De kans dat we de auto ook snel te zien krijgen in België is niet heel groot, maar Honda heeft van zijn jongste CR-V ook een variant op waterstof klaar. De e:FCEV blijft tegelijk ook een plug-inhybride, die dubbele rol maakt hem extra interessant.
BMW, Honda, Hyundai, Toyota en nog wel wat andere merken experimenteren al jaren met auto’s met een brandstofcel en dus waterstof, sommige constructeurs bieden trouwens ook al vierwielers met die originele aandrijvingsvorm te koop aan. Zo hebben Hyundai en Toyota zelfs in België respectievelijk de Nexo en de Mirai in hun catalogus staan, al is het natuurlijk nog niet echt drummen voor die auto’s. Er zijn amper plaatsen waar je waterstof kan tanken, precies daarom is het Honda-‘alternatief’ best wel interessant.
De Honda CR-V e:FCEV heeft dus een samen met General Motors ontwikkelde brandstofcel en een tank voor waterstof, die laatste laat zich in 3 minuten vullen. Maar in de auto zit evengoed nog een via het stroomnet oplaadbare batterij van 17,7 kWh, die is goed voor een afstand van iets meer dan 60 kilometer. Als je bij je vertrek dan ook nog 4,3 kilo waterstof aan boord hebt, raak je met de CR-V e:FCEV zo’n 660 kilometer ver. De auto laat zich nog dit jaar bestellen in het eigen Japan en in de Verenigde Staten, hij zal trouwens in Ohio worden gebouwd. Naar Europa lijkt hij vooralsnog niet te komen. Honda ontwikkelde en verkocht ook al eerder brandstofcelauto’s, die raakten evenmin tot in de Belgische toonzalen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853