Er werden in juli van dit jaar 7,26 procent minder nieuwe personenwagens ingeschreven dan tijdens dezelfde maand in 2023. BMW bleef het populairste merk, Peugeot keerde met een groei van 35,49 procent wel terug in de top 5.
De slechte resultaten van Peugeot tijdens de eerste helft van het jaar hadden, zoals ze bij Stellantis eerder ook al beweerden, dus allicht toch meer te maken met uitgestelde leveringen en dus ook inschrijvingen dan met een slechte verkoop. Het sloot in juli in elk geval opnieuw de top 5 af, als eerste niet-Duitse merk. Op kop staat dus nog altijd BMW, de Belgische invoerder wist tijdens de zomermaand zelfs nog maar eens 4,38 procent meer auto’s in te schrijven dan in juli 2023. Voor het hele jaar staat de teller daarmee alweer op 30.867 personenwagens.
Achter het merk uit München volgden nog altijd Volkswagen, Audi en Mercedes, voor dus Peugeot. Voor Renault was juli, met 27,18 procent minder inschrijvingen, alweer geen goede maand. Nog enkele opmerkelijke resultaten: Tesla (min 11,90 procent) verdween uit de top 10, Mini (plus 82,40 procent) wist wel heel wat nieuwe klanten gelukkig te maken en Ford (min 54,83 procent) en Opel (min 36,09 procent) maakten alweer een pijnlijke duik. MG (plus 38,18 procent) raakte voor het eerst in de top 20, Nissan (min 61,85 procent) tuimelde eruit.
Maar goed, de cijfers van één (zomer)maand laten natuurlijk geen echte conclusies toe. Zoals gezegd, het gaat hem inschrijvingen en dus niet om bestelbons. Interessanter blijven dan ook de cijfers voor de eerste zeven maanden van het jaar. Die laten, naast de sterke positie van BMW, nog altijd een fraaie groei zien voor onder meer Audi, Volvo, Dacia, Tesla, Hyundai, Mazda, Suzuki, MG en nog wat verder in de rangschikking ook Honda en BYD. Net als bij het al vermelde Ford en Opel hebben ze ook bij Fiat en toch vooral DS en Alfa Romeo dan weer wel redenen om zich zorgen te maken, daar zijn de resultaten al het hele jaar barslecht. Voor het laatste merk kan de Junior het tij nu allicht wel doen keren, bij DS zien we niet meteen een model dat daar nog in zal slagen.
Voor de ‘volledigheid’, er werden sinds 1 januari van dit jaar toch ook weer 121 Alpines, 102 Ferrari’s, 89 Maserati’s, 72 Lamborghini’s, 55 Aston Martins, 54 Bentley’s, 17 Rolls-Royces en 12 McLarens ingeschreven. Ze worden bij de sport- en luxemerken echter allemaal geklopt door Lotus, daar stond de teller eind juli al op 215 wagens. En dan nog het belangrijkste cijfer van allemaal, tussen 1 januari en 31 juli 2024 werden in ons land in totaal 295.559 nieuwe personenauto’s ingeschreven. Dat waren er 1,20 procent minder dan tijdens dezelfde periode vorig jaar, we mogen dus toch wel van een vrij stabiele markt spreken.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853