Ford had nog een tweede model op het MEB-platform van Volkswagen beloofd, naast de Explorer. Dat is er nu en luistert naar de naam Capri, maar veel uitstaans heeft deze elektrische cross-over niet met de glorierijke gezins-coupé uit de 70s. Hij doet eerder denken aan een zekere Chinese Zweed…
De Ford Capri 2024 staat ten opzichte van de Explorer zoals de VW ID.5 zich verhoudt tot de ID.4. Al deze elektrische cross-overs rusten op hetzelfde modulaire platform van de VW Group, dat ook dienstdoet in de Skoda Enyaq, de Audi Q4 e-tron en zelfs de VW ID.Buzz.Fords jongste elektrische model is wel een flinke 16 centimeter langer dan de Explorer, terwijl zijn daklijn 1,3 centimeter lager ligt. Gezien de wielbasis identiek is, kan het niet anders dat de extra centimeters in de achterste overhang zitten. Die oogt dan ook vrij kloek. De extra lengte vertaalt zich in liefst 102 liter extra bagageruimte (572 i.p.v. 470 liter).
Als het silhouet ergens aan doet denken, is het wel dat van de Polestar 2. De Capri is gespeend van elementen die “typisch Ford” zijn, maar dat was misschien wel de bedoeling. Hoe dan ook kun je de jongste jaren moeilijk een lijn trekken in het designbeleid bij het Blauwe Ovaal.
De naam Capri is in autoland onlosmakelijk verbonden met de legendarische coupé uit 1969. Deze erg gesmaakte ‘GT voor het volk’ stond voor betaalbaar rijplezier in een strak, maar toch nog dagelijks bruikbaar jasje. Er werden haast twee miljoen exemplaren van verkocht, verspreid over drie generaties. De auto wist ook heel wat rallysuccessen te verzilveren en mag de 24 Uren van de Nürburgring tot zijn palmares rekenen.
Wat de link is met de nieuwe Capri? Ford probeert ons in zijn marketingbetoog te overtuigen van het feit dat hij eigenlijk perfect in het verlengde ligt van het oermodel, dat ongetwijfeld ‘vanzelf’ was geëvolueerd tot een sportieve cross-over mocht de productie niet stopgezet zijn halfweg de jaren 80. Net zoals de oer-Mustang zich gaandeweg ontpopt heeft als een elektrische cross-over enkele jaren geleden?
Is de link aan de buitenzijde op zijn minst vergezocht, ook vanbinnen is er van Capri-gevoel weinig sprake. Het interieur werd integraal overgenomen van de Explorer. De enige bijzonderheid betreft het stuurwiel, dat op een of andere manier moet knipogen naar de oer-Capri.
Aandrijftechnisch wijkt de Capri evenmin af van de Ford Explorer en zijn VW-neefjes. Het gamma begint dan ook bij de Standard Range RWD (rear wheel drive) met een bescheiden accu van 52 kWh en 125 kW aan vermogen. Officieel moet je daar 400 kilometer mee kunnen afleggen. De populairste versie wordt ongetwijfeld de Extended Range RWD met 210 kW sterke elektromotor op de achteras die gevoed wordt door een accu van 77 kWh netto. Daarmee haalt hij WLTP-gewijs 592 kilometer met een volle lading.
Epicuristen kunnen voor de Extended Range AWD gaan, die een extra motor op de vooras toevoegt om in totaal 250 kW over de vier wielen te verdelen. De batterij kan in dit laatste geval 79 kWh bevatten, wat goed is voor 627 kilometer aan actieradius. De Extended Range RWD spurt in 6,4 seconden van 0 naar 100 km/h, de Extended Range AWD pitst daar 1,1 vanaf. Als we Ford mogen geloven, dan hebben de ingenieurs een specifieke afstelling ontwikkeld voor de ophanging met het oog op meer rijplezier.
De Ford Capri wordt in Keulen gebouwd en staat in het voorjaar van 2025 bij de Ford-dealers met prijskaartjes die variëren van € 47.450 tot 67.150. Een warmtepomp is op alle versies bijbetalen (€ 1.200). Dat zijn best elitaire prijzen voor een cross-over die de opvolger claimt te zijn van een model dat destijds niet duurder was dan een doorsnee gezinswagen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853