Nieuws

© Volkswagen

ID.Buzz GTX is VW’s krachtigste bus ooit

21 maart 2024
Door Stijn Blanckaert

Waarom doen we er niet nog eentje bij? Dat dachten de VW-ontwerpers ongetwijfeld toen ze ons vorige maand in Mallorca tegelijk zowel de ID.3 GTX, de ID.7 Tourer GTX en deze ID.Buzz GTX toonden. Vandaag mogen we ook officieel communiceren over die laatste, en dat is wel een heel speciaal busje geworden. Het is namelijk niet aleen de snelste VW-bus ooit maar (voorlopig?) ook een unicum. Want geef toe: ken jij nog andere elektrische busjes met een sportieve aankleding en dito inborst?

 

Met in totaal 250 kW of 340 pk en een mooie 545 Nm uit twee elektromotoren (210 kW achteraan, 80 kW vooraan) is de ID.Buzz GTX met voorsprong de krachtigste VW bus ooit en levert hij 100 kW of 136 pk meer vermogen dan de ‘normale’ ID.Buzz. Doordat de eerste elektromotor van de GTX op de achteras zit en de tweede op de vooras is de ID.Buzz GTX voorzien van het ‘4MOTION’-label, VW-speak voor vierwielaandrijving. 

Aangezien de vierwielaandrijving de auto behoedt voor tractieproblemen is het vrij zeker dat de ID.Buzz GTX de door VW als voorlopig aangekondigde sprinttijd van 6,5 seconden van 0 naar 100 km/h wel degelijk zal halen in de praktijk. De topsnelheid is beperkt tot 160 km/h. 

Twee varianten 

De ID.Buzz GTX is er met korte én met lange wielbasis. De lange versie biedt daarbij niet alleen meer binnenruimte maar heeft ook plaats voor een grotere accu. Terwijl de korte versie dezelfde 79 kWh-batterij (84 kWh bruto) gebruikt als de ID.3 GTX is het exemplaar van de variant met lange wielbasis dezelfde als in de ID.7 en met 86 kWh (91 kWh bruto) ook een stuk groter, omdat er ook meer ruimte is om die grotere accu in de lange versie in te passen. 

Het 79 kWh-accupakket kan met 185 kW snelladen en heeft 390 km aan geschat rijbereik. De lange versie heeft met de 86 kWh batterij 420 km aan geschat rijbereik en piekt bij een laadsnelheid van 200 kW. Beide accu’s hebben een preklimatiseringsfunctie.  

Vijf-, zes- of zevenzitter 

Naargelang de stoelconfiguratie kunnen tot zeven personen mee met de ID.Buzz GTX. De versie met korte wielbasis wordt standaard aangeboden als vijfzitter met een driepersoons (60:40) achterbank maar kan optioneel ook als zeszitter worden geconfigureerd. Hij heeft dan gescheiden stoelen op rij twee en twee extra stoelen helemaal achterin. id.buzzgtx8

Op de variant met de lange wielbasis zijn er drie stoelconfiguraties voorzien. De eerste is een vijfzits met achter de twee voorstoelen plaats voor drie en daarachter een enorme koffer, maar naar wens is de lange versie er ook als zeszitter met twee losse stoelen achter de bestuurder en de passagier vooraan en een derde rij voor twee helemaal achterin. Nog meer mensen meenemen kan in de zevenzitter met twee stoelen vooraan, een driezitsbank op rij twee en nog twee plaatsen helemaal achterin.  

De middelste rij kan verschoven worden over 15 respectievelijk 20 centimeter op de versie met de korte en die met de lange wielbasis. 

Logischerwijs raak je meer bagage kwijt in de versie met de lange wielbasis. Het laadvolume van de korte versie als vijfzitter bedraagt 1.121 liter (beladen tot aan de bovenrand van de rugleuning van de achterbank) tot 2.123 liter (achterbvank neergeklapt, beladen tot aan de bovenste rand van de rugleuningen van de voorstoelen). De lange versie doet bij dezelfde oefening logischerwijs nog beter met 1.340 tot 2.469 liter. Zelfs met zeven inzittenden is er nog 306 liter aan laadruimte achterin. 

Rood is de kleur 

Hoewel je hem ook in andere kleuren (waaronder two-tone-varianten) zal kunnen bestellen hanteert VW voor de ID.Buzz GTX een nieuwe specifieke rode kleur voor het koetswerk, Cherry Red, en wordt het voor de rest ook aan de binnenzijde duidelijk dat dit een GTX-variant is door de verschillende rode biezen en accenten. De ID.Buzz GTX met lange of korte wielbasis is ook de enige ID.Buzz met een zwarte dakhemel. De comfort-voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar en hebben een geheugenfunctie. id.buzzgtx5

Aan de buitenkant herken je de GTX door de specifieke voorkant met zijn bumper in GTX-design, het zwarte inlaatrooster met honingraatmotief en nieuwe zijdelingse luchtgeleidingselementen. Links en rechts in de bumper vinden we ook hier de typische, onder elkaar geplaatste en daardoor pijlvormige dagrijlichten van de andere nieuwe GTX-modellen. id.buzzgtx12Alle zwarte koetswerkelementen, inclusief de buitenspiegelkappen en de GTX-logo’s, zijn uitgevoerd in hoogglanzend zwart. Standaard staat de ID.Buzz GTX op aluvelgen van 19 duim (Venlo), optioneel zijn twee types van 21 duim (Caracas en Townsville) verkrijgbaar. IQ.Light-matrixledkoplampen zijn standaard. 

Qua infotainment met Chat GPT-integratie neemt de ID.Buzz de verbeteringen over die ook bij de ID.3 GTX en ID.7 Tourer GTX werden aangekondigd. 

De lange versie is optioneel verkrijgbaar met een Smart Glass-panoramadak van 1,5 m2 waarvan het meerlagige glas voorzien is van een kristalfilm die elektronisch kan worden omgeschakeld van transparant naar ondoorzichtig en terug.  id.buzzgtx11

Extra sleepvermogen 

Doordat zowel de achter- als de vooras worden aangedreven is het trekken van een aanhanger extra makkelijk en ligt het trekgewicht van de ID.Buzz GTX hoger dan dat van de gewone ID.Buzz, die op dat vlak met 1.000 kg niet uitblinkt. De GTX met lange wielbasis kan tot 1.600 kg slepen en de korte door zijn lagere gewicht zelfs tot 1.800 kg. id.buzzgtx14

De ID.Buzz GTX wordt in de tweede helft van het jaar verkrijgbaar. Geïnteresseerden zullen vanaf deze zomer een exemplaar in voorverkoop kunnen bestellen. Over prijzen is nog niets bekend, maar reken maar op een stevig prijskaartje.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.