De ID.7 kenden we al even, de voor de ID.3, ID.4, ID.5 en ID.7 Tourer voorgeschreven GTX-vitaminen ook. Volkswagen brengt de twee nu samen, ook de vijfdeursvariant van de grootste elektrische auto van het merk laat zich voortaan dus met 340 pk een een wat sportiever pak bestellen.
De ID.7 Tourer GTX stelden we hier al eerder voor, als krachtigste Volkswagen-break ooit. Het vijfdeursmodel met dezelfde voornaam krijgt nu dus ook dezelfde technologie en de erbij horende versieringen. Om het eerste deel van het verhaal nog eens kort samen te vatten, het gaat dan om twee elektromotoren van samen 240 kW of 340 pk. Dat vermogen wordt natuurlijk via de vier wielen naar het asfalt gestuurd. Ter vergelijking, de ‘brave’ ID.7 doet het met slechts 286 pk. Dat zijn ook het aantal paarden van de achterste motor van de GTX, de winst komt dus van de extra motor voorin.
Beide elektromotoren maken samen een spurt naar 100 km/h in net geen 6 seconden mogelijk, de topsnelheid blijft beperkt tot een eerder bescheiden 180 km/h. De GTX heeft een batterij van (netto) 86 kWh. Nog eens ter vergelijking, die van de standaard-GTX bedraagt 77 kWh. Snelladen kan tot 200 kW, ook dat is straffer dan de 175 kW van het basismodel. Met 1.400 kilo is het trekvermogen van de vierwielaangedreven GTX evengoed aanzienlijk groter, 400 kilo om precies te zijn.
Uiterlijk herken je de ook van een aangepast onderstel voorziene GTX onder meer aan de sportiever ogende bumpers, de unieke lichtsignatuur, de zwarte accenten her en der en de 20-duimsvelgen. Je kan zelfs voor maat 21 kiezen. Voor wie van dat soort gadgets houdt, de Volkswagen-logo’s voor en achter zijn verlicht. In het interieur zijn er sportstoelen, een apart stuurwiel en natuurlijk ook nog wat extra GTX-badges. De standaarduitrusting is ook een pak rijker. Het is wel nog even wachten op de prijs, weet alvast dat de ‘gewone’ ID.7 zo’n € 60.000 kost.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853