Waar de ZS en EHS nog vrij braafjes voor de dag komen, durft MG met de Marvel R – what’s in a name – een duidelijker designstatement te maken. Vooral de snuit is verfrissend, met zijn gespleten ledkoplampen die verbonden zijn door een ranke ledstrip in een bevallige boogvorm, en de grote vijfhoekige luchthappers in de bumperhoeken.
In profiel oogt deze Chinese cross-over wat conventioneler, maar de proporties kloppen, met name dankzij de lange wielbasis en de korte overhangen. Aan de achterzijde wordt het ledthema herhaald, maar blijft alles wat vlakker. Fascinerend, dat is het predicaat bij deze Marvel R op zijn minst verdient.
Display van 19,4 inch
Waar veel Aziatische auto’s de bal misslaan, is het interieur. Niet deze MG. Nader de auto, grijp de deurklink die uit zijn verzonken positie naar buiten springt en trek de deur open. Eerste indruk? Kwaliteit. De panelen sluiten mooi aan, de portieren voelen voldoende zwaar aan en zodra je vanbinnen plaatsneemt, worden je ogen als een magneet aangetrokken door het gigantische, erg schuin ingeplante aanraakscherm.
Het is maar liefst 19,4 inch groot. Dat van de Tesla Model 3 houdt het bij 15 inch. De voorgenoemde VW laat je de keuze tussen 10 of 12 inch. We konden de functionaliteit enkel oppervlakkig testen – het ging immers om preproductiewagens – maar de eerste indruk is alleszins overtuigend. MG noemt het infotainment iSmart en heeft het onder meer over een Wi-Fi hotspot, Apple CarPlay en Android Auto, realtime verkeersnavigatie, weersvoorspelling en Amazon Prime muziekstreaming. We zijn benieuwd wat dat in de praktijk geeft.
Praktisch en mooi afgewerkt
De stoelen zitten in elk geval goed en MG heeft duidelijk niet dezelfde fout gemaakt als VW wat visuele en tactiele materiaalkwaliteit betreft. Anders gezegd: de plastics mogen gezien en aangeraakt worden. Je hebt ook een zee aan ruimte – behalve in de koffer. Die heeft immers een hoge laadvloer, die het volume tot 347 liter beperkt (de ID.4 haalt ruim 500 liter). Gelukkig kun je ook nog heel wat spullen kwijt in de ‘frunk’ (de kofferbak onder de ‘motorkap’), die 150 liter slikt.
Qua uitrusting worden er drie niveaus voorzien: Comfort, Luxury en Performance. De basisversie belooft al rijkelijk te zijn aangekleed, maar allicht zal de Luxury iets meer afnemers vinden omdat hij leuke extraatjes biedt. De consument hoeft in elk geval geen toegevingen te doen: wat je bij de concurrentie vindt, vind je ook bij MG – en meer. Meer informatie volgt.
MG Pilot
Zelfs inzake geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) hoeft de MG Marvel R niet onder te doen voor zijn concurrenten, met uitzondering misschien van de Tesla Model 3 en Model Y, die een stapje verder gaan met hun gedeeltelijke self-driving capability. MG groepeert de bestuurdersondersteunende systemen onder de noemer MG Pilot en naast klassiekers als Autonomous Emergency Braking (AEB) en BSM (Blind Spot Monitor) maakt het merk ook gewag van ELK (Emergency Lane Keeping) en DWS (Drowsiness Warning System).
MG belooft in elk geval een topscore op de EuroNCAP: het gaat voor de volle vijf sterren en die krijg je vandaag enkel als je naast een goede crashveiligheid ook een hele rist ongevalsvermijdende systemen standaard aanbiedt.
Twee of drie elektromotoren
De MG Marvel R Electric zal leverbaar zijn met achterwiel- of vierwielaandrijving. In het eerste geval is er sprake van twee elektromotoren op de achteras die samen 132 kW (180 pk) produceren en 402 kilometer rijbereik halen uit de batterij, die in alle gevallen 70 kWh groot is. De Tri-Motor-versie heeft nog een extra motor om de voorwielen aan te drijven en kan daardoor rekenen op 212 kW (288 pk), terwijl hij 370 km geraakt met een volle batterij (WLTP).
Deze topversie kan ook het 100-km/h-streepje aantikken in 4,9 seconden. Dat is al heel pittig. De standaardversie doet over dezelfde oefening exact drie seconden langer en zit daarmee ongeveer op hetzelfde niveau als de VW ID.4 77kWh met 150 kW-motor.Zichzelf én anderen laden
De boordlader van de Marvel R kan overweg met driefasige wisselstroom van 11 kW. Rekening houdende met de batterijgrootte zou dit moeten overeenstemmen met een laadtijd van zo’n zeven uur (van helemaal leeg tot helemaal vol). Aan een snellader kan de Marvel R 90 kW binnentrekken, zodat je de accu in 43 minuten kunt bijladen van 5 tot 80 procent. Dankzij de geïntegreerde warmtepomp wordt het interieur ook bij lage temperaturen efficiënt verwarmd. Of die standaard is op alle versies, dat is niet duidelijk.
Een andere interessante technologie is het V2L-systeem (vehicle-to-load). Dankzij dit systeem kan de lithium-ionbatterij energie leveren aan een extern elektrisch systeem, bijvoorbeeld een compressor, een elektrische scooter, een laptop of zelfs een andere elektrische auto. Stel je voor.
De eerste Marvel R’en mag je in oktober bij ons verwachten. Wie dat wil, kan hem wel al reserveren. Dat kan online of in een van de MG Brand Stores. Daar vind je één exemplaar van in elke provincie. De prijsvork zou van 40 tot 50.000 euro gaan. Zeven jaar waarborg is steeds inbegrepen.
Specificaties MG Marvel R Electric
Vierwielaandrijving | Achterwielaandrijving | |
Max vermogen: | 212 kW (288 pk) | 132 kW (180 pk) |
Max koppel: | 665 Nm | 410 Nm |
Acceleratie 0-100 km/u: | 4.9 s | 7.9 s |
Topsnelheid: | 200 km/h | 200 km/h |
Batterijcapaciteit: | 70 kWh | 70 kWh |
WLTP-range: | 370 km | 402 km |
On-board lader (AC): | 11 kW | 11 kW |
DC laadtijd 5-80%: | 43 min | 43 min |
Leeggewicht: | 1.810 kg | 1.920 kg |
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853