Nieuws

© Alfa Romeo

Hippe Alfa Romeo Milano moet het nieuwe succesnummer van het merk worden

10 april 2024
Door Alain Devos

Alfa Romeo keert terug naar het B-segment met de compacte Milano, een sportief ogend autootje met SUV-allures dat zowel met benzine- als elektromotoren zal worden aangeboden én ook met vierwielaandrijving beschikbaar wordt. Aan de top van het gamma komt een elektrische hot hatch met maar liefst 240 pk, de Italianen beloven dan ook een pak rijplezier. Er wordt gestart met een Speciale gedoopte lanceringseditie.

 

Het hoofdkwartier van Alfa Romeo staat in Turijn, maar het merk werd in 1910 opgericht in Milaan. Dat verklaart ook voor een stukje de keuze van de voornaam van de auto die de verkoopcijfers van het merk naar een nog wat hoger niveau moet opkrikken. Alfa Romeo zag het water in recente tijden al enkele keren tot aan zijn lippen stijgen, maar bij Stellantis zijn ze vastbesloten om van hun twee Italiaanse premiummerken terug sterke spelers te maken. Lancia zet zichzelf opnieuw op de kaart met de Ypsilon en later ook nog enkele andere modellen en het al een tijdje sowieso weer wat beter presterende Alfa Romeo mag zijn al uit de Giulia, Tonale en Stelvio bestaande aanbod dus uitbreiden met de Milano.

Voor ‘oude’ en ‘nieuwe’ klanten

Alfa Romeo zegt er fans van de al een tijdje niet meer verkochte Mito- en Giulietta-hatchbacks terug mee te willen winnen én hoopt tegelijk ook een nieuwe ‘generatie’ Alfisti te zien ontstaan. Gaat het bij zustermerk Lancia vooral om elegantie, dat draait het bij Alfa Romeo natuurlijk nog altijd in de eerste plaats om sportiviteit. Dat moet ook het design van de 4,17 meter lange, 1,78 meter brede en 1,50 meter hoge auto meteen uitstralen.Alfa Romeo Milano autonieuws.be 0008

Het werd bedacht in het eigen Centro Stile in Turijn en komt met enkele nieuwe interpretaties van bekende stijlkenmerken van het merk. Nu ja, het gaat dan natuurlijk ook om de van nog wel wat andere auto’s bekende korte overhangen voor en achter en de gespierde wielkasten. Alfa Romeo Milano autonieuws.be 0007De ontwerpers wijzen daarnaast ook nog naar de iconisch genoemde en wat afgeknotte ‘staart’, die moet aan de legendarische Giulia TZ herinneren. Wat vergezocht? Eigenlijk niet, maar oordeel vooral zelf. Wij zijn ondertussen toch al fan van de heel expressieve snoet van de auto. Het radiatorrooster zit opvallend laag, waardoor de Milano eigenlijk geen voorbumper lijkt te hebben. Net onder de bolle motorkap zijn er ook weer pareltjes van lichtblokken, die op en deels naast de achterklep moeten er qua esthetische kwaliteit niet voor onder doen.Alfa Romeo Milano autonieuws.be 0009

Klavertjevier

Een vrij compact stuurwiel met goed geplaatste hendels en aanverwante bedieningen moet bijdragen tot het sportieve sfeertje dat Alfa Romeo natuurlijk wil oproepen. In het dashboard is er een nieuwe interpretatie van het historische telescoopprofiel, volgens de ontwerpers zorgt dat er evengoed voor dat je meteen zin krijgt om de motor starten en weg te spurten. Alfa Romeo Milano autonieuws.be 0028Het is natuurlijk gedigitaliseerd met een scherm van 10,25 duim, dat is ook de maat van het naar de bestuurder gedraaide infotainmentexemplaar in de middenconsole. Het laat elke gebruiker toe een soort eigen ‘bureaublad’ met tal van apps te creëren. Met My Remote kan je bepaalde functies ook vanop afstand (met de telefoon) bedienen, met E-Control kan je onder meer het laden van de batterij programmeren en het interieur vooraf opwarmen en met de Hey Alfa-stembediening kan je ‘praten’ met een virtuele assistent en ChatGPT.Alfa Romeo Milano autonieuws.be 0025

