Nieuws

© Pieter Beerden

Na de annulatie van het autosalon voor 2024: het definitieve einde van een sterke traditie?

27 mei 2023
Door Stijn Blanckaert

Het nieuws dat Febiac besloten heeft om de voor januari 2024 geplande 101ste editie van het Autosalon te annuleren kwam voor het grote publiek toch als een verrassing, al hingen er al langer donkere wolken boven de Brusselse traditie die er helaas niet in is geslaagd om zich op te werpen als enige overblijvende grote Europese autosalon. 

 

Het was vanzelfsprekend al niet evident voor organisator Febiac om na de coronaperiode en twee annulaties ten gevolge van de sanitaire situatie opnieuw een volwaardig autosalon te organiseren in 2023, in een markt die intussen grondig veranderd was. Het siert salondirecteur Gabriel Goffoy en zijn team dat ze er in januari van dit jaar toch in geslaagd zijn om een écht autosalon te organiseren terwijl het vroeger zo veel belangrijkere salon van Parijs er vorig jaar een totale flop was die de naam autosalon eenvoudigweg niet verdiende en het belangrijkste salon van Europa, dat van Geneve, al helemaal niet meer georganiseerd raakte.  

Hoewel Febiac op 22 januari van dit jaar, na het na negen salondagen sluiten van de deuren van de Brussels Motorshow, van een geslaagde editie sprak, waren de meeste waarnemers het er toch over eens dat de mooiste jaren van het autosalon er definitief opzaten. Niet alleen bleef het aantal bezoekers met 265.000 onder de met 300.000 al lagere verwachtingen dan in andere jaren, ook de afwezigheid van onder andere Mercedes-Benz, Volvo en Jaguar-Land Rover liet zich voelen bij het publiek, dat op een kleinere oppervlakte dan vroeger dan wel zo goed als alle andere merken kon bezoeken, maar dan op kleinere stands die vaak niet alle modellen van het gamma toonden, wat vroeger wel het geval was. 

Heel wat particulieren keerden dan ook een beetje onvoldaan terug van de Heizel, en al helemaal toen ze met eigen ogen hadden moeten vaststellen dat de catalogusprijzen van de tentoongestelde auto’s – vaak met een elektrische aandrijflijn – intussen zo ver boven het modale budget uitstegen, dat ze zich begonnen afvragen of een nieuwe auto er in de huidige marktomstandigheden überhaupt nog wel inzit voor hen. 

Twijfel bij de merken 

Dat de autoverkoop -verhoudingsgewijs- niet ingestort was tijdens de jaren zonder salon sterkte de verantwoordelijken bij de merken die over de (erg dure) deelname aan de autobeurs beslissen verder in de overtuiging dat het zonder autosalon ook kan. Wanneer, zoals nu, blijkt dat D’Ieteren, invoerder van VW, Audi, Seat, Skoda, Cupra, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti en Rimac, verkoos om voor 2024 geen stand te boeken, net als Mercedes-Benz, Volvo en Jaguar-Land Rover die er ook in 2023 al niet bij waren, en dat ook BMW aarzelde om toe te zeggen, bleef er voor de organisatie een onvoldoende groot aandeel van de op de markt vertegenwoordigde merken over om van een volwaardig salon te kunnen spreken en besloot Febiac de geplande editie voor volgend jaar te annuleren. 

Die beslissing is eervol omdat de organisatoren – als ze toch hadden doorgezet –met een onvolwaardig salon hadden moeten uitpakken, waarbij de betalende bezoekers zich ongetwijfeld bekocht hadden gevoeld. Dan is het beter om nu te beslissen er niet mee door te gaan. 

Het definitieve einde? 

Betekent deze afgelasting meteen het einde van het Brusselse autosalon, jarenlang het grootste indoor-event van ons land? De kans is groot, maar zeg nooit nooit. Dingen kunnen snel veranderen, de Heizel wordt niet meteen afgebroken en ook in de nieuwe context van elektrificatie moeten de merken hun auto’s nog aan de man zien te brengen. Ze gaan dat alvast voor de volgende salonperiode in de eigen showrooms doen, zoals ze ook al deden voor de vorige afgelaste edities, toen de Heizel leeg bleef maar de dealers wel aantrekkelijke voorwaarden gaven in de eigen toonzalen, gedurende dezelfde periode die anders bezoekers naar Brussel lokte. 

Als we die traditie van “salonmaanden” kunnen behouden en de merken de middelen die ze tot nu in het fysieke salon investeerden aanwenden om eigen events te organiseren, de beleving in de showrooms groter te maken en voor scherpe condities te zorgen, kan de Belgische salontraditie effectief verder leven. Het zou tenslotte jammer zijn om na een mooie reeks van 100 salons meteen maar het hele principe naar de vuilbak te verwijzen.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.