Natuurlijk moet Lancia vroeg of laat terugkeren naar de rallysport, ze hebben bij Stellantis ongetwijfeld al (minstens) een miljoen keer dezelfde vraag of zelfs smeekbede gekregen. Het zal vanzelfsprekend niet meer gebeuren met een nieuwe Stratos of Delta, wel met een variant van de Ypsilon die dezer dagen wordt gelanceerd.
Laat het ons eerst nog maar eens over de voor de lente van 2025 geplande HF-versie hebben. Die beloofde Lancia ons dus al eerder, de volledig elektrische aandrijving zal goed zijn voor 240 pk en een spurtje van 0 naar 100 km/h in slechts 5,8 seconden. De HF zal ook wat dichter tegen het asfalt ‘plakken’, hij krijgt evengoed iets bredere sporen. Grotere bumpers en dito koelopeningen, unieke velgen, sportstoelen en nog wel wat meer sportieve extra’s moeten het plaatje compleet maken. Ook van toekomstige Lancia’s, zijnde de evengoed al aangekondigde Gamma en Delta, komen er krachtige(re) HF-varianten.
Met de Rally 4 HF wordt ondertussen ook al een terugkeer naar de rallysport aangekondigd. Bij Lancia en moederhuis Stellantis lieten ze al herhaaldelijk verstaan dat een wederoptreden in de topcategorie van die tak van het autoracen enkel kan als daar qua marketing en dus potentiële verkoop iets te rapen valt. Thierry Neuville hoeft dus nog geen onderhandelingen met Lancia te beginnen, de Rally 4 HF wordt in de Rally4-klasse voor vooral debuterende rijders ingezet.
De auto heeft een 212 pk sterke variant van de 1,2 liter ‘grote’ driecilinder op benzine, die komt met een manuele vijfbak en een mechanisch sperdifferentieel voor de aangedreven voorwielen. Visueel is het alvast genieten van de duidelijk naar de legendarische Martini-kleuren van weleer verwijzende decoratie. De Italiaanse drankenfabrikant was jarenlang de hoofdsponsor van de rally- en ook circuitactiviteiten van Lancia, vandaar.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853