Nieuws

Leasingmaatschappijen eisen tussenkomst constructeurs in restwaarde elektrische auto’s

23 februari 2024
Door Stijn Blanckaert

De recente prijsdalingen op de markt van elektrische auto’s, onder impuls van Tesla en de komst van Chinese concurrenten, die de hele sector ontwrichten, betekenen een potentieel grote verliespost voor leasingbedrijven, die de vooropgestelde herverkoopwaardes daardoor niet meer halen. Autoconstructeurs moeten de leasingbedrijven nu ondersteunen of buy backs garanderen, om hun modellen nog via leasingmaatschappijen verkocht te krijgen.

 

Het tempo waarin iedere speler in de automotive sector en in het bijzonder de autobouwers en de leasingmaatschappijen, hun businessmodel tegenwoordig bijna jaarlijks moeten herzien, is ongekend. De – zeker in Europa – onafwendbare elektrificatie van de (bedrijfswagen)vloot stelt leasingmaatschappijen voor een probleem. 

Potentieel grote verliezen 

De leasingbedrijven beschikken ten eerste niet over een betrouwbare historiek van herverkoopwaardes van elektrische auto’s, omdat er in vergelijking met modellen met verbrandingsmotoren simpelweg nog te weinig van verkocht zijn na afloop van hun contractuele huurperiode. De gemaakte restwaarde-inschattingen voor EV’s waren dan ook an sich al enigszins risicovol, maar daar kunnen leasingmaatschappijen in principe nog mee leven, omdat dergelijke risico’s inschatten en ten laste nemen fundamenteel deel uitmaakt van hun takenpakket. 

De recente marktevoluties, waarbij autobouwers plots sterke dalingen van de cataloguswaarden van nieuwe elektrische auto’s hebben doorgevoerd – voor een groot deel getriggerd door de voortdurende prijswijzigingen die Elon Musk bij Tesla introduceerde – zorgen er nu voor dat de inschattingen van leasingmaatschappijen in Europa voor wat betreft de herverkoopwaarden een echte “liability” zijn geworden en potentieel tot grote verliezen kunnen leiden. Wie zal een tweedehands-EV kopen aan een prijs die amper onder die van een nieuw exemplaar ligt? 

Autobouwers moeten (deel) risico op zich nemen 

Leasingmaatschappijen richten zich nu tot de autobouwers om (een deel van) dat risico op zich te nemen, door restwaardeondersteuning of het garanderen van de terugkoop van de auto’s na de gebruiksperiode: zogenaamde buy backs.  

Op zich zou men kunnen denken dat automerken leasingmaatschappijen die dat vragen eenvoudigweg wandelen kunnen sturen, want ‘gekocht is gekocht’, maar zo simpel is het niet. 

De verschillende autoconstructeurs moeten namelijk voldoen aan de Europese CO2-uitstootobjectieven die volgend jaar verder verstrengen en zijn daarvoor verplicht om zo veel mogelijk elektrische auto’s aan de man te brengen. Aangezien de Europese EV-markt met groot overwicht een B2B-markt is en B2B-klanten hun auto’s voornamelijk in leasingformules via leasingmaatschappijen inzetten en klanten niet voor elektrische auto’s zullen kiezen als die veel duurder zijn dan exemplaren met een verbrandingsmotor, hebben die autobouwers de leasingmaatschappijen dus nodig om hun waar te slijten. De autoconstructeurs kunnen de vraag van de leasingmaatschappijen dus niet zomaar negeren. 

Alvast bij Ayvens al compensaties 

Intussen zijn bepaalde autofabrikanten volgens Automotive News Europe inderdaad begonnen met compenseren van leasingmaatschappijen. Onder meer Ayvens, het fusiebedrijf dat ontstond door het samengaan van LeasePlan en ALD Automotive, zou volgens Ayvens-CEO Tim Albertsen al compensaties hebben gekregen. Ursula Weigl, een partner bij McKinsey, verklaarde ook dat “alle EV-fabrikanten nu terugkoopgaranties bieden aan leasingbedrijven om nieuwe elektrische auto’s te kunnen blijven verkopen.” 

De autobouwers bieden dergelijke ondersteuning ongetwijfeld slechts met lange tanden aan, want zullen zelf even goed geconfronteerd worden met een lagere doorverkoopwaarde dan de buy-back-waarde die ze aan de leasingmaatschappijen bieden. Het ziet er dus niet naar uit dat autoconstructeurs snel veel geld zullen gaan verdienen aan elektrische auto’s, met enerzijds door de concurrentie gedwongen prijsverlagingen bij aankoop en anderzijds een door de markt en de Europese regels gedwongen restwaardeondersteuning. Een perfect storm, als het ware… 

Alternatieve piste 

Los van het mogelijk compenseren van de EV-restwaardes bij leasingmaatschappijen door autofabrikanten is er ook de piste van de verlenging van de gebruiksperiode van elektrische auto’s. 

In plaats van ze na een klassieke periode van vier jaar door te verkopen op de tweedehandsmarkt, zouden leasingmaatschappijen de elektroauto’s voor een tweede keer, gedurende twee jaar bijvoorbeeld, opnieuw kunnen verhuren aan een lagere prijs.  

Op die manier wordt de afschrijvingsperiode verlengd en daalt het risico op verlies bij een herverkoop omdat de boekwaarde op het moment van de doorverkoop na zes jaar een stuk lager ligt dan in eerste instantie na vier jaar. Bij elektrische auto’s is zo’n verlenging van de verhuurtermijn realistischer dan bij auto’s met een verbrandingsmotor, omdat het duurste element van een elektrische auto, de accu, voor minstens 8 jaar en over het algemeen minstens 160.000 kilometer, onder garantie is.

Reactie van Renta  

Frank Van Gool, Algemeen Directeur van Renta, de vereniging van Belgische leasingmaatschappijen, gaf volgende reactie. 

Het is een kerntaak van een leasemaatschappij om het restwaarderisico te dragen voor de leasingnemer. In normale omstandigheden nemen zij hierbij de spreekwoordelijke bluts met de buil. Als er zich uitzonderlijke omstandigheden voordoen zoals vandaag is het niet onlogisch dat partijen aan tafel gaan om de lange termijn-relatie te verzekeren. De tweedehandsprijzen van elektrische voertuigen staan onder druk omdat de vraag uit de particuliere markt er (nog) niet is en omdat sommige constructeurs plots grote prijsdalingen op nieuwe voertuigen doorvoeren. Leasingmaatschappijen zijn voor constructeurs cruciaal voor de afzet van nieuwe elektrische voertuigen, zeker ook in België. Dat ze met gedeelde inspanning naar een oplossing zoeken is dus een goede zaak en is belangrijk om de leaseprijs van EV’s betaalbaar te houden voor werkgevers en om de nieuwmarkt van EV’s niet te laten stilvallen.”

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.