Nieuws

© Lancia

Lancia vertelt eindelijk alles over de nieuwe Ypsilon

14 februari 2024
Door Alain Devos

Het was een lange aanloop met mondjesmaat vrijgegeven informatie en foto’s, maar nu vertelt het herboren Lancia dus eindelijk toch het hele verhaal van de nieuwe Ypsilon. Het is het eerste model van wat op termijn een gamma met minstens drie auto’s moet worden.

 

We hebben dus al eerder over die nieuwe Ypsilon bericht, er waren trouwens ook af en toe al dan niet door Lancia zelf gestuurde lekken. Het resultaat is natuurlijk dat de officiële presentatie van het autootje niet echt veel verrassingen meer opleverde. NUOVA LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA 3 2De komst van de stadswagen is hoe dan ook groot nieuws, de Ypsilon luidt namelijk de comeback in van een merk dat nooit had mogen verdwijnen en eigenlijk ook nooit echt weg is geweest. In Italië was er immers nog altijd vrij veel belangstelling voor de nu dus ‘oude’ Ypsilon, dat verklaart ook waarom de uitbouw van het nieuwegamma met een wagen met die bekende naam begint.NUOVA LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA 6

Met dank aan Cassina

Er wordt gestart met een speciale reeks, de Edizione Limitata Cassina. Van die 100 procent elektrisch aangedreven Ypsilon worden 1.906 exemplaren voorzien, dat cijfer verwijst naar het geboortejaar van het Italiaanse merk. De extra voornaam Cassina staat voor echte specialisten in innovatief en duurzaam interieurdesign, ze waren ook al betrokken bij de Pu+Ra HPE-conceptcar van vorig jaar en ontwierpen nu mee de binnenkant van de Ypsilon. Elegantie wordt hét handelsmerk van het nieuwe Lancia, blijkbaar wist Cassina daar dus wel wat leuke ideeën voor aan te dragen. NUOVA LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA 13Eentje is de tavolino, een klein en rond ‘tafeltje’ in de middenconsole dat onder meer dienst doet voor het draadloos opladen van een telefoon. Al noemt Lancia het zelf wel een... koffietafel.NUOVA LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA INTERIOR 3

Als we nog even in het interieur blijven, Lancia introduceert daar ook zijn S.A.L.A. of voluit Sound Air Light Augmentation. De filosofie erachter is dat de auto ook een kleine woonkamer wordt, vandaar een grote aandacht voor comfort en welbehagen in het algemeen. Daar moeten ook de klimaatcontrole, de binnenverlichting, de klank van de audio-installatie en nog wel wat andere snufjes toe bijdragen. NUOVA LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA INTERIOR 5Het digitale dashboard en het opvallend hoog geplaatste infotainmentscherm in de middenconsole meten elk 10,25 duim, de bestuurder kan de configuratie ervan aan zijn persoonlijk smaak aanpassen. Draadloze Apple CarPlay and Android Auto zijn natuurlijk ook van de partij.

Unieke designdetails

Het fraaie interieur zit verpakt in een 4,08 meter lang, 1,76 meter breed en 1,44 meter hoog koetswerk. Met blauwe lak, een kleur die trouwens ook in de fraaie bekleding van het interieur terugkeert en die volgens het nieuwe Lancia-volk het best bij het merk past. Verrassen doet het design van de auto ons niet echt meer, zoals gezegd zijn er de voorbije weken al verschillende foto’s en zelfs een video via het internet verspreid.NUOVA LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA 8

Je mag de Ypsilon vergelijken met (onder meer) de Opel Corsa, daar lijkt hij vanuit bepaalde hoeken trouwens wel een beetje op. Het bijzonder fraai gevormde rooster vooraan, de kleine en heel originele lichtblokken, het evengoed nogal gedurfde design van de achterklep met door de Stratos van weleer geïnspireerde ronde achterlichten (met een Y-vorm erin), de zwarte 17-duimsvelgen en ook de nieuwe merk- en modellogo’s zorgen natuurlijk wel voor een flinke dosis exclusiviteit.NUOVA LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA 7 De Ypsilon wordt door Lancia dan ook het eerste premiummodel van Stellantis in het B-segment genoemd. Waarbij de DS 3 voor het gemak even wordt vergeten, lijkt ons.

Eerst elektrisch

Met de al vermelde Corsa en nog wel enkele andere modellen van die grote Stellantis-groep deelt de Ypsilon ook de elektrische aandrijving. Het gaat dan om een motor van 156 pk en 260 Nm, de batterij van 51 kWh moet goed zijn voor een autonomie van maximaal 403 kilometer en laat zich aan de ‘juiste’ laadpaal van 20 tot 80 procent van haar capaciteit opladen in 24 minuten. Voor wie echt gehaast is, zouden tien minuten al goed zijn voor (weer) een afstand van 100 kilometer. Met Free2move Charge wordt een soort ecosysteem geïntroduceerd. Het Home-luik helpt particuliere klanten bij de installatie, de financiering en ook de garantie-aspecten van een laadvoorziening voor thuis, met Go wordt het vinden en gebruiken van publieke palen vergemakkelijkt. default

Het ligt wel voor de hand dat de Ypsilon wat duurder wordt dan pakweg de Opel Corsa of Peugeot 208, Lancia geeft hem immers een rijke uitrusting mee. Voor de lanceringsversie worden alvast ook een geavanceerde parkeerassistentie en zelfs autonoom rijden van niveau 2 aangekondigd, dat laatste wordt waargemaakt met een hele reeks elektronische ‘waakhonden’ (waaronder een Traffic Jam Assist met Stop&Go) en is voor een autootje van dit formaat toch nog vrij uniek. In het interieur zijn er ook voorstoelen met een elektrische bediening, verwarming en ventilatie.

Tien Belgische dealers

Het Ypsilon-verhaal begint dus met de elektrische Cassina-editie, maar stopt daar natuurlijk niet mee. Er komen ook nog exemplaren met verbrandingsmotor en zelfs een sportieve HPE-uitvoering. Dat wordt dan weer een pure EV, de afkorting staat nu immers voor High Performance Electric. We mogen ons wellicht aan de aandrijftechnologie van de recent aangekondigde Abarth 600e verwachten, denk dan alvast aan een vermogen van 240 pk en dus ook heel sterke prestaties. Maar dat is nog toekomstmuziek, net als de twee grotere modellen die Lancia de volgende jaren nog zal lanceren. In 2024 ligt de focus ook en misschien zelfs vooral op de uitbouw van een dealernet. In België komen er tien verkoop- en dertien servicepunten, maar men mikt evengoed op behoorlijk wat bestellingen via het internet. 

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.