Voorin staan er Sabelt-sportstoelen met ogenschijnlijk extra steun voor de rug en in de koffer is er plaats voor 400 liter bagage, daarmee doet de Milano het alvast beter dan zowat al zijn concurrenten. Onder de vloer is er een extra compartiment om de laadkabel netjes op te bergen. Nog een leuk detail, de ventilatieopeningen van de airconditioning hebben de vorm van een quadrifoglio of dus klavertjevier. Dat staat bij Alfa Romeo natuurlijk nog altijd voor sportiviteit.Alfa Romeo Milano autonieuws.be 0033

Veloce met 240 pk

Schijn mag natuurlijk niet bedriegen, zeker niet bij een merk met een rijke geschiedenis én met klanten die ter zake hoge verwachtingen koesteren. Het beoogde en beloofde sportieve karakter, waarvoor naar verluidt ook een beroep werd gedaan op de ingenieurs en testrijders van de Giulia GTA, moet dus ook van de prestaties en de rijdynamiek komen. Om dat zelfs met een elektrische aandrijving te laten rijmen, wordt er naast een Elettrica met de al van andere Stellantis-auto’s bekende 156 pk ook een vierwielaangedreven Veloce met twee motoren van samen 240 pk voorzien. Juist ja, het gaat dan ongetwijfeld om de aandrijving die ook al voor de Abarth 600e is beloofd. 

Beide varianten van de elektrische Milano hebben een batterij van 54 kWh, in de zuinigste van de twee moet die goed zijn voor een autonomie tot 410 kilometer. Met dank aan de gunstige stroomlijn en het relatief lage gewicht, horen we. Een EV Routing-navigatiesyteem wijst de weg richting meer dan 600.000 laadstations, de auto komt standaard ook met een wallbox voor thuis. Voor klanten die er nog geen zouden hebben, dus.

Mild-hybride Ibrada

Naast die Elettrica is er, in afwachting dat het merk over enkele jaren 100 procent elektrisch wordt, ook nog een – in mooi Italiaans – Ibrida-variant met een 1,2 liter grote en 136 pk sterke driecilinder op benzine. Die heet voluit 48-V Hybrid VGT en is van het mild-hybride type. In tegenstelling tot de technisch zowat identieke Peugeot E-2008, zal die zich binnenkort ook met Q4-vierwielaandrijving laten bestellen. Dan krijg je naast Dynamic, Natural en Advanced Efficiency nog een extra rijmodus voor een ondergrond met weinig grip. De prestaties van die verschillende aandrijvingen vermeldt Alfa Romeo nog niet.Alfa Romeo Milano autonieuws.be 0018

Kenners hebben ongetwijfeld al door dat de Milano op het ook al voor onder meer de Fiat 600 en Jeep Avenger gebruikte eCMP-platform staat. Maar het rijgedrag zou dus toch enigszins anders – lees sportiever – moeten zijn. Zeker als je voor de Veloce kiest, die komt met een aangepaste en met 2,5 centimeter verlaagde ophanging, een krachtiger remsysteem, een directere stuurverhouding, een breder spoor, aangepaste stabilisatorstangen, een mechanisch Torsen-differentieel, velgen van 20 duim en rubber met nog wat extra tractie.

Starten met Speciale

De commercialisering begint met de Speciale-uitvoering van de Ibrida en de Elettrica van 156 pk, die wordt voor de gelegenheid voorzien van wat aparte kleuren en andere versieringen van het koetswerk en interieur. Er zijn ook een elektrische bediening en massage voor de bestuurdersstoel, een elektrische en handenvrije kofferklep, aparte velgen van 18 duim en alle rijassistentiesystemen die Alfa Romeo voor de Milano beschikbaar stelt. Voor de iets later verwachte ‘gewone’ Milano zal er keuze zijn uit de uitrustingspakketten Techno, Premium en Sport. Alfa Romeo Milano autonieuws.be 0015

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.