Het gaat intussen razendsnel. Zowat elke maand en soms zelfs wekelijks worden nieuwe elektrische auto’s gepresenteerd. Bij MG is dat niet anders, alleen gaat het hier in één keer om twee verschillende elektrische auto’s, de Marvel R Electric, een SUV, en de MG5 Electric, de eerste elektrische break. 
De twee nieuwe 100% elektrische voertuigen (BEV, battery electric vehicle) komen later dit jaar op de markt en vullen het bestaande MG-gamma, met de ZS EV en EHS Plug-in Hybrid aan. Deze elektrische auto’s van de tweede generatie zijn ontworpen volgens het “MG Evolution Design”.
Marvel R ElectricDe Marvel R Electric is een SUV die thuishoort in het C-segment. Hij is 4.674 mm lang, 1.919 mm breed en 1.618 mm hoog. Door de wielbasis van 2.800 mm belooft hij veel binnenruimte. Het dashboard bevat een 19,4 duim groot touchscreen en een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 duim.

De aandrijving van de Marvel R gebeurt op de vier wielen met drie elektromotoren: één op de vooras en twee op de achteras. Hij levert een maximumvermogen van 302 pk (222 kW) en een maximumkoppel van 665 Nm. Dat volstaat om hem in 1,8 seconden van 0 tot 50 km/h te laten accelereren en van 0 tot 100 km/h in 4,9 seconden. Dat is echt snel. De topsnelheid wordt begrensd op 200 km/h. De Marvel R Electric zal niet alleen als vierwielaandrijver verkrijgbaar zijn maar ook worden met twee elektromotoren en enkel achterwielaandrijving.
MG kondigt een rijbereik van 400 kilometer (WLTP) aan voor de Marvel R Electric maar vertelt nog niets over de batterijcapaciteit die ergens tussen de 50 en 70 kWh zou moeten liggen als we kijken naar het rijbereik. Opladen kan thuis of aan een openbaar oplaadpunt (AC) via de geïntegreerde driefasige lader van 11 kW. De batterij is ook geschikt voor snelladen (DC) en kan zo in 30 minuten tot 80% capaciteit bijladen. De klimaatregeling met geïntegreerde warmtepomp garandeert optimale laadprestaties bij lage temperaturen.
Een ander opvallend kenmerk van de MG Marvel R Electric is het V2L-systeem (vehicle-to-load). Met deze technologie kan de lithium-ion batterij energie leveren aan een extern elektrisch systeem, bijvoorbeeld een luchtpomp, een elektrische scooter, een laptop of zelfs een andere BEV. Deze technologie wordt beschouwd als een belangrijke innovatie in de energietransitie en is ook interessant voor Last Mile-toepassingen.
Het maximale sleepvermogen van de MG Marvel R Electric bedraagt 750 kg zodat de auto een aanhangwagen of een lichte caravan kan trekken. Men kan op deze manier ook twee e-bikes op een speciale fietsendrager vervoeren.
De kofferruimte achteraan biedt een volume van 357 liter. Met neergeklapte achterbank stijgt het laadvolume tot 1.396 liter. De RWD-versie van de Marvel R Electric biedt vooraan 150 liter extra bagageruimte in de frunk (front trunk).
De actieve veiligheidssystemen worden onder de noemer MG Pilot samengebracht. Deze systemen zijn vergelijkbaar met die van de MG ZS EV en MG EHS Plug-in Hybrid.
MG5 Electric: de eerste elektrische break
MG meldt trots dat de nieuwe MG5 Electric de eerste 100% elektrisch aangedreven station wagon ter wereld is. Het gaat om een andere auto dan de Marvel R Electric, maar de vormtaal is wel dezelfde.
De MG5 Electric zal vooral praktisch ingestelde automobilisten aanspreken omwille van het functionele karakter van het break-koetswerk. De grote bagageruimte van 578 liter kan met neergeklapte achterbank worden uitgebreid tot een maximum van 1.456 liter. Deze zuiver elektrische station wagon is 4.544 mm lang, 1.811 mm breed en 1.513 mm hoog.
De lithium-ion batterij die tussen de voor- en achteras (wielbasis 2.665 mm) zorgt zoals bij de Marvel R Electric voor een rijbereik van meer dan 400 kilometer (WLTP). De elektromotor levert hier 184 pk (135 kW) en 280 Nm. Opladen kan thuis of aan een openbaar oplaadpunt (AC) via de geïntegreerde driefasige lader van 11 kW en natuurlijk kan ook de MG5 snelladen (DC) zodat de batterij in 30 minuten tot 80% kan worden bijgeladen. Ook hier kregen we nog geen info over de batterijcapaciteit. De sprint van 0 naar 50 duurt op de MG5 Electric 3,4 seconden en in 8,3 seconden rijdt hij dubbel zo snel.
De MG5 Electric heeft een maximaal sleepvermogen van 500 kg met een kogeldruk tot 50 kg en biedt een totale dakbelasting van 75 kg, perfect geschikt is voor een fietsendrager of een dakkoffer.
Marktlancering De Europese marktintroductie van de MG Marvel R Electric is gepland voor mei. De nieuwe MG5 Electric zal vanaf oktober beschikbaar zijn. Meer details over deze nieuwe MG-modellen, waaronder de prijs, uitrusting en gedetailleerde technische info, zullen in de aanloop naar de lancering worden bekend gemaakt. Dan zullen we ook weten of we deze nieuwe elektrische auto’s naar het voorbeeld van de MG ZS EV als ‘betaalbaar’ zullen mogen bestempelen.