Het lijkt Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) echt menens met haar strijd tegen de wantoestanden bij de autokeuringscentra. HLN.be maakte bekend dat de minister van plan is om de herkeuring van afgekeurde auto’s na de herstelling van de defecten door erkende garages te laten uitvoeren. Daarmee doorbreekt ze het monopolie van de keuringscentra, maar de vraag blijft waarom enkel herkeuringen bij de garage zouden kunnen…
Vorige week nog werd bekend dat een onmiddellijke herkeuring bij kleine gebreken niet meer noodzakelijk zal zijn, maar gisteren bleek dat de minister nog een stuk verder wil gaan en het mogelijk zal maken dat de eigenaar van een auto die werd afgekeurd na de herstelling ervan niet langer bij de autokeuring zelf moet worden herkeurd. Die herkeuring zou namelijk mogen gebeuren door de erkende garagist die de herstelling uitvoerde.
Vandaag moet een auto waaraan een onvolkomenheid wordt vastgesteld binnen de vijftien dagen opnieuw gekeurd worden in het keuringscentrum waar het defect werd geconstateerd. Dat kost opnieuw € 15,30 en zorgt voor veel frustratie en tijdsverlies bij de bestuurders die in veel gevallen een extra vakantiedag moeten opnemen om die eenvoudige herkeuring te laten uitvoeren. Dat extra bezoek zal niet langer nodig zijn, want Peeters voorziet vanaf 2024 dat erkende garages die herkeuringen zelf zullen mogen uitvoeren na de herstelling. Dat zorgt vanzelfsprekend voor tijdswinst voor de eigenaar van de auto en zou de druk op de autokeuringscentra én de lange wachttijden moeten verminderen.
Het huidige monopolie van het beperkt aantal keuringsbedrijven die als enige gerechtigd zijn om de technische keuring uit te voeren krijgt al langer veel kritiek, omwille van de hoge kosten, de klantonvriendelijkheid van een aantal keuringsbedrijven en de enorme wachttijden. Door dat monopolie hebben die keuringsbedrijven er financieel baat bij dat auto’s afgekeurd worden, want de herkeuring brengt opnieuw geld op. Aan die situatie wil Peeters nu een eind maken, al gaan de plannen volgens Autonieuws.be niet ver genoeg.
Immers, waarom zou – als het monopolie op de herkeuring wordt doorbroken door ook erkende garages de herkeuring te laten uitvoeren – dat andere monopolie, op de hoofdkeuring, wel mogen blijven bestaan? In een echt vrije markt zou het mogelijk zijn dat ook garages die die diensten willen aanbieden die taak ter harte nemen en daar een competitieve prijs voor hanteren, waardoor de dienstverlening naar de gebruikers verbetert en de kosten omlaag kunnen. Een dergelijke liberalisering, die ook in andere landen, zoals bij onze Nederlandse buren, al lang succesvol is, leidt tot lagere prijzen en een hogere kwaliteit, omdat ook de bestaande keuringsbedrijven dan aan hun dienstverlening gaan moeten werken en verplicht zullen zijn om rekening te houden met concurrenten.
Dat niet alle garages bereid zullen zijn om de investeringen te doen om voor de nodige keuringstoestellen te zorgen en er personeel voor op te leiden is duidelijk, maar ze zouden op zijn minst de mogelijkheid moeten kunnen krijgen om die beslissing te nemen en zich al dan niet op die markt te storten. Het vasthouden aan een (vanaf nu gedeeltelijk) monopolie is hoe dan ook iets dat misschien standhield in het verleden maar in de 21ste eeuw niet wenselijk meer is.
Ook al is het resultaat nog niet helemaal waar velen op hoopten (het echte einde van het monopolie), toch is ook deze beslissing een stap in de goede richting, en moeten we het de minister nageven dat ze optreedt na de vele klachten die werden geuit over de misbruiken en wantoestanden bij de erkende keuringscentra.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853