Automobielsectorfederatie Febiac maakte zopas de inschrijvingscijfers voor de maand mei bekend. Die lagen met 38.907 stuks 5,9% lager dan in dezelfde maand van vorig jaar. De daling ligt volgens Febiac bij de bedrijfswagens, waar een heel aantal auto’s al vorig jaar werd vervangen omwille van de gewijzigde fiscaliteit. De particuliere markt kende een stijging.
Over de eerste vijf maanden van het jaar werden ondanks de daling van vorige maand nog altijd 0,5% meer auto’s ingeschreven dan vorig jaar in dezelfde periode. In totaal gaat het om 213.746 auto’s ten opzichte van 212.715 vorig jaar.
Bij de merken is het opnieuw en zoals zo goed als altijd BMW dat met de eerste plaats gaat lopen. Vorige maand schreef het merk 4.509 auto’s in. Dat is echter een beetje minder dan de 4.622 stuks van vorig jaar in mei (-2,44%). De nummer twee, VW, deed het vorige maand dan weer 2,04% beter dan in mei 2023, met 4.145 auto’s.
Over de eerste vijf maanden van het jaar voert BMW nog steeds het klassement aan, met 22.752 auto’s en een marktaandeel van 10,36%. Volkswagen en zustermerk Audi vervolledigen het podium met respectievelijk 19.475 en 17.308 verkochte auto’s in 2024.
Het is opmerkelijk hoe Audi het dit jaar veel beter doet dan vorig jaar. Over vijf maanden wist het Duitse merk al 3.043 auto’s of 21,33% meer te verkopen dan in 2023.
Mercedes-Benz prijkt op de vierde plaats (15.376 stuks of status quo in vergelijking met vorig jaar), voor Volvo, dat met 13.224 ingeschreven auto’s een spectaculaire groei van 37,39% kent ten opzichte van dezelfde periode in 2023.
De ellende voor Stellantis blijft ook nu voortduren, met resultaten in mei die opnieuw ronduit dramatisch zijn. In totaal schreef de groep achter Peugeot, Citroën, Opel, DS Automobiles, Alfa Romeo en Jeep dit jaar zo maar eventjes 13.000 auto’s minder in dan vorig jaar in dezelfde periode! Hoe die trend te keren valt is onduidelijk, maar de verdelers zitten met de handen in het haar en ongetwijfeld zijn afvloeiingen en een herstructurering met dergelijke resultaten niet te vermijden.
Het ooit zo trotse Peugeot (plaats 10) kon met 1.696 auto’s in mei 39,62% minder klanten overtuigen dan vorig jaar in dezelfde maand en loopt in de cumul nu al 43,38% of 6.813 auto’s achter op het resultaat van de eerste vijf maanden van vorig jaar. Bij Citroën, intussen nog maar 14de in het jaarklassement, gaat het om een achteruitgang van 12,64%. Opel verliest 40,37% na vijf maanden, Fiat 42% en Jeep 12,31%. Ook bij DS Automobiles is het doffe ellende. Het als premium gepositioneerde merk kon dit jaar nog maar 576 auto’s leveren, ten opzichte van 1.148 vorig jaar. Een achteruitgang met 49,83% en dus een halvering van het resultaat. Het levert het merk niet meer dan de 32ste plaats op.
Ook bij Ford is er geen reden tot feesten, want het Amerikaanse merk schreef tot eind mei maar 5.749 auto’s in. Dat is 27,10% minder dan vorig jaar en slechts goed voor een vijftiende plek in de cumul.
De markt voor lichte bedrijfsvoertuigen sloot de maand mei af met een daling van het aantal inschrijvingen (-11,4%). De 28.841 nieuwe inschrijvingen sinds 1 januari (-515) resulteerden in een cumulatieve krimp van -1,8%.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853