Mercedes geeft de GLE en zijn coupébroer GLE Coupé een update. Die is visueel allesbehalve wereldschokkend maar brengt ook technische wijzigingen met zich mee. Zo is het volledige gamma nu geëlektrificeerd met mild hybrids en plug-inhybrides en wat meer vermogen voor de meeste varianten. 
Ongeveer gelijktijdig met de BMW X5 en X6 krijgen ook de in 2018 gelanceerde Mercedes GLE en GLE Coupé een midlife-opfrisbeurt. Visueel valt daarbij de nieuwe voorbumper op, net als de horizontale lamellen met chromen inzetstukken in de radiatorgrille en de buitenste luchtinlaten met roosters met een horizontale chromen vin.

Nieuw is ook de “light flare” in de koplampen. Bij de standaard ledkoplamen vullen twee lichtpunten de dagrijlichtsignatuur aan, terwijl er bij de optionele Multibeam-ledkoplampen vier lichtpunten zijn.

Ook achteraan zijn de lichten aangepast. Bij de GLE wordt de lichtsignatuur achteraan nu gevormd door twee horizontale blokken, bij de GLE Coupé zijn het twee balken die die rol op zich nemen.
De GLE Coupé heeft vanaf nu standaard recht op het AMG Line exterieurpakket met de diamond grille met Mercedes-Benz patroon in chroom, de AMG-voorbumper met chromen sierelement, AMG-dorpelpanelen en wielkastbekleding in koetswerkkleur en een AMG-achterbumper met diffuserlook.

Binnenin zijn er in een nieuwe chroomlook uitgevoerde ventilatieroosters en vinden we ook het nieuwste stuurwiel van Mercedes terug, met sensorvlakken op de horizontale spaken.
MBUX infotainment van de tweede generatie De GLE en GLE Coupé zijn nu ook uitgerust met MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsysteem van de tweede generatie.

Zowel qua hardware als qua software zijn er grote stappen gezet, met onder meer een verbeterde spraakassistent en een “transparante motorkap” in combinatie met het offroad-programma, waardoor het auto-interieur nog digitaler en intelligenter wordt. De afmetingen van het bestuurders- en het centrale display veranderden niet maar Apple Carplay en Android Auto werken nu ook draadloos. De nieuwe GLE laat ook software-updates ‘over-the-air’ toe.
Systematische elektrificatie De aandrijflijnen van de GLE evolueren mee. Vanaf nu is elke GLE op zijn minst gedeeltelijk geëlektrificeerd met een mild hybrid-aandrijving met 48-volttechnologie en een geïntegreerde startdynamo die voor 20 extra pk’s zorgt en een koppelboost van 200 Nm verzekert. Ook de plug-inhybrides blijven van de partij en gebruiken Mercedes’ nieuwste hybridetechnologie van de vierde generatie.
Die plug-inhybrides hebben een permanent bekrachtigde synchrone motor met een vermogen van 100 kW (136 pk) en bieden een totaal systeemvermogen van tot 280 kW en een systeemkoppel van tot 750 Nm. Met een iets grotere elektrische actieradius van maximaal 109 kilometer volgens de WLTP-norm blijft Mercedes ook op dat vlak de toon zetten.
Het opladen van alle plug-invarianten kan met een 11 kW-wisselstroomlader en optioneel ook met gelijkstroom aan 60 kW.
VermogenswinstDe meeste varianten krijgen meer vermogen. De grootste winst is te vinden bij de plug-inhybride GLE 400e 4MATIC die 30 kW aan vermogen wint en nu een systeemvermogen van 381 pk (280 kW) en een systeemkoppel van 600 Nm heeft. Ook de GLE 350 de diesel-pluginhybride ziet zijn vermogen klimmen naar 333 pk (245 kW) en heeft een maximumkoppel van niet minder dan 750 Nm. Beide plug-ins blijven met hun CO
2-uitstoot van maximaal 25 g/km fiscaal erg interessant.
De GLE 450 4MATIC haalt 381 pk (280 kW) en 500 Nm uit zijn drieliter. De GLE 300 d 4MATIC diesel doet qua koppel met 550 Nm wat beter maar heeft met 269 pk (198 kW) wel wat minder vermogen. De GLE 450 d is met zijn 367 pk (270 kW) en 750 Nm nog krachtiger.
Ook AMG-varianten vernieuwd Natuurlijk krijgen ook de AMG-versies van de GLE SUV en GLE Coupé dezelfde update. Vooraan zijn de vernieuwde versies van de ‘53’-modellen te herkennen aan hun nieuwe voorbumper met expressief gevormde luchtinlaten met een jet wing-design, waardoor ze meer op de achtcilindervarianten lijken. Achteraan zijn ook hier nieuw vormgegeven ledachterlichten gemonteerd.
De voorzijde van alle AMG-uitvoeringen is nu voorzien van het AMG-embleem in plaats van de Mercedes-ster, zoals dat vanaf nu voor alle AMG-varianten het geval zal zijn.

De GLE 63 S 4MATIC+ Coupé krijgt nieuwe gesmede wielen in tien-dubbelspaaksdesign van 22 duim. Andere uitvoeringen kunnen er als optie over beschikken.
Extra uitusting voor de AMG’s De standaarduitrusting van de AMG’s is uitgebreid ten opzichte van die van de vorige generatie. In het geval van de GLE 53 4MATIC+ SUV omvat die onder meer een elektrisch bediend panoramisch schuifdak, verwarmbare voorstoelen, de adaptieve grootlichtassistent en smartphone-integratie. Verder zijn ook de inschakelbare AMG Performance-uitlaat, het Burmester audiosysteem, het memorypakket, de 360 graden Parking Pilot, het Keyless Go-pakket en de dodehoekassistent standaard, net als de nieuwste generatie van het AMG Performance-stuurwiel. De Coupé-variant van de GLE 53- en de GLE 63 S 4MATIC+ SUV hebben standaard verder ook klimaatregeling voor de voorstoelen, de MBUX Augmented Reality-functie en Multibeam-ledkoplampen. Dezelfde uitrusting, maar dan aangevuld met onder meer Multicontour voorstoelen en een head-updisplay is ook voorzien op de GLE 63 S 4MATIC+ Coupé.
PowerrrrHet vermogen van de drieliter zescilinder in lijn met twee turbo’s van de GLE 53 4MATIC+ blijft ongewijzigd bij 435 pk (320 kW), maar het koppel steeg wel van 520 naar 560 Nm met dank aan een grotere turbo en een software-update. Daardoor trekt hij nu ook in 5 seconden rond op naar de honderd (voorheen was de optrektijd 5,3 seconden).

De GLE 63 S 4MATIC+ haalt niet minder dan 612 pk (450 kW) en 850 Nm uit zijn vier liter grote achtcilinder in V met twee turbo’s en accelereert naar de honderd in amper 3,9 seconden. Beide motoren worden geëlektrificeerd met een 48 volt elektrisch systeem met een geïntegreerde startdynamo (ISG) die het verbruik drukt en voor een boost van 22 pk bij het starten en accelereren zorgt.
Tegen meerprijs kunnen kopers van de ‘53’-uitvoeringen ook het onderstel van de GLE 63 S 4MATIC+ bestellen.
De vernieuwde GLE-modellen zullen opnieuw in het Amerikaanse Tuscaloosa geproduceerd worden en staan vanaf juli dit jaar bij de verdelers.