Nieuws

© Daimler

Krachtigste Mercedes-AMG ooit (843 pk, tot 1.470 Nm) is nu te bestellen

01 februari 2022
Door Stijn Blanckaert
Is the sky the limit? Als het op de pk-wedloop aankomt blijkbaar wel, maar ook als het gaat om catalogusprijzen. Dat blijkt alvast bij de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance, die met 843 pk en meer dan 1.400 Nm de krachtigste seriegebouwde AMG ooit is, maar met een vanafprijs van € 202.312 ook hallucinant duur is.

22c0023 00BBBB2 2Met zijn systeemvermogen van 843 pk (620 kW) en zijn maximaal systeemkoppel van meer dan 1.400 Nm is deze GT 63 E Performance een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van het merk uit Affalterbach. De vierdeurs coupé is de eerste performance-hybrid en tegelijkertijd het krachtigste seriemodel van AMG tot nu toe. 

Knalprestaties

De GT 63 S E Performance krijgt een onafhankelijke aandrijvings-lay-out met een elektromotor en accu op de achteras. De benzinemotor is een 4,0 liter grote V8-biturbo met een vermogen van 639 pk (470 kW) en een maximumkoppel van 900 Nm, en hij krijgt de hulp van een permanent bekrachtigde synchrone elektromotor van 150 kW (204 pk) en 320 Nm op de achteras, een door AMG ontwikkelde high-performance accu van 6,1 kWh en de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. De combinatie levert een maximumvermogen van 843 pk of 620 kW en een systeemkoppel van tot 1.470 Nm en maakt een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h in slechts 2,9 seconden mogelijk. De nieuwste Mercedes-AMG bereikt de 200 km/h-marker in minder dan 10 seconden. Hij heeft een topsnelheid van 316 km/h. Zuiver elektrisch kan hij 12 kilometer afleggen (WLTP) en de CO2-uitstoot komt op een gecombineerde 180 g/km (WLTP) uit. Indrukwekkend laag gezien de prestaties en het vermogen, maar fiscaal duidelijk suboptimaal, in tegenstelling to plug-inhybrides die onder de magische grens van 51 g/km aan CO2-uitstoot blijven. Het gaat hier dan ook om een echte performance-auto en niet om een zuinigheidskampioen.

Rijkelijk uitgerust

De standaarduitrusting van het nieuwe topmodel van de GT-modelserie bestaat onder meer uit het AMG Ride Control+-onderstel dat met traploos instelbare overdrukventielen de demping van elk wiel in slechts enkele milliseconden aan de situatie aanpast. Via het AMG Dynamic Select-rijprogramma kan de basisafstelling worden geselecteerd, variërend van ‘Sport+’ voor erg sportief rijden tot ‘Comfort’ voor soepel cruisen. De afstemming van de rijprogramma’s kan met een druk op de knop in drie verschillende standen worden gezet.

De geïntegreerde rijdynamiekregeling AMG Dynamics beïnvloedt onder meer de regelstrategie van het ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma), de vierwielaandrijving en het elektronisch gestuurde sperdifferentieel op de achteras. Dat verhoogt de wendbaarheid zonder in te boeten aan stabiliteit.

De high-performance keramische composietremmen zijn licht en hebben een lange levensduur en een extreem hoge stabiliteit, stelt Mercedes-AMG.

Individualisering

Net als bij de andere modellen uit de modelserie zijn er ook bij de nieuwe performance-hybrid veel individualiseringsmogelijkheden. Zo is er de nieuwe, exclusieve AMG Special Edition in de lakkleur AMG green hell magno. De auto oogt zeer sportief dankzij de zwarte 21 inch vijf-dubbelspaaks gesmede AMG-velgen met glansgedraaide velgrand. Het AMG-nightpakket en het AMG-nightpakket II zorgen voor een sportieve look met exterieurelementen in hoogglanzend zwart en donkerchroom, evenals de zwarte folie boven de dorpelverbreders. Als optie zijn het AMG Aerodynamics-pakket en het AMG-carbonpakket exterieur leverbaar. 
22c0023 0BBBBB03 2Het optionele panoramadak laat veel licht binnen in het interieur dat zich bij deze speciale versie onderscheidt door zaken als de sportstoelen in nappaleder in tweekleurig titaangrijs pearl/zwart met gele contrastsiernaden of (optioneel) de AMG Performance-stoelen en de AMG-sierelementen in pianolaklook zwart of (optioneel) carbon. Het exclusieve karakter van de Edition wordt benadrukt door het Edition-embleem in het interieur en de verlichte instaplijsten waarvan de kleur is afgestemd op de lakkleur.

De AMG GT 63 S E Performance is ook te specificeren als luxe Special Edition met een lak in de donkere edelsteenkleur rubellietrood. Deze uitvoering heeft onder meer het exterieurpakket in hoogglanzend chroom en zilverkleurige, glansgedraaide 21-duims vijf-dubbelspaaks gesmede AMG-velgen.

Onder het label Manufaktur biedt Mercedes een keur aan exclusieve lakkleuren en hoogwaardige interieurmaterialen. Enkele voorbeelden voor de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé zijn de lakken Manufaktur  klassiekgrijs uni, Manufaktur  olijf metallic of Manufaktur koperoranje magno (matte lak) en verschillende lederkleuren. Het programma omvat ook een tweekleurig lederen stuurwiel, hoogpolige vloermatten met gestikt opschrift ‘AMG’ en foliesets in drie kleurvarianten voor de dorpelverbreders.

De Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is per vandaag te bestellen en heeft een vanafprijs van € 202.312 inclusief btw.

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.