De reputatie van de Britse autogroep Jaguar Land Rover krijgt nog maar eens een knauw nu verzekeraar Car Garantie elke dekking op tweedehandsauto’s van de merken uitsluit. Het volgt daarmee het voorbeeld van andere maatschappijen die garantiedekking verzekeren op tweedehandsauto’s.
Professionele verkopers van tweedehandsauto’s zijn wettelijk verplicht om 24 maanden garantie te bieden aan de koper. De meeste herverzekeren deze dekking bij een externe partij, die niet alleen de risico’s, maar ook de claimafhandeling op zich neemt. Eén zo’n garantieherverzekeraar is het gerenommeerde Duitse CarGarantie.
Op het dealerplatform van dit bedrijf staat de volgende melding te lezen: “Vanwege de tendens voor de claims bij Jaguar en Land Rover hebben wij besloten om vanaf 01.11.2024 geen voertuigen van die fabrikanten meer te accepteren. Die wijziging heeft geen invloed op reeds afgesloten contracten.” Dat is klare taal.
Concurrent Real Garant biedt wel nog dekking aan, maar vraagt flink hogere garantiepremies voor tweedehandsauto’s van Jaguar en Land Rover. Tweedehandsverkopers kunnen deze kosten niet anders dan doorrekenen aan de klant. Die doet er sowieso goed aan om een auto bij een erkend dealer te kopen, want de pechgevoeligheid van de Britse merken is flagrant – net als de kosten van de reparaties.
Volgens het Britse What Car staan de SUV’s van Jaguar en Land Rover steevast in de top 10 van de minst betrouwbare modellen. De Range Rover Velar, de Land Rover Defender, de Range Rover Evoque en Jaguar F-Pace gaan met name geplaagd door infotainment-, elektronica- en motorproblemen. Ook de ophanging durft aanleiding geven tot issues.
En hoe zit het met de elektrische Jaguar, de I-Pace? Die haalt de ‘zilveren’ medaille in het klassement der minst betrouwbare auto’s. Een aanzienlijke 42 procent van de Britse I-Pace-eigenaren meldde problemen op allerlei gebieden die maar langzaam werden verholpen. Meer dan de helft van de auto's was meer dan een week buiten gebruik, waarvan 35 procent niet meer kon rijden.
Over de nieuwe Range Rover en Range Rover Sport zijn nog geen gegevens verzameld door What Car. Wel wordt er op diverse fora gewag gemaakt van elektronische problemen en is er een terugroepactie geweest voor de transmissie, die ongewenst in neutraal kan schakelen terwijl je rijdt.
De Jaguar XE en XF, respectievelijk de kleine en middelgrote berline van het merk, blijken relatief bedrijfszeker. Wel blijft ook hier de Ingenium-motor een zorgenkind, met name de tweeliter-diesel. Die wordt in zowat alle modellen van de Britse constructeur aangeboden, van de Jaguar XE en XF over de E-Pace en F-Pace tot de Land Rover Discovery Sport, Range Rover Evoque en de vroegere modellen van de Range Rover Velar en Discovery.
De 2.0D Ingenium kampt met olieverdunning, zodat er onvoldoende smering is en er motorschade kan optreden. Metaalpartikels in de olie zijn dan het gevolg. Ook roetfilters geven frequent de geest. Het lijstje gaat voort: de distributieketting durft uitrekken (ook bij de benzines), met een ratelend geluid bij het starten als indicator. Reken op duizenden euro’s voor de vervanging.
Een ander probleem betreft de turbocompressor. Zowel bij de versies met enkele als met dubbele turbo komt dit voor, zelfs bij lagere kilometerstanden. In sommige gevallen is er sprake van defecte drijfstanglagers, zuigers en zuigerveren. Had je je oog laten vallen op een drieliter-zescilinder? Dan moet je weten dat er af en toe wel eens een krukas sneuvelt en dat de hoofdlagers soms evenmin een lang leven beschoren is.
Een deel van de problemen is toe te schrijven aan laattijdige oliewissels en frequent met koude motor rijden. Overweeg je een tweedehands Jaguar of Land Rover? Dan vermijd je beter diesels met lage kilometerstanden. “Weinig kilometers wijst er vaak op dat de vorige eigenaar vooral korte ritten heeft afgelegd, met een verhoogde slijtage en snellere olieverdunning tot gevolg”, vertrouwt een expert ons toe.
“Een jaarlijkse oliewissel is sowieso geen overbodige luxe bij dit soort motoren, ook al geeft de indicator aan dat het nog geen tijd is. Dat Jaguar en Land Rover het onderhoudsinterval zo ver strekken, is eigenlijk vragen om problemen”, besluit de man, die liever anoniem wenst te blijven.
Zolang de fabriekswaarborg loopt, kun je aanspraak maken op een garantietussenkomst, maar je moet dan wel de onderhoudsvoorschriften strikt respecteren. Ga je 1.000 kilometer over de voorziene oliewissel of inspectie, dan heeft Jaguar Land Rover het recht om een interventie te weigeren wegens nalatigheid.
Of de Britse groep dan geen verbeteringen heeft doorgevoerd aan de motoren? Jaguar alleszins niet, want het merk verkoopt enkel nog maar uit voorraad. Enkel de F-Pace kun je nog nieuw bestellen en dan enkel als plug-inhybride met de Ingenium 2.0-liter benzinemotor. Diezelfde combo zit ook in de PHEV-versies van de Land Rover Defender en de Range Rover Velar.
Bij Land Rover vind je de Ingenium-2.0D nog in de Discovery Sport en in de Range Rover Evoque. In de andere modellen zit enkel nog de 3.0D of zijn tegenhanger op benzine, die in de Range Rover Sport en Range Rover in het geval van de PHEV gekoppeld zijn aan een oplaadbare batterij en elektromotor.
Van enige grondige wijzigingen aan de Ingenium-verbrandingsmotoren is ons niets bekend.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853