We kennen MG vandaag als een Chinese autobouwer, maar het grootste deel van de geschiedenis van het merk is natuurlijk Brits. MG is zelfs al een eeuw oud – of is het jong? – en viert dat met de futuristische en er dan ook heel spectaculair uitziende EXE181. De ontwerpers noemen het een knipoog naar de zoektocht van de mens naar snelheid in de 20ste eeuw.
Bij MG doelen ze daarmee natuurlijk op de vele en al dan niet geslaagde pogingen om nieuwe en dus ook alsmaar straffere snelheidsrecords te vestigen. Daar waren steeds krachtigere en tegelijk ook meer gestroomlijnde auto’s voor nodig. In de jaren 20 en 30 van vorige eeuw, zeg maar de pionierstijd, waagden ze zich daar ook bij MG enkele keren aan. En dat deden ze in 1959 nog eens. Met de ook wel eens Roaring Raindrop genoemde EX181 en met de latere Formule 1-wereldkampioen Phil Hill achter het stuur, werd toen een topsnelheid van 410,5 km/h gehaald. Het zou tot 2014 duren voor Bugatti dat wist te verbeteren.
De door het London Advanced Design Center ontworpen EXE181 (met dus een extra ‘e’) is een echt eerbetoon aan die vroegere snelheidsduivel. De auto is ontworpen om een top van 415 km/h te halen, daar moet de uitzonderlijk lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,181 zeker bij helpen. Hij zou, als de voorspellingen ook echt uitkomen, in zowat... 1 seconde van 0 naar 100 km/h worden gecatapulteerd. Na de wereldpremière op het autosalon van Peking zal de auto in juli ook te zien zijn op het Festival of Speed in Goodwood. MG is daar dit jaar trouwens de hoofdsponsor, naast de EXE181 en de knappe Cyberster zullen er dus ook een heleboel klassiekers de show komen stelen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853