Nieuws

© Aston Martin

Nieuwe Aston Martin DB12: de eerste van een nieuwe generatie sportwagens

25 mei 2023
Door Dieter Quartier

Het Britse sportwagenmerk Aston Martin stelt eindelijk nog eens een gloednieuw model voor. De opvolger van de DB11 heet vanzelfsprekend DB12 en moet een ruimer publiek kunnen aanspreken door ultra-luxe en topprestaties te blenden tot een beklijvende, veelzijdige mix die volgens het merk het predicaat “Super Tourer” verdient.

 

De aankondiging van de DB12 komt op het moment dat Aston Martin in 2023 twee belangrijke mijlpalen viert: zijn 110e verjaardag en het 75-jarige jubileum van de illustere DB-modellijn. Op de neus van de gespierde DB12 prijkt dan ook trots de nieuwste evolutie van de iconische Aston Martin-vleugelbadge. The New Aston Martin DB12 01

Hij wordt niet aangedreven door een twaalfcilinder, maar een door AMG geleverde 4.0 Twin-Turbo V8. Deze met de hand gebouwde motor is door de ingenieurs van Aston Martin getuned tot 680 pk bij 6000 o/m en 800 Nm tussen 2750 en 6000 o/m – een toename van 34 procent ten opzichte van de uitgaande DB11.

Van nul naar honderd kan-ie in 3,5 seconden en hij haalt een topsnelheid van liefst 325 km/h. Daarmee doet hij het gros van zijn concurrenten de broek af. De transmissie op de achterwielen wordt verzekerd door een achttrapsautomaat, die de hulp krijgt van een elektronisch sperdifferentieel.

Strak stuur & sportbanden

Als belangrijkste contactpunt tussen auto en bestuurder is veel aandacht besteed aan het perfectioneren van de elektrische stuurbekrachtiging van de DB12. Zo werd gekozen voor een niet-geïsoleerde stuurkolom, die voor een verbeterd dynamisch gevoel zorgt doordat de stuurinput van de bestuurder en de feedback van de weg niet ‘gefilterd’ worden. The New Aston Martin DB12 07

De kalibratie is gericht op een snelle maar natuurlijke respons. Door ervoor te zorgen dat het stuur niet overdreven en te agressief reageert, heeft de DB12 een intuïtief, vertrouwenwekkend gevoel, aldus Aston Martin. Een gevoel dat de bestuurder in staat stelt om te ontspannen op lange ritten, maar te genieten van zijn precisie, reactievermogen en wendbaarheid bij het aansnijden van een apex.

De DB12 is standaard uitgerust met gietijzeren remschijven van 400 mm voor en 360 mm achter, maar de liefhebber kan opteren voor koolstofceramische exemplaren. Die zijn veel beter bestand tegen fading en sparen 27 kg onafgeveerde massa uit, wat de rijkwaliteit en de stuurrespons ten goede komt.

De DB12 is ook de eerste productieauto die de nieuwe Michelin Pilot Sport 5 S-banden mag inwijden, meer bepaald in maatje 275/35 R21 103Y vóór en 315/30 R21 108Y achter. Die zijn voorzien van een 'AML'-code. Dit betekent dat ze een op maat gemaakte rubbersamenstelling hebben en door de onderstelingenieurs van Aston Martin zijn afgestemd om het hoogste reactieniveau voor nauwkeurig sturen en maximale grip op nat en droog wegdek te garanderen.

De Pilot Sport 5 beschikt ook over geluiddempend polyurethaanschuim in het karkas van de band. Dit vermindert het 'gebrom' van de band dat wordt doorgegeven aan het interieur van de auto met 20 procent.

Ambacht en technologie

Het interieur van de DB12 combineert een strak, eigentijds design met klassiek vakmanschap en de fijnste materialen. Door de hoge schouderlijn en dito middenconsole word je omhuld door de cockpit, die is opgebouwd uit moderne beeldschermen gecombineerd met interactieve analoge schakelaars.The New Aston Martin DB12 06

Vakmanschap blijft de kern van alle Aston Martins. Deze rustgevende ruimte, gehuld in met de hand gestikte Bridge of Weir-huiden, belichaamt echte ‘Super Tourer’-waarden: rustgevend comfort om de hele dag door te reizen en grote afstanden af te leggen, en toch de nodige steun om maximaal rijplezier te bieden, aldus AM. 

Een belangrijke mijlpaal voor de DB12 is de introductie van Aston Martin's nieuwe generatie infotainment. Dit systeem is volledig op maat gemaakt, ontworpen en ontwikkeld door Aston Martin en is het eerste in-house systeem van het merk.

Prijzen en beschikbaarheden voor de Belgische markt werden nog niet meegedeeld. Voor minder dan € 250.000 moet je echter niet verwachten hem op je oprit te kunnen parkeren.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.