Het gaat hier en elders steeds weer over het Europese verbod op de verkoop van nieuwe auto’s en bestelwagens met een verbrandingsmotor tegen 2035, maar ook zware vrachtwagens, touringcars en bussen moeten bijdragen aan die strijd tegen de klimaatopwarming. De Europese Raad en het Europese Parlement hebben een politiek akkoord bereikt om de uitstoot van vrachtwagens en touringcars met 90 procent te verlagen tegen 2040. Bussen moeten tegen dan volledig uitstootloos zijn.
De Europese Raad en het Europese Parlement zijn het in een voorlopig akkoord zo goed als volledig eens met de voorstellen van de Europese Commissie om de CO2-uitstoot van trucks van meer dan 7,5 ton en van touringcars tegen 2030 met 45 procent te verlagen, tegen 2035 met 65 procent en tegen 2040 met 90 procent. Voor nieuw ingeschreven stadsbussen zou zelfs een nuluitstoot vereist zijn vanaf 2035, zoals vandaag al opgelegd aan personenwagens. Tegen 2030 moeten die lijnbussen in het voorstel bovendien al voor 90% uitstootloos zijn.
Na de goedkeuring van de wet zal de Europese Commissie in 2027 een stand van zaken opmaken. Intussen blijft ook bij vrachtwagens de deur op een kier staan voor klimaatneutrale synthetische brandstoffen (zoals ook gebeurd is voor personenwagens), maar is er nog geen zekerheid op dat vlak.
Een uitstootdaling van 90 procent kan niet worden bereikt door alleen te rekenen op efficiëntieverbeteringen van verbrandingsmotoren, maar vereist net als bij de personenwagens een grootschalige elektrificatie.
Omdat dat in de transportsector nooit voor alle toepassingen een oplossing is kan het volgens het voorstel in bepaalde specifieke gevallen, waarin een batterij-elektrische aandrijving noch waterstof met een brandstofcel een valabel alternatief zijn, toch nog mogelijk zijn om na 2040 nog dieselvrachtwagens (en touringcars) in te schrijven.
Daarnaast vallen drie categorieën niet onder de verordening. Het gaat dan om voertuigen van fabrikanten van kleine aantallen en voertuigen voor mijnbouw, bosbouw en landbouw, voertuigen voor het leger en de brandweer en voertuigen voor civiele bescherming, openbare orde en medische zorg.
Er wordt ook een aparte regeling voorzien voor zogenaamde professionele voertuigen, zoals vuilniswagens en betonmolens: die vallen pas vanaf 2035 onder de regeling, wat betekent dat de tussentijdse doelstelling van -45 procent voor 2030 voor hen niet van toepassing is. Ze zullen vanaf 2035 echter wel aan de vereisten moeten voldoen (-60 procent) en krijgen dus weinig respijt.
Het voorlopige akkoord zal in de volgende stap moeten goedgekeurd worden door de vertegenwoordigers van de lidstaten in de Raad en de milieucommissie van het Parlement. Daarna moeten beide instellingen hem officieel goedkeuren en kan de tekst worden gepubliceerd in het Publicatieblad van de EU en in werking treden.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853