Kia heeft in Los Angeles een GT-variant van zijn elektrische EV9 voorgesteld, die heeft twee motoren van samen 501 pk en spurt daar zowat even snel mee van 0 naar 100 km/h als een sportwagen. Afwachten of en allicht vooral wanneer de stoere familie-SUV ook naar België komt.
Er viel na de onthulling van EV9 GT links en rechts al wat... teleurstelling vast te stellen. Wie had gerekend op de 650 pk van de recent opgewaardeerde EV6 GT en de Ioniq 5 N van zustermerk Hyundai, zou inderdaad een beetje op zijn honger kunnen blijven zitten. De topversie van Kia’s grootste elektrische SUV doet het immers maar met een goede 500 pk, al is dat vermogen ook wel al goed voor een spurt naar 100 km/h in nog geen 4,5 seconden.
Het lijkt ruim en eigenlijk zelfs al meer dan voldoende voor wat toch nog altijd een SUV met tot zeven zitplaatsen en dus een roeping als grote familiewagen is. De GT behoudt vooraan een eerder ‘brave’ elektromotor van 218 pk, die achteraan is opgewaardeerd tot 367 pk. Je mag die vermogens niet zomaar optellen, qua ‘bruikbare’ kracht gaat het dus om maximaal 501 pk. Het zijn Amerikaanse paarden, dus misschien komen er daar voor de rest van de wereld nog wel enkele bij. De motoren krijgen hun energie van de batterij van 99,8 kWh, Kia vertelt nog niet wat het WLTP-rijbereik zal zijn.
Van het echte elektrische speelgoed uit het gamma neemt de EV9 GT ook nog onder meer een elektronisch sperdifferentieel op de achteras en het virtuele en dan ook Virtual Gear Shift gedoopte schakelgedrag over, net als een ‘nagebootst’ en dus via de luidsprekers verspreid Active Sound Design-motorgeluid. De remmen en de ophanging zijn aan het hogere vermogen en de sterkere prestaties aangepast, zo komt deze EV9 zelfs voor het eerst met adaptieve dempers.
De auto krijgt natuurlijk ook een sportiever aangekleed koetswerk mee, er wordt daarbij nog wat verder gegaan dan de al bekende GT Line. Voor de ‘echte’ GT zijn er onder meer stoerdere bumpers met Energetic-lichtjes erin en unieke 21-duimsvelgen met bandenmaat 285/45, met erachter – echt waar – neongroene remklauwen. In het interieur ontdek je een sportiever stuurwiel, sportstoelen met Alcantara-bekleding, een instrumentenbord met extra (sportieve) ‘informatie’ en evengoed een reeks groene accenten. De productie begint pas tegen de zomer van 2025, het duurt dus zeker nog wel even voor we de EV9 GT bij ons zien verschijnen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853