Nieuws

© Ford

Ford breidt elektrisch gamma uit met compacte Puma Gen-E

03 december 2024
Door Alain Devos

Ford voegt nog een model aan zijn elektrische catalogus toe, de compacte Puma Gen-E laat zich binnenkort ook bestellen met een elektromotor en een batterij van 43 hWh. Ze moet goed zijn voor een rijbereik van 376 kilometer.

 

Met de in Mexico gebouwde Mustang Mach-E en de Explorer en Capri met Volkswagen-technologie telt het huidige Ford-gamma al drie elektrische auto’s. Grote commerciële successen worden er hier momenteel niet mee geboekt, misschien kan de toevoeging van een bescheidener en dus ook goedkoper model daar wel iets aan veranderen. In tegenstelling tot zijn EV-soortgenoten, gebruikt de voluit Puma Gen-E gedoopte auto de basis van een ook nog met benzinemotoren verkrijgbare SUV.Gen E 012

Bekende looks

Er zijn natuurlijk wel wat uiterlijke verschillen tussen de nog door een verbrandingsmotor aangedreven Puma en de elektrische Gen-E. Zo is het radiatorrooster zowat allemaal verdwenen, de aerodynamica van het koetswerk werd natuurlijk ook geoptimaliseerd. 

Zoals je (zeker) ook van een elektrische auto mag verwachten, zit het qua infotainment en connectiviteit helemaal goed. Het werd recent trouwens ook al voor de ‘gewone’ Puma flink opgewaardeerd, met de introductie van Sync 4 kwamen er onder meer stembediening en draadloze Android Auto en Apple CarPlay bij. In de koffer is de sowieso al knappe MegaBox nu een GigaBox met nog wat meer troeven geworden. Het gaat om een extra ruimte (onder de vloer) die kan worden gebruikt voor het transport van hoge en ook vuile spullen. Het laadvolume bedraagt daarmee een heel knappe 574 liter, het laat zich door het neerklappen van de achterbank nog uitbreiden tot 1.283 liter.Gen E 019

Correct rijbereik

Terug naar de kern van de zaak nu, de voorwielaangedreven Puma Gen-E heeft een elektromotor van 168 pk en 290 Nm. Hij spurt er in 8 seconden mee van 0 naar 100 km/h, de topsnelheid bedraagt 160 km/h. Nog interessanter is dat Ford voor de batterij van netto nochtans slechts 43kWh toch een rijbereik tot 376 kilometer belooft. Het gaat dan om de basisversie, er is ook nog een luxueuzere Premium-variant met grotere 18-duimsvelgen en een met 364 kilometer dan ook net iets kleinere autonomie.

Snelladen kan tot 100 kW, waardoor 23 minuten moeten volstaan om de accu van 10 weer op 80 procent van haar rijbereik te krijgen. In een tiental minuten komen er zowat 125 kilometer bij. De Puma op benzine is een bijzonder prettig rijdende mini-SUV, afwachten of hij dat ook blijft met de extra kilo’s van de batterij. De auto weegt leeg 1.563 kilo, voor een EV valt dat nog wel enigszins mee. Je mag er tot 750 kilo mee trekken. De verkoop start loop 2025, het is nog even wachten op Belgische prijzen.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.