde marktsegment bestemd, vandaar allicht dat dan toch maar voor Ioniq 9 werd gekozen. En wie weet, misschien volgen er later ook nog wel modellen met de cijfers 7 en 8 in hun voornaam.04 Hyundai onthult IONIQ 9

‘Schitterende’ verlichting

Goed, veel belangrijker nog is natuurlijk wat er achter die naam ‘schuilt’. Net als bij de Kia EV9 zorgden de designers voor een opvallend en ook wel mooi koetswerk. Je kan de auto zelfs een zekere elegantie toeschrijven, wat toch geen evidentie is voor een SUV die dus tot zeven zitplaatsen aanbiedt en dan ook in de eerste plaats een heel rationeel vervoermiddel moet zijn. Het begint al bij het front, met over de hele breedte een fijne en dus horizontale streep met leds. Ze ‘verbindt’ de fraaie en vrij laag geplaatste lichtblokken of eerder lichtblokjes aan weerszijden van de snoet, die bestaan uit een hele reeks kleine elementen en zorgen daarmee voor een toch wel bijzondere look.

De verlichting achteraan is al even origineel, ze lijkt wat op een rechtop gezette letter T en ‘loopt’ dan ook zowat van het dak tot de bumper. De achterklep is quasi verticaal, kwestie van de auto een zo groot mogelijke laadruimte mee te geven. In profiel vallen vooral de vorm van de wielkasten en het naar achteren aflopende dak op. Ook het achterste zijruitje ziet er bijzonder uit, de onderste rand ervan lijkt als het ware door te lopen in de achterste zijdeur. Zitten de ontwerpers met het grootste lef tegenwoordig bij Hyundai en dus ook Kia? Je zou het wel beginnen denken, ze werken daar trouwens al een tijdje onder leiding van de dan ook heel creatieve Belg Luc Donckerwolke. 03 Hyundai onthult IONIQ 9

Zes of zeven 

Ondanks de grote afmetingen en het vrij hoge dak heeft de auto natuurlijk een heel gunstige stroomlijn. Met de optionele digitale en heel compacte zijspiegels wordt een Cw-waarde van 0,259 gehaald, met dank ook een zowat vlakke bodemplaat, ‘verborgen’ antennes, gestroomlijnde wielen (19, 20 of 21 duim) en de Active Air Flap of kortweg AFF gedoopte actieve aerodynamica met een actief luchtkleppensysteem.

In het interieur kan de bestuurder dus tot zes passagiers meenemen, Hyundai voorziet ook een configuratie met (in totaal) zes plaatsen, op de middelste rij zijn de stoelen dan van elkaar gescheiden en laten ze zich ook 180 graden draaien. Met de optie Relaxation Seats kun je de rugleuningen, net als die van de voorste stoelen, zowat volledig plat leggen. Het Dynamic Body Care laat je genieten van diverse massagefuncties, een combinatie druk en trillingen moet de bloedstroom stimuleren en aldus de vermoeidheid tijdens lange ritten verminderen. Een enorm glazen en ook deels te openen dak zorgt desgewenst voor heel wat licht.06 Hyundai onthult IONIQ 9

Veel laadruimte

De wielbasis is nog wat groter dan die van de al vermelde Kia EV9, namelijk een fraaie 3,13 meter. Vandaar dus ook die grote en er heel comfortabel uitziende zitruimte. Zelfs als alle stoelen rechtop staan, is er nog 620 liter laadruimte beschikbaar. Met slechts twee zitrijen in gebruik, wordt dat 1.323 liter. In de snoet van de auto is er nog wat extra ruimte voorzien, 88 liter in de achterwielaangedreven variant en 52 liter als daar een extra motor is geplaatst.

Helemaal voorin oogt het interieur ook bijzonder fraai. Het dashboard oogt op het eerste gezicht eerder sober, de 12 duim grote schermen voor de digitale instrumenten en het infotainment lijken één (en lichtjes gebogen) geheel te vormen. Eronder is er een fijne strook met de roosters voor de ventilatie en verwarming, op de middenconsole staan er (gelukkig) nog behoorlijk wat knoppen met zowel druk- als draaibedieningen voor functies als de airco en de audio.07 Hyundai onthult IONIQ 9

Originele keuzes

Tussen de voorstoelen is er een enorme en over een afstand van 19 centimeter verschuifbare Universal Island-armsteun, met eronder natuurlijk flink wat bergruimte. Naast de bekerhouders zijn er nog wat extra knoppen voor de keuze van de rijmodus. Een klassiek versnellingspook(je) is er niet, het voor- of achteruitrijden moet je ‘kiezen’ via een draaiknop aan de stuurkolom. Daar vind je ook de startknop voor de elektromotor(en), origineel is het toch allemaal wel. Dat is ook het minste wat je kan zeggen van de ronde vormen in de panelen van de deuren en evengoed van de hendels om ze te openen. Er zijn ook diverse usb-c-poorten met een capaciteit van 100 W.

De aandrijving, daar moeten we het nog over hebben. Die verschilt wel enigzins van die van de Kia EV9. De natuurlijk ook van een 800-voltarchitectuur voorziene Ioniq 9 komt pas loop 2025 naar Europa en uitgebreide technische gegevens worden er voor onze streken nog niet meegedeeld, maar voorlopig is er al sprake van een grote batterij van 110,3 kWh. Als Long Range RWD met één motor en achterwielaandrijving is de auto 218 pk en 350 Nm sterk, Hyundai belooft er een rijbereik van 620 kilometer voor.02 Hyundai onthult IONIQ 9

Nog even geduld

Voor de Longe Range AWD met een extra motor van 95 pk en 255 Nm geeft de constructeur nog geen autonomie op, we mogen wel al weten dat je daar in 6,5 seconden mee naar 100 km/h kan spurten. Dat wordt 5,2 seconden met de Performance AWD, in die variant is ook de motor voorin 218 pk sterk. Snelladen kan tot 350 kW, het ligt voor de hand dat er ook nog wel een wat compactere batterij volgt. Belgische prijzen zijn er natuurlijk nog niet.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.