Nieuws

© Volkswagen

Nee, Volkswagen ID.3 Harlekin is geen ‘suggestie’ voor samenstelling van nieuwe Vlaamse regering

10 juni 2024
Door Alain Devos

Blauw, geel, groen en rood, het zouden in theorie wel degelijk de kleuren van een nieuwe Vlaamse regering kunnen zijn. De kans dat die zoveel partijen zal tellen, is echter vrij klein en wellicht zelfs onbestaande. En helemaal zeker, Belgisch Volkswagen-invoerder D’Ieteren heeft de ID.3 niet met politieke bedoelingen in een Harlekin-outfit gestoken. Er wordt wel een verjaardag mee gevierd.

 

Het begon 30 jaar geleden als een wild en zeg zelfs maar gerust knettergek idee van een groepje Volkswagen-stagiairs. De Duitse constructeur had midden jaren 90 het startschot voor zijn Baukasten-productieconcept gegeven, het werd voor het eerst toegepast voor de derde generatie van de Polo en behelsde het makkelijk(er) wisselen van onderdelen tussen verschillende modellen en zelfs merken van dezelfde groep. Die ‘werkwijze’ is vandaag natuurlijk wijdverspreid, maar toen was het wel nog behoorlijk revolutionair. Om de nieuwe industriële aanpak te illustreren, voorzagen enkele studenten tien exemplaren van de Polo van carrosseriepanelen in verschillende kleuren: eentje voor de passagierscel en drie andere voor de ‘losse’ onderdelen. Turquoise stond symbool voor het spuitwerk, blauw voor de motor en het chassis, geel voor het interieur en rood voor extra uitrusting. Nee, Volkswagen ID.3 Harlekin is geen ‘suggestie’ voor samenstelling van nieuwe Vlaamse regering

‘Groot’ succes

De Polo Harlekin was geboren, aanvankelijk hoegenaamd niet met de intentie om hem te koop aan te bieden. De auto’s trokken echter meteen de aandacht van de marketingafdeling op de hoofdzetel in Wolfsburg, die ‘bestelde’ dan ook nog eens tien extra exemplaren. De eerste reeks was in 1994 klaar, de tweede het volgende jaar. Toen het grote publiek er weet van kreeg, hadden ze bij Volkswagen binnen de kortste keren genoeg bestellingen om minstens 1.000 van de kleurrijke Polo’s te bouwen. Wat dan ook gebeurde, er zouden er tussen 1995 en 1997 uiteindelijk zelfs 3.806 van worden geleverd. Er waren vier kleurencombinaties mogelijk, maar kopers wisten pas bij de levering welk patroon voor hen bestemd was. Alle auto’s hadden wel dezelfde Harlekin-zetelbekleding, een stuur met blauwe ‘hoepel’ en een unieke schakelpook gemeen.Nee, Volkswagen ID.3 Harlekin is geen ‘suggestie’ voor samenstelling van nieuwe Vlaamse regering

Golf en Kever in Noord-Amerika

Voor de Noord-Amerikaanse markt, waar de Polo niet werd verkocht, kreeg de derde generatie van de Golf in 1996 zo’n Harlekin-pak. Daar werden slechts 286 stuks van gebouwd, er zouden er vandaag nog zo’n 200 van overblijven. Amerikanen komen in Europa nu ook al eens zoeken naar de Polo, de Harlekin-versie lijkt daar echt wel een cultauto te zijn geworden. In Mexico is dat dan weer het geval voor de originele Kever. Van de Harlekin-uitvoering van die oer-Volkswagen werden 141 exemplaren gebouwd, in dit geval enkel voor promotionele doeleinden. Zeker in Europa is niet elke Harlekin die je vandaag ziet opduiken nog origineel, de look wordt af en toe wel eens nagebootst...Nee, Volkswagen ID.3 Harlekin is geen ‘suggestie’ voor samenstelling van nieuwe Vlaamse regering

Met zijn tijd mee

Dat heeft Belgisch Volkswagen-invoerder D’Ieteren nu dus eigenlijk ook gedaan voor de ID.3 Harlekin. De uitdossing van die auto heeft ook een opwaardering gekregen. De pasteltinten van weleer zijn ingeruild voor modernere kleuren die beter bij de tijdsgeest en de elektrische aandrijving zouden passen. Niet bij de politiek dus, maar dat vertelden we al. Onder de gewrapte panelen schuilt een Pro S met de motor van 204 pk, de batterij van 77 kWh en de Business Premium-uitrusting. Nee, Volkswagen ID.3 Harlekin is geen ‘suggestie’ voor samenstelling van nieuwe Vlaamse regering

De Planckaerts in Durbuy

De ID.3 Harlekin zal natuurlijk niet te koop worden aangeboden, Volkswagen wil er deze zomer wel mee pronken op diverse nationale en internationale evenementen. Het publieksdebuut van de auto vond ondertussen al plaats tijdens de Ardenne Roads e-Rally by Volkswagen ID in en rond Durbuy. Junior en Francesco Planckaert namen er met de auto deel aan de manche van de FIA Bridgestone Ecorally, samen met nog een twintigtal andere elektrische Volkswagens. De Harlekin en zijn inzittenden waren er alvast dé lievelingen van het publiek. Wie weet, misschien brengt het Wolfsburg toch weer op een idee... VOLKSWAGEN ID.3 HARLEKIN 03

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.