Nieuws

© Bruno Famin

Interview Alpine Motorsport-baas Bruno Famin: “De autosport moet Alpine wereldwijd op de kaart zetten”

10 mei 2024
Door Alain Devos

Autonieuws is in Francorchamps voor de derde wedstrijd van het WEC-seizoen én de onthulling van de fraaie Alpine Alpenglow Hy4. We spraken er met Bruno Famin, die Franse ingenieur staat sinds de zomer van vorig jaar aan het hoofd van Alpine Motorsport en heeft dus de leiding over de ambitieuze programma’s van het sportieve merk in zowel het uithoudingsracen als de Formule 1.

 

Over die laatste discipline hoort het in Francorchamps niet te gaan. De Formule 1 komt in juli naar de Ardennen, in mei staat daar dus traditioneel een wedstrijd van het wereldkampioenschap uithoudingsracen op het programma. Dat is een goede maand voor de 24 Uur van Le Mans, de 6 Uur van Spa-Francorchamps wordt dan ook een beetje als de generale repetitie voor de Franse etmaalrace gezien. Het heeft vorig jaar link gerommeld bij Alpine en bij Alpine Motorsport in het bijzonder. Er zijn toen enkele grote namen vertrokken en Bruno Famin, in zijn lange carrière ook al actief bij Peugeot en de FIA, werd door de ‘hoge’ Renault-directie aan het hoofd van de race-afdeling geplaatst. In de Formule 1 vallen de resultaten dit seizoen vooralsnog eerder tegen, in het WEC en dus uithoudingsracen geldt Alpine volgens Famin nog als een debutant.

Autonieuws: Hoezo, debutant? Alpine won toch al wedstrijden en ook titels in de LMP2-categorie.

Famin: “Alpine was tot en met vorig jaar eerder een sponsor, of toch hoogstens een partner van het team Signatech. Sinds begin dit jaar doen we mee met het statuut van fabrieksteam en met een nieuwe auto, het engagement van Alpine is nu echt wel van een heel ander en zeker ook hoger niveau.”Interview Alpine Motorsport baas Bruno Famin 004

Autonieuws: Wat heeft een merk als Alpine te winnen bij de autosport?

Famin: “We gaan het Alpine-aanbod de volgende jaren uitbreiden met verschillende modellen, dat hebben we al aangekondigd. Daarbij is het natuurlijk van belang dat we ook de bekendheid van het merk vergroten. In Frankrijk kent zowat iedereen ons, in de rest van Europa is dat al minder het geval en elders in de wereld doet de naam Alpine weinig of geen bellen rinkelen. Innovatie en sportivititeit maken deel uit van het DNA van ons merk, vandaar de logische beslissing om de autosport te gebruiken om het overal op de kaart te krijgen.”

Autonieuws: En waarom twee programma’s tegelijk?

Famin: “Welke autosportdisciplines of wedstrijden zijn het best bekend? De Formule 1 en de 24 Uur van Le Mans natuurlijk. De rest van het uithoudingskampioenschap nemen we er bij. Er is een tijd geweest dat alleen Le Mans voor roem kon zorgen, maar met negen constructeurs en negentien Hypercars groeit ook de belangstelling voor de andere races. De Formule 1 en de Hypercar-categorie van het WEC laten je ook toe promotie te maken voor je merk, in de rallysport doe je dat eerder voor een bepaald model. Ford voor de Puma, Toyota voor de Yaris... Ons autosportengagement is dus van een andere aard.”Interview Alpine Motorsport baas Bruno Famin 002

Autonieuws: Het WEC telt meer deelnemers dan ooit tevoren, met ook tal van grote namen. Maar kan die rijkdom ook niet een handicap worden? Er zijn immers altijd maar één winnaar en dus veel verliezers?

Famin: “Dat is typisch voor alle disciplines in de autosport. Er komen altijd deelnemers bij en er verdwijnen er ook altijd. Dat gaat soms vrij snel. De negen constructeurs die nu actief zijn in het WEC gaan natuurlijk niet allemaal eeuwig blijven. Zelfs als ze wel allemaal eens wereldkampioen worden, zou het negen jaar duren voor dat voor iedereen is gelukt. Sommige spelers gaan daar niet op kunnen of willen wachten. We beleven in het uithoudingsracen nu echt gouden tijden, het zal op een bepaald moment ook weer wat minder zijn. Maar Alpine blijft, noteer dat maar.”

Autonieuws: Met de Balance of Performance probeert men de prestaties van de verschillende auto’s niet te veel te laten verschillen, helpt dat een debuterend team als Alpine om de kloof met de top sneller te dichten?

Famin: “Die fameuze Balance of Performance benadeelt debuterende teams. Dat is geen kritiek, we kennen het reglement en aanvaarden het ook. Als er een nieuw team of een nieuwe auto bijkomt, wordt die qua verplicht minimumgewicht- en maximumvermogen op hetzelfde niveau geplaatst als de beste wagens van het moment. De Ferrari’s en Toyota’s dus. De redenering erachter is dat zo’n nieuwe auto stiekem misschien wel wat sneller is dan wat er tijdens de homologatie wordt vastgesteld. Vandaar dat die in de eerste wedstrijden dus wordt beschouwd als zijnde de beste van zijn categorie. Als dat dan niet uit de feiten blijkt, worden de handicaps natuurlijk weer minder groot. Het zijn de regels van het spel, we aanvaarden die dus ook.”Interview Alpine Motorsport baas Bruno Famin 003

Autonieuws: Alpine heeft hier in Francorchamps de Alpenglow Hy4 op waterstof voorgesteld. Vanaf 2027 mag er met dat soort auto’s worden deelgenomen in Le Mans. Lijkt het haalbaar om er tegen dan ook echt mee te racen en te winnen?

Famin: “De organisatoren moeten hun reglement voor zo’n waterstofauto’s nog opmaken, het is dus moeilijk om al op die vraag te antwoorden. Het is alvast wel een heel goede zaak dat de mogelijkheid wordt geboden om met dat soort wagens deel te nemen. Bij Alpine geloven we in de toekomst van die energiebron. Ze kan opportuniteiten bieden voor sportwagens, voor racewagens en ook voor vrachtwagens. Maar we hebben geen kristallen bol, niemand kan vandaag al met absolute zekerheid zeggen wat de toekomst van waterstof is. We leven hoe dan ook in een heel interessante tijd. Sommigen dachten dat we makkelijk en snel volledig van petroleum op elektriciteit konden overschakelen, maar we weten ondertussen dat het niet zo simpel zal zijn. Zal er over tien of twintig jaar een technologie zijn die alle andere doet vergeten? Misschien, maar ondertussen moeten we alle mogelijkheden openlaten. Denk aan de begindagen van de auto, toen waren er voertuigen die op stoom reden, er waren ook al elektrische wagens en er waren er op petroleum. Die laatste energiebron heeft het gehaald, maar vandaag moeten er toch weer andere oplossingen worden gezocht.” 

Autonieuws: Maar racen op waterstof zou dus eigenlijk wel kunnen?

Famin: “Ja, als we het in vloeibare vorm kunnen gebruiken. Het probleem van waterstof in gasvorm is dat het veel volume inneemt en dat je er veel druk voor nodig hebt. Een reservoir met 700 bar, dat wil je echt niet zien exploderen.”

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.