Nieuws

© Goupe Renault

Het nieuwe Dacia is een flinke puber van vijftien jaar oud

15 mei 2020
Door Stijn Blanckaert
Wat gaat de tijd snel. Sinds de wedergeboorte van Dacia als merk van de Renault-groep in 2005 verliepen al 15 jaar. Dacia is intussen een flinke puber die in die tijd 6,4 miljoen auto’s verkocht en een Europees marktaandeel haalt van 3,8%. Een onverwacht succesverhaal. 

Het “oude” Dacia, een Roemeense constructeur die in 1966 werd opgericht, was altijd al verbonden met Renault. De eerste Dacia ooit was namelijk een voor de Roemeense markt bestemde Renault 8 met Dacialogo die in Roemenië werd gebouwd met onderdelen uit Frankrijk. Toen Renault Dacia in 1999 overnam, deed de constructeur dat met een duidelijke visie. Dacia moest Renault toegang geven tot de Oostbloklanden, die volop bezig waren met de wederopbouw. Het zou dat doen door de lancering van de allergoedkoopste drievolumeberline, de Logan. 

Logan

Zonder compromissen op het vlak van betrouwbaarheid of veiligheid werd de Logan ontworpen met kostenoptimalisatie als leidraad. Door het gebruiken van beproefde en afgeschreven onderdelen van de Renault-groep lukte het Dacia om de Logan in 2004 als nieuwe auto op de markt te brengen aan een prijs die lager lag dan die van veel tweedehandswagens. In 2005 werd het model niet alleen in moederland Roemenië maar in heel Europa op de markt gebracht, en begon Dacia aan de verovering van de markt van de no-nonsense auto. Vandaag, vijftien jaar na de lancering, wordt de Logan nog altijd verkocht. Sinds 2004 werden er al 1,8 miljoen stuks van aan de man gebracht.

Sandero en Duster

Vanaf 2008 volgden nieuwe modellen. De Sandero was de tweede nieuwe Dacia, gevolgd door de avontuurlijke Sandero Stepway. In 2010 kwam dan de Duster, hét succesnummer van Dacia, op de markt. De Duster gaf ook de budgetbewuste consument toegang tot de wereld van de SUV’s. 

De Sandero en Sandero Stepway waren in 2018 de meest aan particulieren verkochte auto’s, en sinds 2008 werden er niet minder dan 2,1 miljoen van verkocht. Ook de Duster bleek een ongelooflijk succesnummer, met 1,6 miljoen stuks sinds 2010.

Logan MCV, Lodgy en Dokker

Het gamma van het merk werd verder uitgebreid met de Logan MCV (break) in 2007, de Lodgy monovolume in 2012 en de Dokker (ludospace en bestelwagen) in hetzelfde jaar.

Terwijl heel wat andere constructeurs in 2005 meewarig naar Dacia keken, hebben ze intussen allemaal begrepen dat de keuze van Renault om met Dacia een budgetmerk te introduceren de juiste was. Dacia heeft een trouwe schare klanten die er samen voor zorgden dat het merk vandaag op de achtste plaatst staat van de verkoop aan particulieren in Europa.

De toekomst

Dacia is ook vooruitziend en milieubewust, want het plant een betaalbare volledig elektrische auto met vier volwaardige zitplaatsen en een rijbereik van bijna 200 kilometer, die afgeleid zal zijn van de in maart dit jaar getoonde Spring-showcar. Daarnaast biedt het merk als enige constructeur over het hele gamma zowel motoren op benzine als LPG aan.

Om de vijftiende verjaardag van Dacia te vieren brengt het merk een verjaardagseditie uit van zijn modellen. Die wordt altijd gespoten in de nieuwe kleur Ironblauw en draagt het nummer “15” als verwijzing naar de leeftijd van het nieuwe Dacia. De goedkoopste verjaardagseditie is de Sandero TCe 90, die vanaf € 13.490 verkrijgbaar is.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.