Compacte, batterijaangedreven vierwielertjes voor twee personen spreken steeds meer mensen aan die een ecologisch en betaalbaar alternatief zoeken voor hun auto op benzine. Wat mag je verwachten van zo’n microcar en vooral: wat niet?
Een microcar is een voertuig dat wettelijk beschouwd wordt als een vierwielige bromfiets (L6e) of als quad (L7e), afhankelijk van onder meer de topsnelheid die hij haalt. Meestal is hij beperkt tot twee zitplaatsen.
De categorie L6e mag maximaal 45 km/h rijden, 350 kilo wegen en maximaal 4 kW aan vermogen bieden. Eigenlijk is dit een moderne, elektrische interpretatie van de traditionele brommobiel. Je hebt er in België een rijbewijs AM voor nodig (dat je kunt halen als je 16 bent), tenzij je geboren bent voor 15 februari 1961. Dit type voertuig draagt een S-nummerplaat.
Microcars in categorie L7e mogen tot 90 km/h rijden, 600 kilo op de weegschaal zetten en 15 kW aan elektrische power hebben. Voor deze ‘autootjes’ moet je een rijbewijs B op zak hebben. Je mag ze overal gebruiken, zelfs op de snelweg, al is dat niet aan te raden. Je herkent ze aan hun M-nummerplaat.
Anno 2023 is een microcar eigenlijk best riant aan te kleden. Stuurbekrachtiging, airco, centraal aanraakscherm met smartphone-integratie (Apple CarPlay, Android Auto), stoelverwarming, elektrische ruiten, enzovoort: het is vandaag haast vanzelfsprekend, al moet je er meestal wel voor bijbetalen.
De microcar is dan ook sterk geëvolueerd ten opzichte van vroeger. De voor sommigen lachwekkende Ligiertjes van weleer hebben plaatsgemaakt voor hippe karretjes als de Microlino, de Silence S04 en de XEV Yoyo. Die laten zich uitgebreid personaliseren en worden beschouwd als heuse lifestyle-objecten. Er hangt bijgevolg een stevig prijskaartje aan: reken op € 15.000 à 20.000. Uitzondering op de regel zijn de Citroën Ami en zijn Duitse en Italiaanse neefjes, de Opel Rocks en de Fiat Topolino. Die kunnen voor zo’n € 10.000 de jouwe zijn.
Microcars (L6e, L7e) zijn niet onderworpen aan dezelfde Europese veiligheidsnormen als degene die voor personenwagens (M1) gelden. Ze moeten ook geen crashtests doorstaan. Dat maakt hen een stuk goedkoper om te ontwikkelen, maar zijn ze dan wel veilig genoeg? Het onafhankelijke testorganisme Euro NCAP laat de microcar helaas links liggen, zodat je als consument het raden hebt naar het antwoord. Ook de constructeurs spreken in vage bewoordingen over het thema en hebben het hooguit over een ‘stevige constructie’.
Je hoeft geen helm te dragen in een microcar, voor zover die voorzien is van veiligheidsgordels. Naar airbags zoek je meestal vergeefs, ABS is soms wel van de partij. ESC-stabiliteitscontrole is nergens te bespeuren. Je mag een microcar op veiligheidsvlak dan ook niet vergelijken met een stadswagen. Zie het eerder als een overdekte maxiscooter met enige bescherming tegen lichte aanrijdingen.
De meeste microcarmerken bieden de keuze uit diverse batterijgroottes. Hoe meer kWh, hoe verder je geraakt en hoe hoger de prijs. De Citroën Ami (L6e) houdt het bij 5,4 kWh en geraakt 75 kilometer ver volgens de WMTC-meetmethode. De Ligier Myli (L6e) is er met 4,1, 8,3 of 12,1 kWh, capaciteiten die overeenstemmen met respectievelijk 63, 123 en 192 kilometer.
In de categorie L7e vind je onder meer de Microlino, die eveneens drie accutypes aanbiedt: 6 kWh (91 kilometer) en twee exemplaren van 10,5 kWh waarmee je 177 of 230 kilometer ver geraakt.
De XEV Yoyo is enkel verkrijgbaar met een grote accu van 10,3 kWh, goed voor 150 kilometer bewegingsvrijheid.
De Chinese BAW Pony weet zelfs een batterij van 13,7 kWh te verstoppen in zijn 3 meter lange lijfje en haalt daarmee een rijbereik van maximaal 170 kilometer. Hij heeft ook een veel grotere koffer dan zijn concurrenten.
Een speciaal geval is de Silence S04: dit is de enige microcar die als L6e en als L7e bestaat. In het eerste geval haal je 175 kilometer uit de accu van 11,2 kWh, in het tweede is dat 149 kilometer.
De meeste L6e’s en L7e’s kun je gewoon aan een stopcontact opladen met de bijgeleverde kabel. Het laadvermogen meestal beperkt tot 2 kW. Hoe snel je je batterij dan oplaadt? Deel de capaciteit ervan door het laadvermogen, voeg 20 procent toe en je hebt het antwoord. Waarom 20% toevoegen? Dat is helaas het verlies dat optreedt bij traag laden.
Sommige microcars zijn ook compatibel met publieke laadpunten en wallboxen. Je moet wel bijbetalen voor deze extra laadmogelijkheid. Omdat de meeste boordladers het bij 2 kW houden, wordt de laadtijd helaas amper of niet ingekort ten opzichte van laden aan een stopcontact.
Leuk weetje: de Silence S04 beschikt over batterijen die je kunt losklikken en vervolgens met een trolley naar een stopcontact kunt rollen. De XEV Yoyo zou binnenkort leverbaar zijn met verwisselbare accu’s. Zijn de jouwe leeg? Dan kun je ze inruilen voor volle in een wisselstation. Het systeem is natuurlijk maar zo nuttig als de hoeveelheid beschikbare stations.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853