Je kunt ons land veel verwijten, behalve dat het zijn huiswerk niet heeft gemaakt op het vlak van laadinfrastructuur. Volgens cijfers van het European Alternative Fuels Observatory is België vorig jaar zelfs gepromoveerd tot primus van de klas. Als de huidige laadpalenexpansie zich voortzet, wordt ons land zelfs de Europese kampioen als je rekening houdt met het aantal EV’s per snellaadpunt.
België in cijfers
Vele dingen gaan traag in ons land, maar niet de ontwikkeling van laadpalen. Zo verdubbelde vorig jaar het aantal gewone laadpunten (AC) haast van 22.614 naar 41.903 stuks. Eigen aan onze nationale AC-laadinfrastructuur is dat ze grotendeels van het semipublieke type is. De meeste laadpalen bevinden zich met andere woorden op parkeerterreinen van horeca, winkels of bedrijven. Ze zijn soms, maar niet altijd uitsluitend toegankelijk tijdens de openingsuren.
Nog imposanter is de evolutie bij de snellaadpalen (DC). Waren er eind 2022 nog maar 894 stuks waaraan je je EV kon vastkoppelen, dan was dat aantal al gegroeid naar 2.460 eind 2023. Dat stemt overeen met een groei van 275 procent.
Opvallend is dat de meeste nieuwe snelladers van het supersnelle type zijn, lees: ze zijn krachtiger dan 150 kW. Wie er achter die explosieve groei zit? Een overzicht.
Allego: deze naam kom je meestal tegen op carpoolparkings en op snelwegparkings met bestaande service-infrastructuur.
DATS24: de tankdochter van Colruyt voorziet de eigen supermarktparkings van laadinfrastructuur, maar mikt ook op ziekenhuizen en shoppingcentra en werkt daarvoor samen met PlugInvest.
Fastned: een van oorsprong Nederlandse onderneming die vooral snelladers uitbaat op snelwegparkings zonder bestaande service-infrastructuur.
Luminus: dit energiebedrijf voorziet snelladers op de parking van heel wat Decathlon-winkels en Q8-tankstations.
Q8: samen met energiebedrijf Storm plant deze oliereus full-service snellaadstations in de buurt van steden, met Delhaize- en/of Panos-shops om de hongerige of dorstige lader te laven.
Sparki: deze nobele onbekende werkt onder meer samen met Maes, Shell en Tom&Co, die hun terrein ter beschikking stellen in ruil voor een percentje op de verkoop van de laadstroom.
Tesla Supercharger: je hebt ze zeker al gespot op de parking van een hotel nabij een drukke verkeersader of langs de snelweg.
Total Energies: de merkeigen tankstations hebben tegenwoordig vaak ook snelladers, maar het gros bevindt zich in de openbare ruimte.
Eind 2023 waren er in ons land 364.394 elektrisch oplaadbare personenwagens ingeschreven (plug-inhybrides en volledige elektrische auto’s samen). Als je dat aantal deelt door het aantal gewone (semi-)publieke laadpunten, dan kom je uit op 8,7 voertuigen per aansluiting. Daarmee doen we beter dan Frankrijk (13,5) en Duitsland (23,8), maar Nederland blijft koploper met slechts 4,7 auto’s per laadpunt.
We hebben onze Noorderburen echter niets te benijden als het op het aantal snelladers per volledig elektrisch voertuig aankomt. De plug-inhybrides rekenen we hier niet mee, omdat er slechts een handjevol zijn die je aan zo’n snellader kunt hangen.
Dankzij de enorme inhaalbeweging van vorig jaar bedroeg de verhouding eind 2023 een knappe 56,4 over één. In Nederland is de verhouding full electric-snellader dubbel zo groot: 106,9.
Daarmee bevinden we ons met België tussen Duitsland (59,7 EV’s per DC-lader) en Frankrijk (52,2) in, maar gezien de geplande investeringen zou ons land eind dit jaar wel eens de Europese koploper kunnen worden. Hoe meer aanbieders, hoe groter de concurrentie en dat kan enkel maar goed nieuws zijn voor de laadtarieven. Die blijven aan de hoge kant.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853