De voorbije maanden mochten we in ons land verschillende nieuwe Chinese merken verwelkomen. Zo kwamen Aiways, BAIC, DFSK, JAC en Seres bij ons op de markt. Dat de meesten nog nooit van die merken hoorden zien we ook in hun verkoopcijfers tot eind april. Die zijn namelijk barslecht. Aiways : 3 stuks Aiways wordt bij ons ingevoerd door Cardoen, dat met de U5 een elektrische SUV op de markt brengt met een 63 kWh-batterij en een elektromotor van 204 pk. In november vorig jaar werden 20 stuks ingeschreven, ongetwijfeld als demovoertuigen, in januari en februari van dit jaar geen enkele, in maart en april respectievelijk twee en één exemplaar, waardoor de teller voor 2021 tot eind april dus op 3 stuks staat.
BAIC : 10 stuks BAIC is China’s oudste constructeur. Het heeft trouwens 10 procent van het aandelenkapitaal van Daimler in handen en produceert jaarlijks meer dan twee miljoen auto’s. Bij ons loopt het lang zo’n vaart niet, want de Belgische invoerder, One Automotive wist via de zeven Belgische concessiehouders tot eind april precies 10 stuks van de X35 en X55 SUV’s in te schrijven.
DFSK : 22 stuks Ook DFSK wordt bij ons door One Automotive uit Geel ingevoerd.
Het merk is een joint-venture tussen Sokon Group en Dongfeng Motor en bestaat sinds 2003. De bij ons ingevoerde modellen Fengon 5 en Glory 580 wisten tot op heden 22 kopers te verleiden in 2021 (tot en met april). Zal het nieuwe IX7-topmodel het verschil maken?
SERES : 0 stuksEn ja, zelfs SERES, een submerk van DFSK, wordt bij ons ingevoerd door One Automotive, dat duidelijk volop gelooft in het potentieel van de Chinese auto op onze markt. Van Seres, dat met de “3” een 100% elektrische SUV aanbiedt vanaf € 32.690 konden we tot eind april echter geen enkel ingeschreven exemplaar terugvinden. Misschien omdat de bestelde exemplaren nog onderweg zijn naar ons land?
JAC : 8 stuks Jac, voluit China Anhui Jianghuai Automobile Co. werd opgericht in 1964 en behoort tot de top tien van de Chinese autobouwers. Het merk wordt bij ons verdeeld door Edrive dat behoort tot de Leie Mobility Group uit Kortrijk. Van de compacte elektrische crossover E-S2 die voor net geen € 30.000 in de showroom staat werden er dit jaar tot eind april 8 ingeschreven.
MG : 226 stuksEigenlijk moeten we in deze lijst ook MG opnemen, want dat oorspronkelijk Britse merk is een product van de Chinese fabrikant SAIC Motor. Doordat het bij ons wordt ingevoerd door Alcomotive, dat als invoerder van onder andere Suzuki en Hyundai meer slagkracht heeft dan de kleine dealerbedrijven die de andere Chinese nieuwelingen bij ons op de markt brengen, slaagde MG er dit jaar tot eind april wel in om 226 auto’s te laten inschrijven. Dat is veel meer dan de eerdergenoemde merken, maar om echt rendabel te zijn zullen ook de MG-cijfers dringend de hoogte in moeten.
Verzachtende omstandigheden Natuurlijk kost de introductie van een nieuw model tijd en is het kijken naar cijfers na enkele maanden voorbarig, zijn er verzachtende omstandigheden als de coronacrisis en zijn er ook leveringstermijnen waardoor inschrijvingen weinig zeggen over de huidige verkoop, maar de inschrijvingscijfers van dit jaar bevatten anderzijds ongetwijfeld ook een aantal demovoertuigen van de garages en invoerder, waardoor onze stelling dat de verkoopcijfers ondermaats zijn zeker stand lijkt te houden.
Hoe dan ook lijkt het ondenkbaar dat al die merken bij ons op de markt zullen blijven, aangezien de oorlogskas van de Belgische invoerders niet oneindig diep is en de concurrentie moordend hard. Elk van hen verdient echter een mooie prijs voor hun moed en doorzettingsvermogen en we kunnen alleen maar hopen dat onze vaststelling van de barslechte verkoopcijfers slechts tijdelijk is.