Nieuws

© AUDI

Nieuw submerk voor China, Audi wordt AUDI en ‘verliest’ zijn ringen

08 november 2024
Door Alain Devos

Probeer dit maar even te volgen. Speciaal voor China creëert Audi een nieuw submerk met... exact dezelfde naam. Die wordt dan wel volledig met hoofdletters geschreven, terwijl er van het bekende logo met de vier ringen geen spoor meer is. Mocht er een Nobelprijs voor marketing bestaan, de volgende winnaar was meteen bekend...

 

Alle gekheid op een stokje, de Duitse premiummerken verliezen momenteel wat terrein op de voor hen heel belangrijke Chinese markt. We hebben het dan over BMW, Mercedes en ook Audi, het zustermerk van het er ook al een tijdje met slechte(re) cijfers kampende Volkswagen. Begrijpelijk dus dat er naar oplossingen wordt gezocht, in het geval van Audi mag je die gerust heel creatief noemen. Om potentiële Chinese klanten (opnieuw) te imponeren heeft het merk de E Concept ontwikkeld. Een conceptcar dus, dat is op zich natuurlijk niet ongewoon. Dat de auto het zonder het bekende logo met de vier ringen doet, is dat wel. En dat hij met AUDI ook een nieuwe familienaam met dus allemaal hoofdletters heeft, is dat nog wat meer.Static photo, Colour: Morning Haze

Audi-dna en Chinese innovaties

Dat laatste is ook veel minder ‘onschuldig’ dan het op het eerste gezicht misschien lijkt, de Duitsers noemen AUDI immers niet minder dan een nieuw submerk. De originele – nu ja – naam moet volgens de bedenkers zowel de verbinding als het onderscheid met het ‘gewone’ Audi duidelijk maken. Chinese klanten van premiumauto’s hechten, meer nog dan Europese of Amerikaanse, een groot belang aan nieuwe technologie, aan geautomatiseerd rijden en aan allerlei connectiviteitsnufjes en aanverwante gadgets. Ze zijn doorgaans ook wat jonger en hebben alleen al daarom andere verwachtingen. Bij Audi denken ze daar nu dus beter op in te kunnen spelen met het nieuwe merk, al willen ze daarbij de rijke erfenis van het ‘oude’ ook niet helemaal verloochenen. Een huwelijk tussen het bekende Audi-dna en (vooral) Chinese innovaties, dat levert dus AUDI op.

Alle toekomstige modellen van AUDI zullen elektrisch worden aangedreven, naar ‘goede’ Chinese traditie moet daarvoor worden samengewerkt met een locale partner. Er wordt een beroep gedaan op de kennis van SAIC, een Chinese autoreus waarmee in het kader van een joint venture al een sterke band bestaat. Samen werd dus de E Concept in elkaar gestoken, die nog niet productierijpe showauto wordt de voorbode genoemd van de drie modellen die AUDI vanaf midden volgend jaar al op de markt wil brengen. Static photo, Colour: Morning Haze

Nieuwe designstijl

Ze zullen een door SAIC en het ‘nieuwe’ AUDI samen ontwikkeld platform gebruiken, dat wordt Advanced Digitized Platform gedoopt en zal geschikt zijn voor zowel middelgrote als grote auto’s. De E Concept moet ons dus al een idee geven van de designstijl waarvoor zal worden gekozen. De er wat minimalistisch uitziende en tegelijk echt wel knappe vierwieler met Sportack-allures is 4,89 meter lang en daarmee net iets kleiner dan de nieuwe A6 die dezer dagen bij ons wordt gelanceerd. Hij komt zowel voor- als achteraan met een schitterende lichtsignatuur, in het midden staat steeds (letterlijk) de naam AUDI te blinken.

De E Concept heeft twee elektromotoren van samen maar liefst 777 pk en 800 Nm, die laten een spurt van 0 naar 100 km/h in 3,6 seconden toe. De batterij van 100 kWh van natuurlijk Chinese makelij moet een rijbereik tot zo’n 700 kilometer mogelijk maken, met de 800-volttechnologie is een tiental minuten snelladen al goed voor 370 nieuwe kilometers.Cockpit

Bijna alles kan

In het interieur ‘vullen’ met elkaar verbonden schermen de hele breedte van het dashboard, je krijgt er ook de beelden op te zien die de als zijspiegels fungerende en heel kleine camera’s maken. De deuren komen met – echt waar – verlicht hout en microvezel met een driedimensionaal design, dixit de ontwerpers geïnspireerd door moderne architectuur. Qua connectiviteit wordt natuurlijk ook alles uit de technologiekast gehaald, zo is er een AI-avatar met een allicht bijna oneindig aantal mogelijkheden. Ach, is het niet doodzonde dat het Audi met ‘kleine letters’ die soort auto’s niet meer in Brussel en dus ook voor Europese klanten kan maken? De wereld verandert, maar dat hadden we natuurlijk al een tijdje door...Interior

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.