Elektrische Renault Master nu met batterij van 52 kWh
16 juni 2022
Door Dieter Quartier
Het grootste model van Renaults LCV-gamma kan voortaan ruim 200 elektrische kilometers rijden. Hij krijgt immers een grotere batterij ingelepeld.
De nieuwe Master E-Tech Electric 52 kWh is uitgerust met een elektromotor van 57 kW (76 pk). Die kan ook optreden als dynamo om energie te recupereren tijdens het vertragen. Net als bij Nieuwe Kangoo Van E-Tech Electric doet hij een beroep op een ARBS-systeem (Adaptive Regenerative Braking System) dat de energierecuperatie tijdens het remmen maximaliseert naargelang van de rijomstandigheden.
De laadmogelijkheden van de batterij zijn beperkt tot 7,4 kW als je met wisselstroom laadt en 22 kW indien je hem aan een snellaadpaal hangt. Dat is niet bijster snel, maar voor de meeste toepassingen allicht voldoende.
Vijftien versies
Er zijn overigens vijftien versies om uit te kiezen, in plaats van zes in het verleden, op basis van drie lengtes, drie hoogtes en een MTM van 3,1, 3,5 of 3,8 ton.
De vier bestelwagenversies bieden laadvolumes tussen 8 en 15 m3. De twee versies chassis / laadvloer-cabine, die verkrijgbaar zijn in de lengtes L2 en L3, vormen een ideale basis voor transformaties tot plateaus, laadbakken of boxbody’s tot 20 m3.
Veiligheid voorop
Qua veiligheidsvoorzieningen neemt de Renault Master E-Tech 52 kWh het voortouw. Tot de lange lijst behoren onder meer de Side Wind Assist, een hulpsysteem dat de bestelwagen stabiliseert bij sterke zijwind, het Active Emergency Braking System, een actief noodremsysteem dat zowel in de stad als op de snelweg actief is, en Lane Departure Warning, ook wel een rijstrookwaarschuwingssysteem genoemd.
De nieuwe Master E-Tech Electric wordt deze zomer verkrijgbaar in België. De prijzen worden eind juni bekendgemaakt.
Dieter Quartier (°1976) schrijft al sinds 2000 met motorolie in plaats van inkt. Zijn interessesfeer reikt van classics tot electrics. Bedrijfsmobiliteit in ruime zin is zijn dada.